2.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköauto BMW i4 M50 ja sen tehokkain versio on edustaa saksalaismerkkiä parhaimmillaan. Saksalaisvalmistajan kaikkein suosituimmat ja tunnetuimmat mallit ovat kautta aikojen 3- ja 5-sarjat. Jälkimmäiseen, ylempään keskikokoluokkaan BMW on ehtinyt jo lanseerata jo täyssähköisen i5-mallin, mutta 3-sarjasta ei vielä.Bemarin 3-sarjan sähköauton tulee markkinoille sitten kun BMW alkaa suoltaa uusia kokonaan sähköautojen uudelle perusrakenteelle valmistettavia, niin sanottuja Neue Klasse -autojaan.BMW:n 3-sarjan, eli keskikokoisen täyssähköisen auton roolia mallistossa hoitaa tällä hetkellä i4-malli, joka valmistetaan samalla Münchenin tehtaalla BMW:n vastaavankokoisten polttomoottoristen ja ladattavien hybridien kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosituin Bemari viime vuonnaFarmarikorinen täyssähköinen malli antaa BMW:llä vielä odottaa itseään tässä kokoluokassa. Tosin i4-mallin tavaratila on melko tilava senkin vuoksi, että sen tavaratilan luukku aukeaa grand coupélle tyypilliseen tapaan – tavaratilan kansi on saranoitu takalasin yläreunasta, eikä alareunasta kuten perinteisissä sedan-malleissa. BMW i4 on BMW:n keskikokoinen grand coupé, samalla tavalla kuin 4-sarja oli aikoinaan polttomoottoristen autojen puolella 3-sarjan coupé-versioksi loihdittu malli.Kun katsotaan viime vuoden rekisteröintilukuja, BMW i4 oli viime vuonna Suomessa saksalaismerkin kaikkein suosituin automalli. Kokonaisrekisteröintitilastoissa se kipusi sijalle 11, ottaen esimerkiksi kaikkien saksalaisten premium-merkkien ja -mallien ykköspaikan itselleen. Se myös peittosi sen varteenotettavimmat kilpailijansa, Polestar 2:n ja Tesla Model 3:n, jotka löytyvät rekisteröintitilastoista selvästi i4:n takaa. Merkillepantavaa on vielä myös se, että vielä vuoden 2022 rekisteröintitilastojen 30 eniten rekisteröidyn automallin joukosta löytyivät BMW 3-sarja ja 5-sarja, mutta vuonna 2023 ei enää, BMW i4 syrjäytti nekin tilastoista.Tilastojen valossa BMW i4 hoitaa siis paikkansa ja sille annetun tehtävänsä varsin mallikkaasti. BMW i4 on nyt myös siinä iässä, että autoon on tehty pieniä päivityksiä. Esimerkiksi ohjaamossa ilmastoinnin suuttimien nuppi on uudenlainen ja vaihdevalitsin on nyt pieni "kristallivipu" jykevän vaihdekepin sijaan. Ulkopuolella valot niin edessä kuin takanakin ovat saaneet uutta ilmettä.Tehoa ja ajettavuuttaBMW i4:n suosiolle on olemassa myös ihan selkeät syyt, siinä on niitä asioita, mitä BMW:n ostajat yleensä hakevat, eli hyvää ajettavuutta, tehoa ja premiumia. Toki myös Bemarille tunnusomaisia ja ominaispiirteitä, kuten muun muassa urheilullista muotoilua.Ajettavuudeltaan i4 on erinomainen. Se tuntuu Bemarilta jo ihan siitä lähtien, miltä sen ohjauspyörä tuntuu käsissä. Ohjaus on tukeva, tarkka ja BMW:lle tyypilliseen tapaan hyvää vastetta tarjoava. BMW on myös löytänyt sähköautoissaan tavan kosiskella yleisöään ja siinäkin mielessä i4, ja varsinkin koeajoettu M50-versio on ihka oikea ja aito BMW. BMW tunnetaan myös vuosikymmenien ajalta motorsport eli M-osastostaan. Liimataan auton kylkeen M-logot, kutitellaan autosta enemmän tehoja, käytetään M:lle tuttuja värejä ja muita elementtejä, niin moni tykkää. Eikä kaikki M-osastoon liittyvä ole tietysti Bemareissa näkyvissä. Koeajetussa i4-mallissa oli myös mukautuva Sport-ohjaustehostus sekä adaptiivinen, mukautuva M-alusta. Nämä tekevät tietysti ajamisesta nautinnollista kaikenlaisella pätkällä. Maantiellä auto on mukavan rauhallinen, mutta mutkatiellä siitä kuoriutuu ärhäkämpi puoli. Alustan liikkeet ovat erittäin pieniä, se pitää auton korin kurissa suodattaen samalla kaiken epätasaisuuden, mitä renkaiden alle vain sattuu. Ohjaustunto on koko ajan erinomainen, talvirenkaillakin. Alla olevat 20-tuumaiset matalaprofiiliset pyörätkään eivät tee ajotuntumasta epämiellyttävää.Urheilullisuutta tarjoaa myös räjähtävä kiihtyvyys, nollasta sataan mennään alle neljän sekunnin. M-kirjaimelle tässä autossa tulee todella vastinetta, sillä i4 M50 päihittää monet samasta pilttuusta tulevatkin baijerilaiset leikiten. Kuljettajan paikalla Bemarissa on kaiken kaikkiaan kiva istua ja istuinten säädöt ovat hyvät. Ahtaat takatilatTakatilat keskikokoluokan baijerilaisissa eivät ole koskaan olleet mitkään valtavat, eikä i4 tee siinäkään poikkeusta. Taakse laskeva kattolinja syö myös takatilojen oviaukon korkeutta, ja keskimittaisen suomalaismiehenkin täytyy varoa päätään, että ei lyö sitä oviaukkoon.Takana tilaa syö myös lattialla oleva ”kardaanitunneli”. Se i4:ssä täytyy olla, sillä matalan sähköauton suunnitteleminen ei ole ihan helppoa. Akku täytyy jättää hyvin litteäksi, jotta auto saadaan pidettyä matalana, mutta akun tekniikka täytyy kuitenkin kuljettaa läpi auton jossain, ja siksi autossa on niin sanottu kardaanitunneli.BMW:n tietoviihdejärjestelmä on tehty kuten älypuhelin. Ruudulla on paljon kuvakkeita, joiden takaa löytyy erilaisia toimintoja. Ja niitä sitten riittääkin, kuvakkeita kuvakkeiden perään, vieri vieressä ja yläkkäin. Kuvakkeiden määrä tietoviihdejärjestelmässä on valtava ja menee tovi aikaa opetellessa, mitä minkäkin kuvakkeen takaa löytyy – jos sittenkään oppii, sillä vähemmän tarvittavat toiminnot saattaa unohtaa kun niitä ei käytä säännöllisesti. BMW i4:n maksimilatausteho on 205 kilowattia ja auto suoriutuu talvikelissäkin hyvin siitä, mitä baijerilaiset lupaavat auton pikalatuksesta. Maksimilatausteho löytyy talvellakin akun esilämmityksen jälkeen ja autolla päästiin koeajon pikalatauksissa 120–130 kilowatin keskitehoihin. Se on suorituksena ihan hyvä – mutta ottaen huomioon sen, minkä hintaluokan autosta puhutaan, lukemat, mitä valmistaja autolle lupaa, voisivat olla korkeammatkin. BMW i4 ja sen M50-versio ei toki ole mikään edullinen paketti. Auton alkaen hinta on lähes 70 000 euroa ja lisävarusteilla se kohoaa vieläkin korkeammalle, koeajetussa versiossakin lisävarusteita oli lähes 20 000 eurolla. Auto ei siis ole ihan kaikkien tavoitettavissa ja parasta kohderyhmää lienevät juuri ne, jotka ajavat ennestään BMW:llä tai suunnittelevat BMW:n jonkun mallin hankkimista joka tapauksessa.Kuten sanottu, suosiolle on syynsä eikä sitä tarvitse i4 M50:n kohdalla ihmetellä. Se tarjoaa juuri sitä, mitä myös hyvin puristinenkin BMW-fani voi autoltaan haluta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Teho Ajettavuus Alustatuntuma Ahtaat takatilat BMW i4 M50 xDrive SÄHKÖAUTO, neliveto 400 kW (544 hv), 795 Nm Akku brutto / netto 83,9 / 81,3 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 18,0 kWh / 100 km toimintamatka 509 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 783 mm Leveys 1 852 mm Korkeus 1 448 mm Akseliväli 2 856 mm Tavaratila 470 l Omamassa 2 290 kg perävaunu 1 600 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2022) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 67 810 € koeajoauto 87 161 € Lue lisää Kaikki artikkelit 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä 20.3.2024 Koeajo Koeajo: BMW 550e xDrive – Johtotasoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa