26.3.2023

Koeajo: BMW 330e – sedanin mainetta puolustamassa

BMW:n kolmossarja on läpikäynyt ujon faceliftin. Relevantein malli on ladattava hybridi 330e, joka ei edusta aivan markkinoiden edistyksellisintä laitaa. Hyvää: ajomukavuus, tyyli, voimalinja Huonoa: toimintamatka, ei pikalatausta

Se miksi BMW halusi varustaa kolmossarjalaisen konsernin lyhyemmän toimintamatkan akulla, on pieni mysteeri. 330e jaksaa kulkea sähköisellä voimalinjalla 52–60 kilometriä, kun esimerkiksi 225e Active Tourer köröttelee patterilla useita kymmeniä kilometrejä enemmän.

Ero toimintamatkassa voi tuntua pieneltä, mutta arkisessa aherruksessa ja etenkin pakkaskelissä 30 lisäkilometriä tekee yllättävän paljon. Ehkä BMW-leirissä on ajateltu, että kolmossedanin ostajakuntaa asia ei häiritse.

Hybriditekniikassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, vaan 330e toimii kuten modernin hybridimallin olettaakin. Suuri osa ajosta hoidellaan sähköisesti ja polttomoottori lähtee tukemaan kulkua silloin kun sille on tarvetta: sähkön loppuessa tai maksimaalista voimaa kaivattaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes 300 hevosta sähköllä ja bensalla

BMW:n voimalinja on jykevä, kuten merkin kohdalla useimmiten. Kaksilitrainen bensiinimoottori tuottaa 184 hevosvoimaa (135 kW) ja sähkömoottorin kanssa 292 hevosvoimaa. Maksimivääntö on 420 Nm, eli numeroiden puolesta ollaan tasolla, joka ei jätä kysyttävää.

Eikä jätä todellisuuskaan. Voimaa piisaa ja 8-vaihteinen automaattiaski hoitelee tehtävänsä sujuvasti. Kaiken kruunaa neljästä nurkasta raapiva voimansiirto, joten 330e etenee talven liukkailla keleillä moitteetta.

Kiihtyvyyden näkökulmasta ladattavat hybridit ovat varsin suorituskykyisiä, sillä 0–100 km/h kiihdytys ottaa aikaa vain 5,8 sekuntia. Kun lukuun yhdistetään parin litran keskikulutus, on yhtälö houkutteleva monelle.

Parin litran keskariin yltäminen vaatii toki ahkeraa lataamista, kevyempää kaasujalkaa ja lämmintä keliä. Talvella luku on helposti tuplat ja ilman lataamista kulutus nousee kuuteen litraan sadalla. Polttoainekuluissa säästäminen siis vaatii latauspiuhan kanssa pelehtimistä.

BMW ei ole lähtenyt kilpailemaan ladattavien hybridiensä kanssa markkinoiden nopeimmasta latauksesta, sillä autossa ei ole CCS-latausmahdollisuutta. Nopeimmillaan 330e ottaa virtaa sisään 3,7 kW, eli akkupaketin lataus kestää minimissään vajaat neljä tuntia.

Sporttisuus vaihtuu hienostuneisuuteen

Ajomukavuus on myös 330e:n kohdalla hiottu kohdilleen. Ajamisen iloa on luvassa isompien sarjojen tapaan myös kolmosenkin puikoissa. Ruudikas voimalinja, hyvä ohjaustuntuma ja istuinmukavuus tarjoavat mielekästä tekemistä pidemmillekin matkoille.

Kolmonen on hiljalleen liikkunut sporttisemmasta imagosta kohti vitossarjalaisen mukavuutta ja hienostuneisuutta. Tämä on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Ajomukavuus on entistä parempi, mutta menneiden vuosien sporttisuus alkaa olla pelkkä muisto. Toki sitä löytyy M3:sta, mutta silloin likviditeettivaje tulee esteeksi monelle.

Onneksi 3-sarjan ulkokuoressa on säilytetty hieman dynaamisuutta. Etenkin takaosan muotoilu on sporttinen ja harmaata väriä korostavat kiiltävänmustat yksityiskohdat. Koeajoauton piskuinen ja listamainen takaspoileri tuo mukavasti lisäilmettä. Myös mustat vanteet vievät tunnelmaa edustusautoluokasta "nuorekkaampaan" suuntaan.

Oikeastaan ainoa haasteen paikka sedanissa on etenkin katumaasturiluokkaan tottuneelle se, että autossa istutaan matalalla ja näkyvyys ei ole yhtä hulppeaa kuin korkeammista automalleista. Lisäksi kyytiin meneminen ja sieltä nouseminen vaatii pientä notkeutta. Porrasperä on toki tätä nykyä tietoinen tyylivalinta.

BMW:n Ohjaamoa hallitsevat kaksi diginäyttöä: mittaristo ja keskikonsolin näyttö. Ne on yhdistetty yhdeksi leveäksi paneeliksi, vaikka kyseessä onkin kaksi erillistä näyttöä. Keskikonsolin näyttö toimii kosketuksella, kuten tapoihin kuuluu. Toiminta on intuitiivista, mutta valikkoja on niin paljon, että välillä infon etsiminen on työlästä.

3-sarja on jo vuosia ollut tasapainoinen kokonaisuus, eikä uusin facelift tee tässä suhteessa poikkeusta. Hybriditekniikalla varustettu malli on moderni ja tätä päivää: mukava, tehokas ja tyylikäs. BMW:n nykymallistoa leimaava piirre on läsnä myös 330e:ssä: pieteetillä hiottu kokemus muuttuu helposti pieneksi tylsyydeksi.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

BMW 330e xDrive Sedan

Hinta alkaen

53 296 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

67 860 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

135 kW (184 hv), 5000-6500 r/min

Vääntö

420 Nm

Vääntö

420 Nm

Akku

Netto 11 kWh

Toimintamatka

54-62 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

215 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,8 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,5-2 (yhd.) / 16,6-18,6 (vapaakenttä)

CO2-päästöt

30-40 g/km

Mitat

pituus 4713 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm
Tavaratila: 375 l
Omamassa: 1845 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat