9.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – sähköautojen aatelia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun ei tarvitse enää olla idealistista maailman pelastamista, BMW i5 tekee siitä myös miellyttävää. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, viimeistely Huonoa: nelivedon ja varustelun lisähinta BMW i5 aloittaa ikonisen viitossarjan kahdeksannen sukupolven esiinmarssin. Vuonna 1972 esiteltyä isoa sedania on valmistettu jo yli kymmenen miljoonaa. Vaikka ensimmäisenä esitelty i5 on täyssähköinen, polttomoottoreita ei ole kokonaan unohdettu. Mallisto tulee laajenemaan 520-kevythybridillä sekä kahdella lataushybridillä, 530e ja 550e, kaikki bensiinimoottorilla, suurinumeroisin ainoana rivikuutosella. Dieselit jäävät historiaan. Nyt ajettu i5 eDrive40 on takavetoinen ja takamoottorinen. Talveen sopii paremmin toinen sähköversio, M60 xDrive, ei niinkään kaksimoottorisuutensa kuin nelivetonsa ansiosta.BMW siirtyy sähköön kilpailijastaan Mercedeksestä poikkeavalla yhden korin strategialla. Mersukuski joutuu valitsemaan perinteisen E-sarjan ja lättänokkaisen EQE:n välillä. BMW:n muotoihin on paatuneen viitoskuskin helppo siirtyä, kaikeksi onneksi maskikin on palannut hieman vaatimattomampaan kokoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellinen matkustuskokemusViitonen on ulkomitoiltaan suurempi kuin koskaan ennen, maagiset mitat viisi metriä pituudessa ja 1,5 metriä korkeudessa ylittyvät ensimmäistä kertaa. Korkeutta on häivytetty mustilla kynnyskoteloilla. Sisätilat ovat runsaat, mutteivat ylenpalttiset. Istuimien muotoilu ja istuma-asento ovat erinomaiset, istumakorkeus on vanhaa viitosta korkeammalla. Takaistuin on kahdelle muotoiltu, kolmas ei tunne läsnäoloaan halutuksi. Tavaratila on riittävä ja ennen kaikkea EQE:tä isompi. Kokoero i7:ään jää selkeäksi, mutta i5:en materiaalit ja viimeistely huokuvat samaa herraskaisuutta.Kojelautanäkymässä kuljettajan huomiosta kisaavat väriään vaihtava oviin asti jatkuva koristelista ja kuskin ympärille kaartuva leveä näyttöruutu. Grafiikka on häkellyttävän tarkkaa ja toiminnot nopeita, mutta taas kerran jään ihmettelemään, miksei valtavaan ruutuun saa enempää informaatiota yhtä aikaa, vaan ne pitää kaivaa valikoiden syövereistä. BMW- kuskilla on mahdollisuus käyttää ruudun toimintoja myös entuudestaan tutulla iDrive-rullalla. Palkitseva ajokokemusBMW i5:llä on viitossarjan seuraajana isot saappaat täytettävänään, mutta se onnistuu siinä loistavasti. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa vähän tuntoakin, vaikka onkin melko kevyeksi tehostettu. Jarrujen ja regeneroinnin tuntuma on sähköautojen parhaimmistoa, vaikka sähkötekniikan 2200 kiloon nostama paino tuntuu eniten jarrutuksissa. Koeajoauton lisävarusteinen M-alusta on napakan puoleinen, muttei missään tilanteessa epämukava. I5 on ajettavuudeltaan sähköautojen kärkeä, vastusta tarjoavat korkeintaan Porsche Taycan tai Audi RS.Numeroarvoilla i5 ei häikäise. Teholukema, 340 hevosvoimaa riittää ripeisiin suoritusarvoihin, muttei Tesla-lukemiin. Akun nettokapasiteetti on 81,2 kWh, se piisannee helposti kesällä 400 ja talvellakin 300 kilometrin latausväleihin. Nollakelissä ajetun koeajon keskikulutus oli 24 kWh/100km. Lisävarusteena vaihtovirtalatauksen saa tuplateholla, 22kW eli pitkällä lounaalla saa 100 km lisää rangea. Pikalatauksessa teho vaihtelee 100-150 kW lämpötilasta ja ladattavien autojen määrästä riippuen. Akuston voi esilämmittää latausta varten navigaattorin avulla tai itse valiten.Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW i5 eDrive40 SÄHKÖAUTO, takaveto 250 kW (340 hv), 430 Nm Akku brutto 83,9 kWh / netto 81,2 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 18,9 kWh / 100 km toimintamatka 430 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s huippunopeus 193 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 490 l Omamassa 2 213 kg perävaunu 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 75 400 € koeajoauto 97 890 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen