2.6.2025

Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua

Kuva Manu Tuppurainen

Saksalaisvalmistajan iso katumaasturi on muotoilultaan jakanut alusta alkaen mielipiteitä. Varmaan edelleenkin. Nyt se on myös uudistunut entistä paremmaksi.

BMW:n iso täyssähköinen iX-katumaasturimallisto on jakanut muotoilunsa puolesta alusta alkaen mielipiteitä. Sen futuristinen muotoilu sekä keulan isot munuaiset eivät ole olleet kaikille mieleen. Muotokieleen ei ole tullut paljoa muutoksia, kun baijerilaisvalmistaja on nyt uudistanut iX-mallistoaan.

BMW:n munuaiset ovat keulalla edelleen isot, mutta niiden tekstuuri on nyt erilainen. Malliston huipulla olevassa iX M70 -mallissa etusäleikön linjat ovat vaakasuorat, kun iX 45- ja iX 60 -malleissa linjat ovat viistot.

Lisäksi esimerkiksi etuvalot ovat saaneet uutta muotoa. Ajovalojen muotoilu on terävöitynyt ja etupuskurin ilmanohjausaukot on muotoiltu uudelleen aerodynamiikkaa parantaen. Takana takavalot ovat hyvin samanlaiset kuin edeltäjässä, mutta ne ovat aavistuksen ohuemmat ja korostetut kiiltävämmällä kehyksellä. Etupään uudelleen muotoilu tuo iX:lle muutaman kilometrin lisää toimintamatkaa yhdellä akullisella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

IX 40 on nyt iX 45

Uuden malliston BMW iX XDrive45 -malli, eli koeajettu malli, korvaa edellisen sukupolven iX 40 -mallin. Suurimmat muutokset Bemarissa on kuorien sisäpuolella. Ne ovat myös hyvin merkittäviä.

Akun koko on kasvanut edeltäjämallista merkittävästi, kymmeniä prosentteja. Kun aiemmassa mallissa akun koko oli reilu 75 kilowattituntia, nyt se on nostettu sataan kilowattituntiin. Tämä lisää tietysti merkittävästi Bemarin toimintamatkaa, sekin on kasvanut kymmeniä prosentteja. Kysymyksessä on todella merkittävä parannus. 

Toimintamatkaa Bemarissa on toki optimoitu muutenkin kuin akkukokoa kasvattamalla. Energiankulutusta on optimoitu aerodynamiikalla sekä paremmilla invertereillä, jotka tehostavat sähköenergian muuntamista moottorille noin kolmanneksella. Tällä saavutetaan parempi hyötysuhde etenkin kaupunkiajossa sekä tasaisessa matkanopeudessa.

Autossa on myös paremmat laakerit ja auton korissa on käytetty kevyempiä osia, jolloin akun tuomaa lisäpainoa on saatu kompensoitua. Sähköauton kulutuksen optimointi muodostuu monen asian summasta ja BMW iX on osoitus siitä, että sillä saralla kehitystä tapahtuu koko ajan merkittävästi.

IX:ssä muun muassa alusta alustan kiinnikkeitä ja tukirakenteita on säädetty siten, että paino kohdistuu paremmin akselien välille ja kitka auton ja alustan välillä pysyy minimissään. Tämän tarkoituksena on vähentää muun muassa vaimennusvoimien hukkaa, kun autolla ajetaan mutkissa tai epätasaisella alustalla.

Riittävä pikalatausteho?

Myös pikalatausteho on BMW:ssä kasvanut. Aiemmin maksimiteho oli malliston alimmassa mallissa 150 kilowatissa, nyt se on kasvatettu 175 kilowattiin. BMW lupaa, että akku latautuu 10 prosentista 80 prosenttiin 35 minuutissa. Kysymys kuuluu, että olisiko pikalatausteho voinut kasvaa vielä vähän enemmän?

Olisi voinut, 200 kilowatin tuntumaan, silloin se olisi ainakin kilpailijoihin nähden vertailukelpoisempi ja iso akku täyttyisi vielä hieman sukkelampaan. Kalliimmissa iX 60- ja M70-malleissa pikalataustehon maksimi on 195 kilowattia, se olisi kelvannut iX 45 -mallillekin.

Valitsemalla autoon Innovation-paketin, AC-latauksen saa 22 kilowatin tehoisena.

Tehoa ja vääntöä lisää

Toinen merkittävä muutos löytyy auton voimalinjasta. Tehoa on tullut kymmeniä kilowatteja lisää, kuten myös vääntö on lisääntynyt merkittävästi. BMW iX XDrive45:n voimalinja kehittää nyt tasan 300 kilowattia tehoa ja tarjoaa 700 newtonmetriä vääntöä. Voimaa on siis riittämiin, vaikka kärryn vetoon, sillä luksusmaasturin perään voi laittaa 2 500 kiloa jarrullista perävaunumassaa.

BMW iX on edelleenkin luksusmaasturi. Kun auton varustelee ilmajousituksella, sillä ajaminen on niin sanotusti nojatuolimatkailua. Auton alustan puolesta matka taittuu miellyttävän tasaisesti. Se suodattaa epätasaisuudet hyvin ja iso pyöräkoko menee hyvin yli terävimmistä iskuista. Auton ajettavuus on jopa parantunut edellismallista, isomman akun vuoksi kasvaneella painolla on ollut tähän vaikutusta. Luonnollisesti auton jousitusta on jouduttu säätämään uusiksi, kun paino kasvaa.

Kuljettaja tuntee olonsa mukavaksi ohjaamossa, siitä pitävät huolen kuljettajan istuin sekä ohjauspyörä. Vaikka istuin koeajetussa autossa oli niin sanottu M-Sport -istuin, joka tarjoaa erinomaista ja urheilullista tukea, fiilis siinä oli kuin istuisi hyvässä nojatuolissa, sillä se syleilee kuljettajan vartaloa joka puolelta mukavasti. Itse asiassa iX:n M Sport -istuin on parasta, mitä BMW on koskaan tällä saralla tarjonnut, iX:n M Sport -istuin on urheilullinen, mutta samalla äärimmäisen mukava.

Ajotuntuman viimeistelee käteen mukava, paksulla kehällä varustettu ohjauspyörä. 

Istuin ja ohjauspyörä eivät ole IX:n vakiovarusteita, vaan kyseiset varusteet sisältyivät koeajoauton M Sport -pakettiin. Se on kuitenkin paketti, joka iX:ään kannattaa ehdottomasti ilmajousituksen lisäksi ruksia mukaan. M Sport -paketissa istuimen ja ohjauspyörän lisäksi tulee myös erilaisia M Sport -somisteita. Ilmajousituksen hinta iX:ään on noin 2 200 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskikonsoli hieman vaikea käyttää

Sisätilat BMW:ssä ovat väljät. Edessä ja takana on tilaa hyvin, joku saattaa vierastaa kuljettajan ja etumatkustajan välissä olevaa kelluvaa keskikonsolia, sen alalokeroista tavaroiden kaivaminen on työlästä. Keskikonsolin päälle sijoitetut hallintapainikkeet ovat kuitenkin hyvin kuljettajan ulottuvilla.

Painikkeista hoidellaan auton järjestelmiä sekä tietoviihdejärjestelmää, joka on varsinainen valikkojen viidakko, kuvakkeita siinä riittää. Mutta samalla tietysti auton toiminnallisuuksia voi säätää ja kun itselleen löytää mieleiset asetukset, iX on parempi kuin koskaan. Tietoviihdejärjestelmän suorituskyky on hyvä, niinkuin sen tämän hintaluokan autossa tulee ollakin.

IX:n tilat ovat myös erittäin runsaat, matkustajilla on väljää niin edessä kuin takanakin. Tiloissa oikeastaan tavaratila ansaitsee pienen moitteen, sillä auton koon ja kokoluokan huomioiden, se ei ole kovin valtava.

BMW:n iX-mallistosta iX XDrive45 on, eli malliston edullisin versio, on nyt noussut teho sekä akkupäivitysten myötä sille tasolle, että se alkaa olla monelle ostajalle myös se loogisin valinta, sillä se tarjoaa nyt erinomaista toimintamatkaa sekä suorituskykyä ja premium-luokan auton ajettavuuden. IX-malliston hinnaston alhaisin malli on BMW:llä erittäin hyvin nyt tasapainossa.

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Parantunut toimintasäde
  • Kuljettajan ergonomia
  • Pieni tavaratila
  • Pikalatausteho

BMW iX XDrive45

SÄHKÖAUTO, neliveto

300 kW (408 hv), 700 Nm

Akku brutto / netto 100,0 / 94,8 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 16 A)

CCS: 175 kW

WLTP-kulutus 19,0 kWh / 100 km

toimintamatka 569 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,1 s

huippunopeus 200 km/h

Mitat

Pituus 4 965 mm

Leveys 2 230 mm

Korkeus 1 695 mm

Akseliväli 3 000 mm

Tavaratila 500 l

Omamassa 2 525 kg

perävaunu 2 500 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2021)

Takuu 2 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 89 299 €

koeajoauto 101 819 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat