BMW 3-sarja -tyyppiviat

BMW 3-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
BMW 320d Touring xDrive

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Vikatietolistan päivittämisen aikaan Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen tästä takaisinkutsusta.

    G20, ym: The fault involves the lower belt of the front seats 0072250200
    On affected vehicles this screw connection of the front seat buckle assembly and the frame may not be tightened properly due to an incorrect seat assembly rework process. The rework of a faulty seat belt buckle screwing was not completed as by the standard and the rework was not documented using 4-eye-principle. If the screw connection has not been tightened properly, this could affect the restraint capability of the safety belt and increase the risk of injury in case of an accident. On affected vehicles the screw connection of the lower belt of the front seats will be checked and if necessary reworked, aloituspäivä, 21.4.2021, Traficom.

  • Vikatietolistan päivittämisen aikaan Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen tästä takaisinkutsusta.

    G20, ym: The fault relates to the brake disc 0034560200
    The brake discs are mounted with a total of 18 rivets. In the production of the brake discs too short rivets could have been used during the riveting process. If the brake discs have not been produced to specification, there is a possibility that an affected brake disc will not meet the lifetime requirements. In a worst-case scenario, it cannot be excluded that a brake disc may break. As a result an extended braking distance and/or a breakaway of the vehicle can occur, increasing the risk of an accident. BMW is not aware of any accidents related to this issue. On affected vehicles the brake discs will be checked and if necessary replaced, aloituspäivä 10.2.2021, Traficom.

  • Vikatietolistan päivittämisen aikaan Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen tästä takaisinkutsusta.

    G20, ym: The fault relates to the brake disc 0034570200
    The brake discs are mounted with a total of 18 rivets. In the production of the brake discs too short rivets could have been used during the riveting process. If the brake discs have not been produced to specification, there is a possibility that an affected brake disc will not meet the lifetime requirements. In a worst-case scenario, it cannot be excluded that a brake disc may break. As a result an extended braking distance and/or a breakaway of the vehicle can occur, increasing the risk of an accident. BMW is not aware of any accidents related to this issue. On affected vehicles the brake discs will be checked and if necessary replaced, aloituspäivä 10.2.2021, Traficom.

  • G20, ym: 0061670500 Korkeajänniteakuston kennot
    BMW on havainnut omassa laaduntarkkailussaan, että on olemassa riski, että joissakin plug-in-hybrideissä käytettävän korkeajänniteakuston kennoissa voi ilmetä vika. Erittäin harvinaisissa tapauksissa vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakusto ladataan. Oikosulku voi tällöin johtaa lämmönkehitykseen ja aiheuttaa jopa tulipaloriskin, vaikka auto olisi paikallaan. BMW kehittää parhaillaan korjausratkaisua korkeajänniteakuston kennojen tarkistamiseksi ja tarvittaessa korjaamiseksi, aloituspäivä 23.9.2020, Traficom.
  • G20, ym: 0061560500 Korkeajänniteakku
    BMW on havainnut, että yksi auton korkeajänniteakun moduuleista saattaa olla viallinen. Hyvin harvinaisissa tapauksissa tämä vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakkua ladataan ensimmäistä kertaa. Jos tapahtuu oikosulku, tämä voi johtaa lämmöntuotantoon ja sen seurauksena tulipaloon, vaikka ajoneuvo olisi sillä hetkellä pysäköitynä. BMW tarkastaa ajoneuvon korkeajänniteakun, aloituspäivä 11.8.2020, Traficom.
  • G20, ym: Raidetanko 0032140300
    BMW on havainnut omassa laaduntarkkailussaan, että raidetangoissa voi olla vika, minkä seurauksena raidetangot saattavat mennä poikki kovassa kuormituksessa tärinän vaikutuksesta. Jos näin käy, auton ohjattavuus hankaloituu ja seurauksena voi olla turvallisuusriski. BMW vaihtaa molemmat raidetangot, aloituspäivä 8.6.2020
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. AGR-moduli: BMW 3-, 4-, 5-, 6-, 7-, X3, X4, X5, X6, valm.aika 4-sylinteriset 03/2011 – 03/2017, valm.aika 6-sylinteriset 08/2010 – 01/2017: Virhe koskee määrättyjen diesel-mallien AGR-modulia (pakokaasun kierrätysmoduli). Muutamissa tapauksissa saattaa pieniä määriä jäähdytysnestettä vuotaa ulos ja kerääntyä AGR-moduliin. Yhdessä noki- ja öljyjäämien kanssa saattaa tämä seos olla syttyvä korkeissa pakokaasulämpötiloissa. Harvoissa tapauksissa tämä saattaa aiheuttaa imuputkiston sulamista ja ääritapauksessa tulipalovaaran. Moottori- ja varustetyypistä riippuen tarkastetaan AGR-moduli ja vaihdetaan vialliset komponentit. Toimi on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC lokakuu 2018.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Kardaanin kuminivel: BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivel saattaa rikkoutua. BMW vaihtaa kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivelen. 1-sarja, 3-sarja, 5-sarja, 6-sarja, 7-sarja, X1, Z4, Traficom 2017, ADAC 2017.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Nokka-akseli: Auton jarrutehostajassa saattaa ilmetä toimintahäiriö. Toimintahäiriön tapahtuessa hidastamiseen tarvittava poljinvoima olisi huomattavasti normaalia suurempi. Jotta voimme taata autonne täydellisen toiminnan, haluamme identifioida ja tarkastaa autonne nokka-akselin ja tarvittaessa vaihdamme autoonne uuden nokka-akselin ja jarrutehostajan alipainepumpun. Kampanja valmistunut, Traficom 2013, valmistunut 2016.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Connected Drive -järjestelmässä turvallisuuspuute, mahdollistaa sisäänpääsyn autoon, ADAC 2015.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Polttonestepumppu, virheellisen nikkelipinnoitteen vuoksi polttonesteeseen voi päästä hiukkasia, jolloin moottori voi pysähtyä, KBA 2015.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Etumatkustajan turvavyö kelautuu huonosti tai voi jumittua, ADAC 2015, KBA 2015.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Jarrulevyt, varaosa, tarkistus, että vaihdettu oikeanlaatuiset jarrulevyt, vääränlaiset voivat murtua, KBA 2014.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Jarrutehostimen alipainepumppu, vikaantuessa jarrutuksessa tarvittava poljinvoima voi kasvaa, Traficom, KBA 2013.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Ohjaustehostin: Sähkömekaanisen EPS-ohjaustehostimen ohjainlaitteessa voi olla vikaa, KBA 2012.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Jäähdytyspuhaltimen säädin. Traficom 17.8.2018.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Akun päävirtakaapeli (Koskee valm.aika: 03/2007 – 07/2011). Kaapeli saattaa vaurioitua värähtelyn ja kitkakorroosion vuoksi. Vikatapauksessa autoon ei välttämättä pääse sisään tai auto ei käynnisty. Myös valot voivat vilkkua tai moottori nykiä, Traficom 16.5.2018.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Etumatkustajan turvavyö kelautuu huonosti tai voi jumittua, ADAC 2015.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Turvatyynyn laukeaminen voi viivästyä vian vuoksi, ADAC 2013, 2014.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. 6-sylinteriset bensiinimoottorit: Venttiilien ajoituksen ja nousun säätöyksikön (VANOS) kiinnitysruuvit voivat murtua. Moottorivian merkkivalo syttyy ja/tai moottori kytkeytyy hätäohjelmalle, pitemmässä ajossa moottorivaurio mahdollinen, mikäli kuski ei noteeraa merkkivaloa, ADAC 2014.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. 320i, 328i: jarrujen alipainepumppu, jarrutehostin oikuttelee, suurempi poljinvoima jarrutuksessa, ADAC 2013.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Apukuljettajan Airbag -moduuli, Traficom 2013.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Sytytyspuolavikoja, ADAC 2013.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Sähkötoiminen vetokoukku, Traficom 2008.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Virtalukko, Traficom 2008.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Ohjausvaihde, Traficom 2011.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Turvatyynyn johtosarja, Traficom 2009.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Turvatyyny, turvavyön esikiristin, Vosa 2009.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. 330i, 330 xi: moottori saattaa kytkeytyä hätäohjelmalle ohjelmavirheen ja viallisten Pietso-suuttimien vuoksi, ADAC 2008.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Kaksoiskytkinvaihteiston ohjelmistopäivitys, Traficom, ADAC 2008.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Nelisylinteriset diesel Sedan -mallit: Laturin kiinnitys, hihna saattaa löystyä, ADAC 2006.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. M3: likaantuneesta öljypumpusta johtuva laakerivaurio mahdollinen, ADAC 2005.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. 3-sarja (E46), 5-sarja (E39), X5 (E53) Kuljettajan Airbag-moduuli, (varaosa) (E39, E46, E53). BMW ja BMW:lle osan toimittanut alihankkija on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kuljettajan Airbagin moduulissa saattaa esiintyä toimintahäiriö. Onnettomuustilanteissa, joissa kuljettajan Airbag joudutaan laukaisemaan, niin Airbag ei välttämättä toimi niin kuin se on suunniteltu. BMW tarkastaa autojen kuljettajan Airbag-moduulin ja tarvittaessa vaihtaa sen, Traficom 1/2017.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Vapaaehtoinen kuljettajan turvatyynyn vaihto on aloitettu käytettävissä olevat varaosat huomioiden vuoden 2016 lopulla. Vuoden 2017 alussa on BMW päättänyt laajentaa takaisinkutsua, joka siten merkitsee kyseisten ajoneuvojen varaosatarpeen ennakointia. Kun tiedossa ei tarkasti ole liikenteessä olevien ajoneuvojen määrä, kuuluvat kaikki kyseiset ajoneuvot takaisinkutsun piiriin. Ikä huomioiden on laskettu, että kyseisen ikäisiä ajoneuvoja on liikenteessä n. 25 % Tarvittaessa näihin kaikkiin vaihdetaan kuljettajan turvatyynyt. Työ kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. 3-sarja (E46), valm.aika: 07/1999–01/2003, ADAC 3/2017.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Virtalukko, Traficom 2008.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Sähkötoiminen vetokoukku, Traficom 2008.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. M3: likaantuneesta öljypumpusta johtuva laakerivaurio mahdollinen, ADAC 2005.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Taka-akselistoon voi tulla murtuma äärimmäisen rasittavassa ajossa (1997–2000), ei virallinen takaisinkutsu, mutta ADAC ja Autobild raportoineet Saksassa vuonna 2003, ADAC, AB.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Valmistajan kilpi (2017, 2013, 2014), Traficom.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Valvontajärjestelmä (OBD) (2017) Traficom
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Ei merkittäviä vikakohteita (2016, 2015), Traficom
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Käyttöjarru (2015, 2014, 2012), Traficom
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Renkaat ja vanteet (2013), Traficom.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012), Traficom.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2012), Traficom.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Etuakselisto (2012), Traficom.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Seisontajarru, Saksa.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Päästömittaus, Saksa.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Ajovaloissa vikoja, Saksa.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Öljyvuotoja, Saksa.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Kuluneita jarruja (urheilullinen ajotapa), Saksa.
  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Jarruputket, Saksa.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Ei erityisiä vikakohteita (2011), Traficom.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Taka-akselisto (2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Käyttöjarru (2009, 2006, 2005), Traficom.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Renkaat ja vanteet (2009), Traficom.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2008), Traficom.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Ohjausnivelet ja -tangot (2007), Traficom.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Haperot jarruletkut yli seitsenvuotiaissa, TÜV.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Automaattimallien seisontajarruissa vikoja vähäisen käytön vuoksi, DEKRA.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Ohjaustehostimen letkuissa voi vuotoja, jos autossa leveät renkaat, DEKRA.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Ohjausnivelet, raidetangonpäät kuluvat myös uudemmassa mallissa leveiden renkaiden vuoksi, GTÜ, DEKRA.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Iskunvaimentimien vuotoja, GTÜ.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Kuluneet jarrulevyt ja -palat urheilullisen ajotavan vuoksi, GTÜ, DEKRA.
  • BMW 3-Sarja E90 2005-2011. Öljyvuotoja, GTÜ, DEKRA.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Pakokaasupäästöt (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 1998, 1997), AK.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Käyttöjarru (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), AK.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Etuakselisto (2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), AK.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Seisontajarru (2000, 1999), AK.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Pyöräntuenta, etu- ja taka-akselisto, TÜV.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Haperot jarruputket ja -letkut, TÜV.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Seisontajarru puoltaa , DEKRA, TÜV
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Automaattimallien seisontajarruissa vikoja, DEKRA.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Ohjausnivelet, raidetangonpäät kuluvat leveiden renkaiden vuoksi, GTÜ, TÜV, DEKRA.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat urheilullisen ajotavan vuoksi, GTÜ.
  • BMW 3-sarja E46 1998-2005. Öljyvuodot, GTÜ, TÜV.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Uudemmassa mallisarjassa ei merkittäviä tielle jättäviä vikoja.
  • Jakoketju BMW F90 (2011 asti)
  • Sulake- ja relerasia rikki (2010–2011).
  • Sytytyspuola rikki (2010 asti).
  • Virtalukko rikki (2010 asti).
  • Häiriö sähkötoimisessa moottorinohjauksessa (2007–2010).
  • Akku tyhjä (2009 asti).
  • Suihkutussuutin rikki (bensiini 2007–2009).
  • Käynnistysmoottori rikki (2008 asti).
  • Turboahdin rikki (2008 asti).
  • Nokka-akselin säätömekanismi/tunnistin rikki (2008 asti).
  • Jakopään ketjun säätö pielessä (bensiini, 2008 asti).
  • Ajonestojärjestelmä rikki (2008 asti).
  • Vesipumppu rikki (2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Bmw 3-Sarja F30 2011-2019

  • Runsaasti takaisinkutsuja:
    Dieselin pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän venttiili voi vuotaa ja aiheuttaa palovaaran. BMW joutui takaisinkutsumaan kaikkiaan 1,8 miljoonaa dieselmallia, mukana myös 3-sarjan dieselit.
    F30:n ensimmäisissä tuotantoerissä takaisinkutsu jarrutehostimen ja ohjaustehostimen
    mahdollisten häiriöiden vuoksi, ne on jo korjattu.
    Yhdysvalloissa takaisinkutsu NCAP–törmäystestin jälkeen, koskee pääntukien tarkastusta ja mahdollista korjausta.
    Connected Drive System–järjestelmässä voi olla turvallisuusriski: Varas voi päästä autoon sisään. Ohjelmistopäivitys poistaa ongelman.
    Syksyllä 2014 valmistetuissa autoissa oli ongelmia etumatkustajan turvavöissä ja niihin autoihin on vaihdettu uudet turvavyöt.
    Takaisinkutsuissa mainittuja vian mahdollisuuksia lukuun ottamatta BMW 3-sarja on luotettava auto. Kannattaa varmistaa merkkiliikkeen huoltopisteestä, että kaikki takaisinkutsuissa mainitut viat on korjattu.
  • Jakopään ketjun vikaantuminen nelisylinterisissä dieselmoottoreissa 316d, 318d ja 320d voi edelleen olla ongelma: Jos moottori rohisee äänekkäästi kylmäkäynnistyksen jälkeen tai moottorivian merkkivalo syttyy, kyseessä saattaa olla jakopään ketjun vika.

    Jakoketjun vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, vähintään 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.
    Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.

    Lue lisää:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

  • Yhdysvalloissa takaisinkutsu NCAP-törmäystestin jälkeen, koskee pääntukien tarkastusta ja mahdollista korjausta AB.
  • Vain vähän ilmoituksia, AB.
  • F30:n ensimmäisissä tuotantoerissä takaisinkutsu jarrutehostimen ja ohjaustehostimen mahdollisten häiriöiden vuoksi, AB.

BMW 3-Sarja E90 2005-2011

  • Moottorin ja turvatyynyjen merkkivalot oikuttelevat, AB.
  • Polttonestetoiminen lämmitin haisee ja käryää, AB.
  • M3: kaksoiskytkinvaihteiston takaisinkutsu, AB.
  • 320d: turbovikoja (2006–2007), AB.
  • 2.0 -dieselillä (vuoden 2007 lopusta alkaen) ajavat valittavat jakopään ketjun äänekkyydestä tai venymisestä. BMW:n mukaan kyse on ainoastaan mukavuusongelmasta. Jakopään korjaaminen kestää 14 tuntia, BMW suosittelee vaihtomoottoria, AB.
  • Turvatyynyjen takaisinkutsu, AB.
  • Dieselien ruiskutuspumpuissa ja bensiinimallien sytytyspuolissa vikamahdollisuus ja takaisinkutsu (2005 alkaen), AB.

BMW 3-sarja E46 1998-2005

  • Suuntavakavuus puutteellinen (vaihto vakiona olevista Run flat -renkaista tavallisiin auttoi), ADAC 2005 alkaen.
  • Ohjauspyörä täristää jarrujen, pyörien ja pyöränlaakerien toleransseista johtuen, AB 2005 asti.
  • Joissakin harvinaisissa tapauksissa joustintuen laakerivaurio jumittaa ohjauksen, AB 2005 asti.
  • Moottorin epätasainen käynti on usein johtunut vakionopeudensäätimessä olevasta viasta, AB 2005 asti.
  • Dieseleissä turbovaurioita ja 330d -mallissa ruiskutuspumpun vikoja, AB 2005 asti.
  • Laturin kiinnityksen (ruuviliitoksen) takaisinkutsut (vuosimallista 2004 alkaen), AB.
  • Pyöränripustus takana saattaa pettää tukivarsien halkeaman vuoksi vanhemmissa malleissa, AB.
  • Taka-akseliston murtumien lisäksi ei vanhemmassa mallissa (1998–2005) ole kovin selkeitä vikakohteita, AB.
  • Bensiinimoottorien vaurioita, erityisesti 320si -erikoismallista, joita rajoitettu erä, AB.
  • 320i (2002–2003): viat jäähdyttimessä ja polttoaineletkuissa, AB.
  • 316i ja 318i: huohotinputken jäätyminen, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.