20.3.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BMW 550e xDrive – Johtotasoa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 550e xDrive ei ole malliston kallein eikä nopein, mutta joillekin se haluttavin. Uuden viitossarjan esiinmarssin aloitti täyssähköinen BMW i5, hieno auto, mutta monen bemaristin mielestä aivan kuin sielu olisi puuttunut. Monelle oleellinen asia Bemareissa on ollut kuusisylinterinen rivimoottori värinättömällä, mutta ah, niin soinnikkaalla käyntiäänellään.Asia korjaantuu nopeasti malliston laajetessa lataushybrideillä, joista suuremmassa on kuutoskone. BMW 550e puhuttelee merkin kannattajia sähkömallia enemmän. Lataushybriditekniikka tuo mukanaan päästöttömiä kilometrejä, alhaisen autoveron ja puhtaamman omantunnon, vaikka oikeasti kaikki haluavat sähkömoottorin ja rivikuutosen yhteispelin tuoman muikean suorituskyvyn ja sen mukaisen äänimaailman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRutkasti tehoaKolmilitrainen bensiinikäyttöinen rivikuutonen kahdella turbollaan on vanha tuttu, nyt 230-kilowattiseksi (313 hv) viritettynä. Sen ja kahdeksanvaihteisen BMW:n Steptroniciksi kutsuman automaattivaihteiston välissä on 145-kilowattinen (197 hv) sähkömoottori.Yhteistehoa ei voi ihan suoraan laskea yhteen: lukema on ”vain” 360 kW (489 hv), ja sekin on käytettävissä vain kymmenen sekuntia ratin Boost-läpyskästä vetämällä. Suomessa jo puolet tästä riittää laittomille nopeuksille. Tehdas ei kerro, paljonko tehoa on käytettävissä kymmenen sekunnin jälkeen, mutta jalkoihin ei silloinkaan jäädä. Jo pelkällä sähkömoottorilla suorituskyky riittää ainakin talvella mainiosti, nollakelissä nettokapasiteetiltaan 18,7 kWh:n akku riitti 70 kilometriin. Täyslataus vie pari tuntia. Työmatkat taittuvat päästöttömästi ja äänettömästi, mutta se ei liene tämän auton ostajilla mielessä. Kuutoskoneen saa käynnistettyä valitsemalla urheiluajotilan, tosin tällöin kaiuttimien tehostama käyntiääni tuntuu päälleliimatulta.Normaalitilassa kuutonen on pintakaasulla kuiskaavan äänetön, ja paljastaa luonteensa vasta tehoa käytettäessä. Akun tyhjennyttyä keskikulutus asettuu nipin napin alle kymmenen litran sataa kilometriä kohden – sehän on saman verran kuin viitonen vei ennenkin ilman hybriditekniikkaa. Hybridijärjestelmä on valjastettu pikemminkin tehoa lisäämään kuin kulutusta alentamaan.Mallikas ajettavuusBMW:n viitonen on aina ollut ajettavuudeltaan isojen sedanien parhaimmistoa. Auto ei tuota pettymystä nytkään, vaikka isot ulkomitat, korkeampi istuma-asento ja yli kahden tonnin kasvanut omamassa nipistävätkin kaarreominaisuuksista parhaan terävyyden. Ohjaus ja alustan toiminta palkitsevat yritteliään kuljettajan, mutta myös leppoisa, äänettömästi sähköllä tapahtuva kruisailu onnistuu luontevasti.Kuljettajan paikalla hallintalaitteet toimivat BMW:lle ominaiseen tapaan odotetusti, istuma-asento on luonteva ja penkin sivutuet imaisevat kuskin syleilyynsä sporttimoodille siirryttäessä. Ei niin ominaista BMW:lle on sekavan oloinen kojelauta; se on kylläkin toimiva ja laadukkaasti viimeistelty, mutta sisältää vähän turhan paljon kiiltävää blingblingiä ja värivalolistoja. Näyttöruudut tulvivat informaatiota ja toinen toistaan hienompia kuvioita, mutta olisiko yksi näkymävaihtoehto voinut olla perinteinen konstailematon selkeä näkymä pyöreine mittareineen? Hyvää ja huonoa ajettavuus neliveto suorituskyky kuskin paikka käyntiääni viimeistely ulkomitat paino kulutus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW 550e xDrive LATAUSHYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 2 998 cm3 8-v. automaattivaihteisto 360 kW (489 hv), 700 Nm Akku brutto / netto 22,1 / 18,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100km CO2-päästöt 20 g/km toimintamatka sähköllä 83 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,3 s huippunopeus 250 km/h (raj.) Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 155 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 Takuu 2 vuotta ajoakku 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 65 285 € koeajoauto 112 428 € Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää