8.4.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 5-sarjan kahdeksannen sukupolven esiinmarssi alkoi viime talvena. Nyt ovat vuorossa Touring -mallit. BMW 5-sarja nauttii vankkumatonta suosiota keskijohdon halutuimpana työsuhdeautona, eikä se ole hinnaltaan täysin tavoittamattomissa omalla rahalla ostaviltakaan. Kuljettajien harmaat kuontalot eivät estä nuorempien haaveilua rattiin pääsemisestä, niinpä jäännösarvotkin pysyvät hyvinä. Malliston uudistuessa nyt myös farmarimallit ovat saapuneet kauppoihin.Toimivaa konseptia ei ole menty muuttelemaan radikaalisti, yllätyksiä ei siis ole luvassa. Lisää senttejä ratkaiseviin paikkoihin, viilattua aerodynamiikkaa, parantuneita suoritusarvoja ja hiottua ajettavuutta sen verran, että autokuume saadaan nousuun. Mullistavinta on tietysti täyssähköisen voimalinjan tulo valikoimaan.Sedanin ja farmarin moottorivalikoima on sama, mutta hintaero korien välillä on puolisentoista tonnia. Verokohtelu suosii lataushybridejä vielä tämän vuoden ajan, niinpä malliston edullisin on kaksilitrainen bensiinilataushybridi vielä nelivedon lisäämisen jälkeenkin. Maahantuoja oli toki hieman kuorruttanut autoa lisäherkuilla tunnustaen vaatimattoman perusvarustelun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaadukas viimeistelyTouring-farmarikorissa matkustajien tilat ovat yhteneväiset sedanin kanssa. Takana pääntilaa on pidemmän kattolinjan ansiosta hitusen enemmän, mutta keskipaikka ei silti ole mieleinen pitkälle matkalle. Neljälle järjestyy lokoisat oltavat, reilusti tilaa ja luonteva istuma-asento.Tavaratilaa farmarissa on 50 litraa enemmän kuin porrasperässä ja 100 litraa enemmän kuin Mersun E-farmariplugarissa. Selkänoja on jaettu kolmeen osaan 40:20:40, eli suksivarustus mahtuu kyytiin. Selkänojat voi kaataa tavaratilan seinässä olevilla vivuilla. Pohjan alla on vielä lokeroita auton varusteille, kuten vaikkapa näkösuojarullalle. Sen irrottaminen ja kiinnittäminen on tehty aiempaa helpommaksi.Ohjaamokin on luonnollisesti identtinen sedaniin nähden. Ergonomian puolesta perushallintalaitteet ovat kohdallaan, mutta lasiruutuihin piilotetut toiminnot vaativat opettelua. Tietoa, viihdettä, yhteyksiä ja ominaisuuksia on ähkyksi asti ja parhaimmillaan niitä voi ohjata usealla eri tavalla ratin nappuloilla, kosketusnäytöllä, puheella, eleohjauksella tai iDrive-rullalla. Ilmasuuttimien säätö hipaisukytkimillä on jo turhaa kikkailua.Viitosbemari on juuri tällä hetkellä kolmesta premium-saksalaismerkistä paras ajettavuudeltaan: E-Mercedes on mukavuuspainotteisempi. Juuri kauppoihin tuloillaan oleva upouusi Audi A6voi tosin muuttaa tilanteen. BMW:n ohjaus on tarkka ja nopea, tuntuma tiehen on tosin turhan hento. Yli kahden tonnin omamassa ja isot ulkomitat unohtuvat vauhdin kasvaessa niin helposti, että reitiksi saattaa valikoitua vähän pidempikin vaihtoehto.Tehokas lataushybridiViitosen säyseämpi lataushybridi saa voimansa lähes tasavahvasta duosta, kaksilitraisesta bensiinimoottorista (140 kW/190 hv) ja sähkömoottorista (135 kW/184 hv). Yhteen tehoja ei kuitenkaan voi laskea, vaan kerralla käyttöön saa 220 kW (299 hv). Voima siirretään tiehen kahdeksanvaihteisen automaatin ja jatkuvan nelivedon avulla. Suoritusarvot ovat komeat molempien moottorien toimiessa urheilullisessa ajotilassa, ja vielä boost-läpyskä vetäistynä ratista päälle.Sähköllä ajettaessa polttomoottorin saa käynnistymään polkaisemalla kaasua syvään, mutta tehoa saa odotella automatiikan varoessa rasittamasta kylmää moottoria. Polttomoottorin saa käymään pitämällä vaihteistoa S:llä. Ainoaksi toiveeksi jää kuusisylinterisen moottorin käyntiääni, sen saa toki satsaamalla 550e -malliin.Pelkällä sähköllä tai akuston tyhjennyttyä vain polttomoottorilla ajettaessa BMW muuttuu voimavaroiltaan tavanomaisemmaksi autoksi. Keväisenä talvipäivänä pelkällä sähköllä pääsi 96 kilometriä. Lataus on hitaanpuoleinen 7,4 kW:n tehollaan. Akuston tyhjennyttyä yhtä kevyellä kaasujalalla jatkamalla kulutuksen sai pysymään kuutosella alkavissa litralukemissa.Harvempi kuitenkaan ostaa BMW:tä moiseen hissutteluun. Akun pitäminen ladattuna ja molempien moottorien hybridikäyttö takaa suorituskyvyn. Toinen päivä katkonaista kaupunkiajoa ja moottoritierykäisyjä tuottaa yllättäen samankaltaisia lukuja: akku on liki tyhjentynyt sadan kilometrin matkalla, mutta samalla bensaa on kulunut 6 l/100 km. Hyvät ja huonot puolet ajettavuus kuskin paikka suorituskyky viimeistely hidas lataus nelosmoottorin ääni perusvarustelu BMW 530e xDrive Touring LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm3 8-v. automaattivaihteisto 220 kW (299 hv), 450 Nm Akku brutto / netto 22,1 / 19,4 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 18 g/km toimintamatka sähköllä 87 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,4 s huippunopeus 218 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 570 l Omamassa 2 195 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 (2023) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 68 601 € koeajoauto 82 148 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous