9.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – sähköautojen aatelia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun ei tarvitse enää olla idealistista maailman pelastamista, BMW i5 tekee siitä myös miellyttävää. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, viimeistely Huonoa: nelivedon ja varustelun lisähinta BMW i5 aloittaa ikonisen viitossarjan kahdeksannen sukupolven esiinmarssin. Vuonna 1972 esiteltyä isoa sedania on valmistettu jo yli kymmenen miljoonaa. Vaikka ensimmäisenä esitelty i5 on täyssähköinen, polttomoottoreita ei ole kokonaan unohdettu. Mallisto tulee laajenemaan 520-kevythybridillä sekä kahdella lataushybridillä, 530e ja 550e, kaikki bensiinimoottorilla, suurinumeroisin ainoana rivikuutosella. Dieselit jäävät historiaan. Nyt ajettu i5 eDrive40 on takavetoinen ja takamoottorinen. Talveen sopii paremmin toinen sähköversio, M60 xDrive, ei niinkään kaksimoottorisuutensa kuin nelivetonsa ansiosta.BMW siirtyy sähköön kilpailijastaan Mercedeksestä poikkeavalla yhden korin strategialla. Mersukuski joutuu valitsemaan perinteisen E-sarjan ja lättänokkaisen EQE:n välillä. BMW:n muotoihin on paatuneen viitoskuskin helppo siirtyä, kaikeksi onneksi maskikin on palannut hieman vaatimattomampaan kokoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellinen matkustuskokemusViitonen on ulkomitoiltaan suurempi kuin koskaan ennen, maagiset mitat viisi metriä pituudessa ja 1,5 metriä korkeudessa ylittyvät ensimmäistä kertaa. Korkeutta on häivytetty mustilla kynnyskoteloilla. Sisätilat ovat runsaat, mutteivat ylenpalttiset. Istuimien muotoilu ja istuma-asento ovat erinomaiset, istumakorkeus on vanhaa viitosta korkeammalla. Takaistuin on kahdelle muotoiltu, kolmas ei tunne läsnäoloaan halutuksi. Tavaratila on riittävä ja ennen kaikkea EQE:tä isompi. Kokoero i7:ään jää selkeäksi, mutta i5:en materiaalit ja viimeistely huokuvat samaa herraskaisuutta.Kojelautanäkymässä kuljettajan huomiosta kisaavat väriään vaihtava oviin asti jatkuva koristelista ja kuskin ympärille kaartuva leveä näyttöruutu. Grafiikka on häkellyttävän tarkkaa ja toiminnot nopeita, mutta taas kerran jään ihmettelemään, miksei valtavaan ruutuun saa enempää informaatiota yhtä aikaa, vaan ne pitää kaivaa valikoiden syövereistä. BMW- kuskilla on mahdollisuus käyttää ruudun toimintoja myös entuudestaan tutulla iDrive-rullalla. Palkitseva ajokokemusBMW i5:llä on viitossarjan seuraajana isot saappaat täytettävänään, mutta se onnistuu siinä loistavasti. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa vähän tuntoakin, vaikka onkin melko kevyeksi tehostettu. Jarrujen ja regeneroinnin tuntuma on sähköautojen parhaimmistoa, vaikka sähkötekniikan 2200 kiloon nostama paino tuntuu eniten jarrutuksissa. Koeajoauton lisävarusteinen M-alusta on napakan puoleinen, muttei missään tilanteessa epämukava. I5 on ajettavuudeltaan sähköautojen kärkeä, vastusta tarjoavat korkeintaan Porsche Taycan tai Audi RS.Numeroarvoilla i5 ei häikäise. Teholukema, 340 hevosvoimaa riittää ripeisiin suoritusarvoihin, muttei Tesla-lukemiin. Akun nettokapasiteetti on 81,2 kWh, se piisannee helposti kesällä 400 ja talvellakin 300 kilometrin latausväleihin. Nollakelissä ajetun koeajon keskikulutus oli 24 kWh/100km. Lisävarusteena vaihtovirtalatauksen saa tuplateholla, 22kW eli pitkällä lounaalla saa 100 km lisää rangea. Pikalatauksessa teho vaihtelee 100-150 kW lämpötilasta ja ladattavien autojen määrästä riippuen. Akuston voi esilämmittää latausta varten navigaattorin avulla tai itse valiten.Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW i5 eDrive40 SÄHKÖAUTO, takaveto 250 kW (340 hv), 430 Nm Akku brutto 83,9 kWh / netto 81,2 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 18,9 kWh / 100 km toimintamatka 430 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s huippunopeus 193 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 490 l Omamassa 2 213 kg perävaunu 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 75 400 € koeajoauto 97 890 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle