20.3.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BMW 550e xDrive – Johtotasoa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 550e xDrive ei ole malliston kallein eikä nopein, mutta joillekin se haluttavin. Uuden viitossarjan esiinmarssin aloitti täyssähköinen BMW i5, hieno auto, mutta monen bemaristin mielestä aivan kuin sielu olisi puuttunut. Monelle oleellinen asia Bemareissa on ollut kuusisylinterinen rivimoottori värinättömällä, mutta ah, niin soinnikkaalla käyntiäänellään.Asia korjaantuu nopeasti malliston laajetessa lataushybrideillä, joista suuremmassa on kuutoskone. BMW 550e puhuttelee merkin kannattajia sähkömallia enemmän. Lataushybriditekniikka tuo mukanaan päästöttömiä kilometrejä, alhaisen autoveron ja puhtaamman omantunnon, vaikka oikeasti kaikki haluavat sähkömoottorin ja rivikuutosen yhteispelin tuoman muikean suorituskyvyn ja sen mukaisen äänimaailman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRutkasti tehoaKolmilitrainen bensiinikäyttöinen rivikuutonen kahdella turbollaan on vanha tuttu, nyt 230-kilowattiseksi (313 hv) viritettynä. Sen ja kahdeksanvaihteisen BMW:n Steptroniciksi kutsuman automaattivaihteiston välissä on 145-kilowattinen (197 hv) sähkömoottori.Yhteistehoa ei voi ihan suoraan laskea yhteen: lukema on ”vain” 360 kW (489 hv), ja sekin on käytettävissä vain kymmenen sekuntia ratin Boost-läpyskästä vetämällä. Suomessa jo puolet tästä riittää laittomille nopeuksille. Tehdas ei kerro, paljonko tehoa on käytettävissä kymmenen sekunnin jälkeen, mutta jalkoihin ei silloinkaan jäädä. Jo pelkällä sähkömoottorilla suorituskyky riittää ainakin talvella mainiosti, nollakelissä nettokapasiteetiltaan 18,7 kWh:n akku riitti 70 kilometriin. Täyslataus vie pari tuntia. Työmatkat taittuvat päästöttömästi ja äänettömästi, mutta se ei liene tämän auton ostajilla mielessä. Kuutoskoneen saa käynnistettyä valitsemalla urheiluajotilan, tosin tällöin kaiuttimien tehostama käyntiääni tuntuu päälleliimatulta.Normaalitilassa kuutonen on pintakaasulla kuiskaavan äänetön, ja paljastaa luonteensa vasta tehoa käytettäessä. Akun tyhjennyttyä keskikulutus asettuu nipin napin alle kymmenen litran sataa kilometriä kohden – sehän on saman verran kuin viitonen vei ennenkin ilman hybriditekniikkaa. Hybridijärjestelmä on valjastettu pikemminkin tehoa lisäämään kuin kulutusta alentamaan.Mallikas ajettavuusBMW:n viitonen on aina ollut ajettavuudeltaan isojen sedanien parhaimmistoa. Auto ei tuota pettymystä nytkään, vaikka isot ulkomitat, korkeampi istuma-asento ja yli kahden tonnin kasvanut omamassa nipistävätkin kaarreominaisuuksista parhaan terävyyden. Ohjaus ja alustan toiminta palkitsevat yritteliään kuljettajan, mutta myös leppoisa, äänettömästi sähköllä tapahtuva kruisailu onnistuu luontevasti.Kuljettajan paikalla hallintalaitteet toimivat BMW:lle ominaiseen tapaan odotetusti, istuma-asento on luonteva ja penkin sivutuet imaisevat kuskin syleilyynsä sporttimoodille siirryttäessä. Ei niin ominaista BMW:lle on sekavan oloinen kojelauta; se on kylläkin toimiva ja laadukkaasti viimeistelty, mutta sisältää vähän turhan paljon kiiltävää blingblingiä ja värivalolistoja. Näyttöruudut tulvivat informaatiota ja toinen toistaan hienompia kuvioita, mutta olisiko yksi näkymävaihtoehto voinut olla perinteinen konstailematon selkeä näkymä pyöreine mittareineen? Hyvää ja huonoa ajettavuus neliveto suorituskyky kuskin paikka käyntiääni viimeistely ulkomitat paino kulutus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW 550e xDrive LATAUSHYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 2 998 cm3 8-v. automaattivaihteisto 360 kW (489 hv), 700 Nm Akku brutto / netto 22,1 / 18,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100km CO2-päästöt 20 g/km toimintamatka sähköllä 83 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,3 s huippunopeus 250 km/h (raj.) Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 155 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 Takuu 2 vuotta ajoakku 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 65 285 € koeajoauto 112 428 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen