9.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – sähköautojen aatelia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun ei tarvitse enää olla idealistista maailman pelastamista, BMW i5 tekee siitä myös miellyttävää. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, viimeistely Huonoa: nelivedon ja varustelun lisähinta BMW i5 aloittaa ikonisen viitossarjan kahdeksannen sukupolven esiinmarssin. Vuonna 1972 esiteltyä isoa sedania on valmistettu jo yli kymmenen miljoonaa. Vaikka ensimmäisenä esitelty i5 on täyssähköinen, polttomoottoreita ei ole kokonaan unohdettu. Mallisto tulee laajenemaan 520-kevythybridillä sekä kahdella lataushybridillä, 530e ja 550e, kaikki bensiinimoottorilla, suurinumeroisin ainoana rivikuutosella. Dieselit jäävät historiaan. Nyt ajettu i5 eDrive40 on takavetoinen ja takamoottorinen. Talveen sopii paremmin toinen sähköversio, M60 xDrive, ei niinkään kaksimoottorisuutensa kuin nelivetonsa ansiosta.BMW siirtyy sähköön kilpailijastaan Mercedeksestä poikkeavalla yhden korin strategialla. Mersukuski joutuu valitsemaan perinteisen E-sarjan ja lättänokkaisen EQE:n välillä. BMW:n muotoihin on paatuneen viitoskuskin helppo siirtyä, kaikeksi onneksi maskikin on palannut hieman vaatimattomampaan kokoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellinen matkustuskokemusViitonen on ulkomitoiltaan suurempi kuin koskaan ennen, maagiset mitat viisi metriä pituudessa ja 1,5 metriä korkeudessa ylittyvät ensimmäistä kertaa. Korkeutta on häivytetty mustilla kynnyskoteloilla. Sisätilat ovat runsaat, mutteivat ylenpalttiset. Istuimien muotoilu ja istuma-asento ovat erinomaiset, istumakorkeus on vanhaa viitosta korkeammalla. Takaistuin on kahdelle muotoiltu, kolmas ei tunne läsnäoloaan halutuksi. Tavaratila on riittävä ja ennen kaikkea EQE:tä isompi. Kokoero i7:ään jää selkeäksi, mutta i5:en materiaalit ja viimeistely huokuvat samaa herraskaisuutta.Kojelautanäkymässä kuljettajan huomiosta kisaavat väriään vaihtava oviin asti jatkuva koristelista ja kuskin ympärille kaartuva leveä näyttöruutu. Grafiikka on häkellyttävän tarkkaa ja toiminnot nopeita, mutta taas kerran jään ihmettelemään, miksei valtavaan ruutuun saa enempää informaatiota yhtä aikaa, vaan ne pitää kaivaa valikoiden syövereistä. BMW- kuskilla on mahdollisuus käyttää ruudun toimintoja myös entuudestaan tutulla iDrive-rullalla. Palkitseva ajokokemusBMW i5:llä on viitossarjan seuraajana isot saappaat täytettävänään, mutta se onnistuu siinä loistavasti. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa vähän tuntoakin, vaikka onkin melko kevyeksi tehostettu. Jarrujen ja regeneroinnin tuntuma on sähköautojen parhaimmistoa, vaikka sähkötekniikan 2200 kiloon nostama paino tuntuu eniten jarrutuksissa. Koeajoauton lisävarusteinen M-alusta on napakan puoleinen, muttei missään tilanteessa epämukava. I5 on ajettavuudeltaan sähköautojen kärkeä, vastusta tarjoavat korkeintaan Porsche Taycan tai Audi RS.Numeroarvoilla i5 ei häikäise. Teholukema, 340 hevosvoimaa riittää ripeisiin suoritusarvoihin, muttei Tesla-lukemiin. Akun nettokapasiteetti on 81,2 kWh, se piisannee helposti kesällä 400 ja talvellakin 300 kilometrin latausväleihin. Nollakelissä ajetun koeajon keskikulutus oli 24 kWh/100km. Lisävarusteena vaihtovirtalatauksen saa tuplateholla, 22kW eli pitkällä lounaalla saa 100 km lisää rangea. Pikalatauksessa teho vaihtelee 100-150 kW lämpötilasta ja ladattavien autojen määrästä riippuen. Akuston voi esilämmittää latausta varten navigaattorin avulla tai itse valiten.Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW i5 eDrive40 SÄHKÖAUTO, takaveto 250 kW (340 hv), 430 Nm Akku brutto 83,9 kWh / netto 81,2 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 18,9 kWh / 100 km toimintamatka 430 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s huippunopeus 193 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 515 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 490 l Omamassa 2 213 kg perävaunu 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 75 400 € koeajoauto 97 890 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen