8.4.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa BMW 5-sarjan kahdeksannen sukupolven esiinmarssi alkoi viime talvena. Nyt ovat vuorossa Touring -mallit. BMW 5-sarja nauttii vankkumatonta suosiota keskijohdon halutuimpana työsuhdeautona, eikä se ole hinnaltaan täysin tavoittamattomissa omalla rahalla ostaviltakaan. Kuljettajien harmaat kuontalot eivät estä nuorempien haaveilua rattiin pääsemisestä, niinpä jäännösarvotkin pysyvät hyvinä. Malliston uudistuessa nyt myös farmarimallit ovat saapuneet kauppoihin. Toimivaa konseptia ei ole menty muuttelemaan radikaalisti, yllätyksiä ei siis ole luvassa. Lisää senttejä ratkaiseviin paikkoihin, viilattua aerodynamiikkaa, parantuneita suoritusarvoja ja hiottua ajettavuutta sen verran, että autokuume saadaan nousuun. Mullistavinta on tietysti täyssähköisen voimalinjan tulo valikoimaan. Sedanin ja farmarin moottorivalikoima on sama, mutta hintaero korien välillä on puolisentoista tonnia. Verokohtelu suosii lataushybridejä vielä tämän vuoden ajan, niinpä malliston edullisin on kaksilitrainen bensiinilataushybridi vielä nelivedon lisäämisen jälkeenkin. Maahantuoja oli toki hieman kuorruttanut autoa lisäherkuilla tunnustaen vaatimattoman perusvarustelun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laadukas viimeistely Touring-farmarikorissa matkustajien tilat ovat yhteneväiset sedanin kanssa. Takana pääntilaa on pidemmän kattolinjan ansiosta hitusen enemmän, mutta keskipaikka ei silti ole mieleinen pitkälle matkalle. Neljälle järjestyy lokoisat oltavat, reilusti tilaa ja luonteva istuma-asento. Tavaratilaa farmarissa on 50 litraa enemmän kuin porrasperässä ja 100 litraa enemmän kuin Mersun E-farmariplugarissa. Selkänoja on jaettu kolmeen osaan 40:20:40, eli suksivarustus mahtuu kyytiin. Selkänojat voi kaataa tavaratilan seinässä olevilla vivuilla. Pohjan alla on vielä lokeroita auton varusteille, kuten vaikkapa näkösuojarullalle. Sen irrottaminen ja kiinnittäminen on tehty aiempaa helpommaksi. Ohjaamokin on luonnollisesti identtinen sedaniin nähden. Ergonomian puolesta perushallintalaitteet ovat kohdallaan, mutta lasiruutuihin piilotetut toiminnot vaativat opettelua. Tietoa, viihdettä, yhteyksiä ja ominaisuuksia on ähkyksi asti ja parhaimmillaan niitä voi ohjata usealla eri tavalla ratin nappuloilla, kosketusnäytöllä, puheella, eleohjauksella tai iDrive-rullalla. Ilmasuuttimien säätö hipaisukytkimillä on jo turhaa kikkailua. Viitosbemari on juuri tällä hetkellä kolmesta premium-saksalaismerkistä paras ajettavuudeltaan: E-Mercedes on mukavuuspainotteisempi. Juuri kauppoihin tuloillaan oleva upouusi Audi A6 voi tosin muuttaa tilanteen. BMW:n ohjaus on tarkka ja nopea, tuntuma tiehen on tosin turhan hento. Yli kahden tonnin omamassa ja isot ulkomitat unohtuvat vauhdin kasvaessa niin helposti, että reitiksi saattaa valikoitua vähän pidempikin vaihtoehto. Tehokas lataushybridi Viitosen säyseämpi lataushybridi saa voimansa lähes tasavahvasta duosta, kaksilitraisesta bensiinimoottorista (140 kW/190 hv) ja sähkömoottorista (135 kW/184 hv). Yhteen tehoja ei kuitenkaan voi laskea, vaan kerralla käyttöön saa 220 kW (299 hv). Voima siirretään tiehen kahdeksanvaihteisen automaatin ja jatkuvan nelivedon avulla. Suoritusarvot ovat komeat molempien moottorien toimiessa urheilullisessa ajotilassa, ja vielä boost-läpyskä vetäistynä ratista päälle. Sähköllä ajettaessa polttomoottorin saa käynnistymään polkaisemalla kaasua syvään, mutta tehoa saa odotella automatiikan varoessa rasittamasta kylmää moottoria. Polttomoottorin saa käymään pitämällä vaihteistoa S:llä. Ainoaksi toiveeksi jää kuusisylinterisen moottorin käyntiääni, sen saa toki satsaamalla 550e -malliin. Pelkällä sähköllä tai akuston tyhjennyttyä vain polttomoottorilla ajettaessa BMW muuttuu voimavaroiltaan tavanomaisemmaksi autoksi. Keväisenä talvipäivänä pelkällä sähköllä pääsi 96 kilometriä. Lataus on hitaanpuoleinen 7,4 kW:n tehollaan. Akuston tyhjennyttyä yhtä kevyellä kaasujalalla jatkamalla kulutuksen sai pysymään kuutosella alkavissa litralukemissa. Harvempi kuitenkaan ostaa BMW:tä moiseen hissutteluun. Akun pitäminen ladattuna ja molempien moottorien hybridikäyttö takaa suorituskyvyn. Toinen päivä katkonaista kaupunkiajoa ja moottoritierykäisyjä tuottaa yllättäen samankaltaisia lukuja: akku on liki tyhjentynyt sadan kilometrin matkalla, mutta samalla bensaa on kulunut 6 l/100 km. Hyvät ja huonot puolet ajettavuus kuskin paikka suorituskyky viimeistely hidas lataus nelosmoottorin ääni perusvarustelu BMW 530e xDrive Touring LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3 8-v. automaattivaihteisto 220 kW (299 hv), 450 Nm Akku brutto / netto 22,1 / 19,4 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 18 g/km toimintamatka sähköllä 87 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,4 s huippunopeus 218 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 570 l Omamassa 2 195 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 (2023) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 601 € koeajoauto 82 148 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.8.2025 Koeajo Koeajo: BMW M5 – hyvä vastaus aikamme vääriin kysymyksiin 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista