26.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e – sedanin mainetta puolustamassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n kolmossarja on läpikäynyt ujon faceliftin. Relevantein malli on ladattava hybridi 330e, joka ei edusta aivan markkinoiden edistyksellisintä laitaa. Hyvää: ajomukavuus, tyyli, voimalinja Huonoa: toimintamatka, ei pikalatausta Se miksi BMW halusi varustaa kolmossarjalaisen konsernin lyhyemmän toimintamatkan akulla, on pieni mysteeri. 330e jaksaa kulkea sähköisellä voimalinjalla 52–60 kilometriä, kun esimerkiksi 225e Active Tourer köröttelee patterilla useita kymmeniä kilometrejä enemmän. Ero toimintamatkassa voi tuntua pieneltä, mutta arkisessa aherruksessa ja etenkin pakkaskelissä 30 lisäkilometriä tekee yllättävän paljon. Ehkä BMW-leirissä on ajateltu, että kolmossedanin ostajakuntaa asia ei häiritse. Hybriditekniikassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, vaan 330e toimii kuten modernin hybridimallin olettaakin. Suuri osa ajosta hoidellaan sähköisesti ja polttomoottori lähtee tukemaan kulkua silloin kun sille on tarvetta: sähkön loppuessa tai maksimaalista voimaa kaivattaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähes 300 hevosta sähköllä ja bensalla BMW:n voimalinja on jykevä, kuten merkin kohdalla useimmiten. Kaksilitrainen bensiinimoottori tuottaa 184 hevosvoimaa (135 kW) ja sähkömoottorin kanssa 292 hevosvoimaa. Maksimivääntö on 420 Nm, eli numeroiden puolesta ollaan tasolla, joka ei jätä kysyttävää. Eikä jätä todellisuuskaan. Voimaa piisaa ja 8-vaihteinen automaattiaski hoitelee tehtävänsä sujuvasti. Kaiken kruunaa neljästä nurkasta raapiva voimansiirto, joten 330e etenee talven liukkailla keleillä moitteetta. Kiihtyvyyden näkökulmasta ladattavat hybridit ovat varsin suorituskykyisiä, sillä 0–100 km/h kiihdytys ottaa aikaa vain 5,8 sekuntia. Kun lukuun yhdistetään parin litran keskikulutus, on yhtälö houkutteleva monelle. Parin litran keskariin yltäminen vaatii toki ahkeraa lataamista, kevyempää kaasujalkaa ja lämmintä keliä. Talvella luku on helposti tuplat ja ilman lataamista kulutus nousee kuuteen litraan sadalla. Polttoainekuluissa säästäminen siis vaatii latauspiuhan kanssa pelehtimistä. BMW ei ole lähtenyt kilpailemaan ladattavien hybridiensä kanssa markkinoiden nopeimmasta latauksesta, sillä autossa ei ole CCS-latausmahdollisuutta. Nopeimmillaan 330e ottaa virtaa sisään 3,7 kW, eli akkupaketin lataus kestää minimissään vajaat neljä tuntia. Sporttisuus vaihtuu hienostuneisuuteen Ajomukavuus on myös 330e:n kohdalla hiottu kohdilleen. Ajamisen iloa on luvassa isompien sarjojen tapaan myös kolmosenkin puikoissa. Ruudikas voimalinja, hyvä ohjaustuntuma ja istuinmukavuus tarjoavat mielekästä tekemistä pidemmillekin matkoille. Kolmonen on hiljalleen liikkunut sporttisemmasta imagosta kohti vitossarjalaisen mukavuutta ja hienostuneisuutta. Tämä on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Ajomukavuus on entistä parempi, mutta menneiden vuosien sporttisuus alkaa olla pelkkä muisto. Toki sitä löytyy M3:sta, mutta silloin likviditeettivaje tulee esteeksi monelle. Onneksi 3-sarjan ulkokuoressa on säilytetty hieman dynaamisuutta. Etenkin takaosan muotoilu on sporttinen ja harmaata väriä korostavat kiiltävänmustat yksityiskohdat. Koeajoauton piskuinen ja listamainen takaspoileri tuo mukavasti lisäilmettä. Myös mustat vanteet vievät tunnelmaa edustusautoluokasta "nuorekkaampaan" suuntaan. Oikeastaan ainoa haasteen paikka sedanissa on etenkin katumaasturiluokkaan tottuneelle se, että autossa istutaan matalalla ja näkyvyys ei ole yhtä hulppeaa kuin korkeammista automalleista. Lisäksi kyytiin meneminen ja sieltä nouseminen vaatii pientä notkeutta. Porrasperä on toki tätä nykyä tietoinen tyylivalinta. BMW:n Ohjaamoa hallitsevat kaksi diginäyttöä: mittaristo ja keskikonsolin näyttö. Ne on yhdistetty yhdeksi leveäksi paneeliksi, vaikka kyseessä onkin kaksi erillistä näyttöä. Keskikonsolin näyttö toimii kosketuksella, kuten tapoihin kuuluu. Toiminta on intuitiivista, mutta valikkoja on niin paljon, että välillä infon etsiminen on työlästä. 3-sarja on jo vuosia ollut tasapainoinen kokonaisuus, eikä uusin facelift tee tässä suhteessa poikkeusta. Hybriditekniikalla varustettu malli on moderni ja tätä päivää: mukava, tehokas ja tyylikäs. BMW:n nykymallistoa leimaava piirre on läsnä myös 330e:ssä: pieteetillä hiottu kokemus muuttuu helposti pieneksi tylsyydeksi. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala BMW 330e xDrive Sedan Hinta alkaen 53 296 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 860 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000-6500 r/min Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Akku Netto 11 kWh Toimintamatka 54-62 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5-2 (yhd.) / 16,6-18,6 (vapaakenttä) CO2-päästöt 30-40 g/km Mitat pituus 4713 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm Tavaratila: 375 l Omamassa: 1845 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan