1.1.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 330e saa lisää sähköistä toimintamatkaa. Muuta se ei välttämättä edes tarvitse. 330e on erinomainen esimerkki nyky-BMW:stä. Voimalinja, ulkonäkö ja viimeistely vakuuttavat. Lisäksi ajokokemus on virheetön. Tekisikin mieli päättää koeajo kahteen lauseeseen, sillä ne kertovat oikeastaan olennaisen. Mutta ehkä sukellamme silti hieman syvemmälle.BMW:n 330e-malli saa päivityksen, jota on jo hieman odoteltukin. Suurin ero edeltäjään on lisääntynyt sähköinen toimintamatka, joka nousee nyt samalle viivalle muiden BMW-mallien ja myös kilpailijoiden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajomukavuus Voimalinjan toiminta Laatuvaikutelma Pikalataus puuttuu Vielä pari vuotta sitten kolmossarjalainen joutui tyytymään muita malleja lyhyempään toimintamatkaan sähköllä. Silloin mentiin ilman polttomoottorin puuttumista peliin maksimissaan 62 kilometriä, mutta tätä nykyä huristellaan päästöttömästi jopa 91 kilometriä.Lisääntynyt toimintamatka on ennen kaikkea kookkaamman ajoakun ansiota, mutta toki hommia on painettu myös kulutuksen optimoinnin suhteen. Uusi akku on 19,5 kWh, minkä turvin kyytiä riittää varsin mukavasti.Akku on hulppean kokoinen, mutta lataus ei ole aivan ajan tasalla, sillä BMW:ssä ei ole pikalatausta. Onneksi AC-lataus tapahtuu 11 kW nopeudella, mutta nopeamman DC-latauksen soisi olevan edes lisävarustelistalla. Toki akku latautuu täyteen 11 kW laturilla reilussa parissa tunnissa, mutta lisänopeus toisi käytettävyyttä pitkille matkoille.Voima on tehnyt pesänBMW:n voimalinja on juureva tapaus, sillä bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on muikeat 292 hevosvoimaa. Vääntöä paketista otetaan 420 Nm. Bensiinimoottori on merkin tuttu kaksilitrainen ja 184 hevosvoimaa tuottava. Vääntöä polttomoottorista napataan 300 Nm.Ladattava hybridimalli on varsi suorituskykyinen, sillä 0–100 km/h juostaan kuudessa sekunnissa. Se riittänee useimmille käyttäjille hyvin. Arkiajot voi hoidella pelkällä sähköllä, eikä homma jää voimasta kiinni, vaikka bensiinimoottorin tehoreserviä ei haluaisikaan käyttää.Sähkömoottori luovuttaa peliin 109 hevosvoimaa ja 265 Nm, joiden avulla 330e jaksaa mennä 140 km/h vauhteja. Tuossa vauhdissa toimintamatka tosin alkaa kutistua silmissä. Rauhallisesti ajellessa 90 km voi hyvinkin toteutua kesäkelillä.Voimalinja toimii eleettömästi. Sillä, onko käytössä sähkö- vai polttomoottori, ei ole juurikaan merkitystä. Toki täyden kaasun kiihdytys vaatii avukseen polttomoottorin, mutta normaalissa ajossa sillä ei ole merkitystä, mikä voima pyöriä liikuttaa. Talvella koeajettu nelivetoversio antaa kiihtyvyyttä myös liukkaalla kelillä.Mukavat kyyditAjettavuuden näkökulmasta 330e tarjoaa nautintoa. Alusta on mukava ja tarjoaa riittävästi urheilullisuutta. Ohjaustuntumaa ei voi vertailla vuosikymmenien takaiseen, mutta talvikelissä on helppo tuntea tien pinnassa tapahtuvat vaihtelut. Ja mukavuutta on nykyään enemmän. Auto antaa informaatiota kuskille siitä mitä renkaiden alla tapahtuu.Penkit ovat mukavat ja reisituen saa riittäväksi. Penkit ovat koeajoautossa pääosin kangasta, mutta ilme on silti tyylikäs. Sivuttaistuki on myös kunnossa. Myös takapenkillä viihtyy ja 3-sarjalainen on tätä nykyä tilava. Pykälää suuremman vitossarjan hankkimista tarvitsee tätä nykyä perustella entistäkin enemmän. Myös ajomukavuuden näkökulmasta.Kolmosessa on myös asioita, joita ei muissa sarjoissa ole. Yksi niistä on kahdessa osassa aukeava tavaratilan kansi. Rojut voi siis heitellä sisään avaamatta koko takakonttia. Toki sähköinen luukku tekee pelkän lasin avaamisesta paikoin turhaa. Mutta kikka on edelleen toimiva.Tavaratila on itse asiassa ainoa asia, mikä ladattavan hybridin kohdalla saattaa rajoittaa suurempaa tilaa tarvitsevan ostohaluja. Kontti imaisee sisäänsä 410 litraa tavaraa, mikä saattaa olla monelle hieman liian vähän. Etenkin tavaratilan korkeus saattaa tuottaa ongelmia esimerkiksi lastenrattaiden kanssa.Kolmosen lataushybridin facelift on pieni, mutta monella tapaa riittävä. 330e on sähköpäivityksen jälkeen entistä parempi, ja edelleen erinomainen. Kun tuote on kilpailijoihin verrattuna kunnossa, ei kaikkea välttämättä tarvitse veistellä uusiksi. BMW 330e xDrive LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3 8-v. automaattivaihteisto 200 kW (292 hv), 420 Nm Akku netto 19,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 1,1 l/100km CO2-päästöt 23 g/km Toimintamatka sähköllä 88–91 km Suorituskyky 0–100 km/h 6 s Huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 713 mm Leveys 1 827 mm Korkeus 1 448 mm Akseliväli 2 815 mm Tavaratila 410 l Omamassa 2 025 kg Perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 v / ei km-rajaa Hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 61 507 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä 20.3.2024 Koeajo Koeajo: BMW 550e xDrive – Johtotasoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa