BMW 5-sarja -tyyppiviat

BMW 5-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
BMW 520d xDrive G30 facelift

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Vikatietolistan päivittämisen aikaan Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen tästä takaisinkutsusta.

    G30,G31: The fault relates to the brake disc 0034560200
    The brake discs are mounted with a total of 18 rivets. In the production of the brake discs too short rivets could have been used during the riveting process. If the brake discs have not been produced to specification, there is a possibility that an affected brake disc will not meet the lifetime requirements. In a worst-case scenario, it cannot be excluded that a brake disc may break. As a result an extended braking distance and/or a breakaway of the vehicle can occur, increasing the risk of an accident. BMW is not aware of any accidents related to this issue. On affected vehicles the brake discs will be checked and if necessary replaced, aloituspäivä 10.2.2021, Traficom.

  • Vikatietolistan päivittämisen aikaan Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen tästä takaisinkutsusta.

    G30,G31: The fault relates to the brake disc 0034570200
    The brake discs are mounted with a total of 18 rivets. In the production of the brake discs too short rivets could have been used during the riveting process. If the brake discs have not been produced to specification, there is a possibility that an affected brake disc will not meet the lifetime requirements. In a worst-case scenario, it cannot be excluded that a brake disc may break. As a result an extended braking distance and/or a breakaway of the vehicle can occur, increasing the risk of an accident. BMW is not aware of any accidents related to this issue. On affected vehicles the brake discs will be checked and if necessary replaced, aloituspäivä 10.2.2021, Traficom.

  • G30,G31: 0061670500 Korkeajänniteakuston kennot
    BMW on havainnut omassa laaduntarkkailussaan, että on olemassa riski, että joissakin plug-in-hybrideissä käytettävän korkeajänniteakuston kennoissa voi ilmetä vika. Erittäin harvinaisissa tapauksissa vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakusto ladataan. Oikosulku voi tällöin johtaa lämmönkehitykseen ja aiheuttaa jopa tulipaloriskin, vaikka auto olisi paikallaan. BMW kehittää parhaillaan korjausratkaisua korkeajänniteakuston kennojen tarkistamiseksi ja tarvittaessa korjaamiseksi, aloituspäivä 23.9.2020, Traficom.
  • G30, G31: 0061540500 Korkeajänniteakku
    BMW on havainnut, että yksi auton korkeajänniteakun moduuleista saattaa olla viallinen. Hyvin harvinaisissa tapauksissa tämä vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakkua ladataan ensimmäistä kertaa. Jos tapahtuu oikosulku, tämä voi johtaa lämmöntuotantoon ja sen seurauksena tulipaloon, vaikka ajoneuvo olisi sillä hetkellä pysäköitynä. BMW tarkastaa ajoneuvon korkeajänniteakun, aloituspäivä 11.8.2020, Traficom.
  • G30, G31: 0061560500 Korkeajänniteakku
    BMW on havainnut, että yksi auton korkeajänniteakun moduuleista saattaa olla viallinen. Hyvin harvinaisissa tapauksissa tämä vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakkua ladataan ensimmäistä kertaa. Jos tapahtuu oikosulku, tämä voi johtaa lämmöntuotantoon ja sen seurauksena tulipaloon, vaikka ajoneuvo olisi sillä hetkellä pysäköitynä. BMW tarkastaa ajoneuvon korkeajänniteakun,aloituspäivä 11.8.2020, Traficom.
  • Kuljettajan turvatyyny. Kaasunkehittimen toiminnassa voi olla häiriöitä, jos altistunut pitkään suurelle ilmankosteudelle tai tuotannossa on ollut laatuhäiriöitä. Tarkastus ja tarvittaessa vaihto. 2 388 autoa. Traficom 21.01.2019.
  • NOx-katalysaattorin toiminnan ohjelmoinnin tarkastus (F10M, M550d XDrive) valm.aika: 2012 -2017. Nox- katalysaattorin toiminta on virheellisesti järjestetty. Toimintaohjelma päivitetään. Päivitys kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Päivitys merkitään valmistaja huoltotiedostoon ”moottorinohjausyksikön DDE ohjelmointi”. ADAC 03/2018.
  • Etuturvavöiden tarkastus ja tarvittaessa vaihto (G30, G31, G32), Traficom 9/2017.
  • Jarrupolkimen kuulanivel (G30, G31), Traficom 2/2017.
  • Kardaanin kuminivel: BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivel saattaa rikkoutua. BMW vaihtaa kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivelen. 1-sarja, 3-sarja, 5-sarja, 6-sarja, 7-sarja, X1, Z4, Traficom 2017, ADAC 2017.
  • Turvatyynyt: Etumatkustajan pää-, taive-, tai sivuturvatyynyt, vaikka sähköisesti ohjatut, eivät ensivaiheessa aukene epäkelvon sytytysmateriaalin vuoksi. Kyseiset turvatyynyt vaihdetaan. Työ kestää n. 1–6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoille virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Koskee 2-sarja, 4-sarja, 5-sarja, 6-sarja, i3, i8, X1 (F48), valm.aika: 07–12/2016. ADAC helmikuu 2017.
  • BMW ja BMW:lle osan toimittanut alihankkija on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kuljettajan Airbagin moduulissa saattaa esiintyä toimintahäiriö. Onnettomuustilanteissa, joissa kuljettajan Airbag joudutaan laukaisemaan, niin Airbag ei välttämättä toimi niin kuin se on suunniteltu. BMW tarkastaa autojen kuljettajan Airbag-moduulin ja tarvittaessa vaihtaa sen, Traficom 1/2017.
  • Pakokaasuahtimen lisävesipumppu, 2011, kampanja valmistunut 2016, Traficom.
  • M550D: jakoketjun kiristin voi asennusvirheen vuoksi murtua ja aiheuttaa suuren öljynkulutuksen, KBA 2015
  • Nokka-akseli: Auton jarrutehostajassa saattaa ilmetä toimintahäiriö. Toimintahäiriön tapahtuessa hidastamiseen tarvittava poljinvoima olisi huomattavasti normaalia suurempi. Tarkastetaan auton nokka-akseli ja tarvittaessa vaihdamme autoonne uuden nokka-akselin ja jarrutehostajan alipainepumpun, Traficom, KBA 2013, kampanja valmistunut 2016.
  • Connected Drive -järjestelmässä turvallisuuspuute, mahdollistaa sisäänpääsyn autoon, ADAC 2015.
  • 6-sylinteriset bensiinimoottorit: Venttiilien ajoituksen ja nousun säätöyksikön (VANOS) kiinnitysruuvit voivat murtua. Moottorivian merkkivalo syttyy ja/tai moottori kytkeytyy hätäohjelmalle, pitemmässä ajossa moottorivaurio mahdollinen, mikäli kuski ei noteeraa merkkivaloa, ADAC 2014 (6-syl 2011 asti).
  • Irrotettava vetokoukku, KBA 2014.
  • Sytytyspuola bensiinimalleissa, ADAC 2013.
  • Jarrutehostimen alipaineputki, Traficom, Vosa 2010.
  • Taka-akseliston kiinnitys, Traficom, Vosa 2008.
  • Iskunvaimentimien kiinnitys takana, Vosa, ADAC 2006.
  • 3-sarja (E46), 5-sarja (E39), X5 (E53) Kuljettajan Airbag-moduuli, (varaosa) (E39, E46, E53)

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2016) Traficom
  • Etuakselisto (2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998), Traficom.
  • Käyttöjarru (2016, 2011, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2000, 1999, 1998, 1997), Traficom.
  • Valmistajan kilpi (2015, 2013, 2011), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2011, 2010, 2004, 2001, 2000), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2012, 2011, 2009, 2008, 2007, 2005), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2012, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Pakokaasupäästöt (2007, 2006, 2005, 2003, 2002, 2001, 1998, 1997), AK.
  • Seisontajarru (2005, 2000, 1999, 1998, 1997), AK.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Pakokaasupäästötesti, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Runsaasti vikoja jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja vetoakseleissa, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Pyöräntuennan nivelissä välystä, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Katkenneita jousia, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Vetoakselien nivelten kumisuojukset haperot, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Paljon ajetuissa kuluneet ohjausnivelet ja raidetangonpäät, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Moottorin, vaihteiston, vetopyörästön ja ohjaustehostimen öljyvuotoja, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Taka-akselin laakerointi ja helat, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja F10 2010-2016. Iskunvaimentimien rajoitinkumit voivat olla rikki, Saksa.
  • Bmw 5-Sarja E60 2003-2010. Kuluneet ohjausnivelet, raidetangonpäät, TÜV, DEKRA GTÜ.
  • Bmw 5-Sarja E60 2003-2010. Kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat urheilullisen ajotavan vuoksi, DEKRA, GTÜ.
  • Bmw 5-Sarja E60 2003-2010. Pysäköintijarru, TÜV.
  • Bmw 5-Sarja E60 2003-2010. Jarruletkut, TÜV.
  • Bmw 5-Sarja E60 2003-2010. Vaihteiston öljyvuotoja, GTÜ.
  • Bmw 5-Sarja E60 2003-2010. Pakokaasupäästöt ja ruostuva pakoputkisto, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • F10, F11 (2010-2017): Jakoketju (2011), muutoin luotettava auto.
  • Turboahdin rikki (Diesel 2006-2008 ja 2012).
  • Polttonestepumppu rikki (Diesel 2006–2011).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2010 asti).
  • Hihnapyörä, kampiakseli (2009 – 2010)
  • Kampiakseli rikki (2007–2010).
  • Käynnistysmoottori rikki (2009 asti).
  • Renkaiden ilmanpaineiden varoitusjärjestelmä rikki (2008 asti).
  • Sähkötoimisen moottorinohjauksen häiriöt (2008 asti).
  • Ajonestolaite rikki (2007–2008).
  • Laturi rikki (2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Bmw 5-Sarja F10 2010-2016

  • G30, G31: BMW 540i xDrive Touring sai keskinkertaisen arvosanan 3 (1 paras, 5 huono) AutoBild –lehden 100 000 km:n kestotestissä. Ohjausvaihde täytyi uusia ja VANOS –nokka-akselin säätöjärjestelmä oikutteli.
  • G30, G31: BMW 5-sarjan takaisinkutsuja muun muassa kuljettajan istuimen huterasta kiinnityksestä, polttonestepumpun puutteellisesta kiinnityksestä, tasapainotusakselien vioista ja korkeajännitejärjestelmän tulipalovaarasta.
  • G30, G31: Jakopään ketjun vikaantuminen nelisylinterisessä dieselmoottorissa 520d voi olla vieläkin ongelma: Jos moottori rohisee kylmäkäynnistyksen jälkeen tai moottorivian merkkivalo syttyy, kyseessä saattaa olla jakopään ketjun vika.
    Jakoketjun vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, vähintään 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.
    Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.
    Lisätietoja:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Jakoketju

  • AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotesti: BMW 528i 4-sylinterinen turbo sai erinomaisen arvosanan 1+.
  • F10, F11: Ensimmäisten tuotantoerien autoissa yli-innokas sähkötoiminen pysäköintijarru. Ohjausyksikön häiriön vuoksi virta voi jäädä jatkuvasti päälle, mikä imaisee akun tyhjäksi. Ohjelmistomuutos ratkaisee ongelman, AB.
  • F10, F11: Ohjauspyörä värähtelee. Ratin tärinä saadaan pois vain erikoislaitteilla pyörien tasapainotuksen yhteydessä.
  • F10, F11: Takaisinkutsu: 6-sylinteriset bensiinimoottorit: Venttiilien ajoituksen ja nousun säätöyksikön (VANOS) kiinnitysruuvit voivat murtua. Moottorivian merkkivalo syttyy ja/tai moottori kytkeytyy hätäohjelmalle, pitemmässä ajossa moottorivaurio mahdollinen, mikäli kuski ei noteeraa merkkivaloa, AB.
  • F10, F11: Dieselin pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän venttiili voi vuotaa ja aiheuttaa palovaaran.
  • F10, F11: Ohjausvaihteen öljyvuotoja.
  • F10, F11: Moottorin jakoketjun kiristimessä asennusvirheitä.
  • F10, F11: Ongelmia lasten turvaistuinten kiinnityksessä.

Bmw 5-Sarja E60 2003-2010

  • Kuusisylinterisen dieselin suutin voi irrotessaan rikkoa moottorin, vuosimalliin 2006 asti.
  • Diesel: Polttoainesuotimen kontaktihäiriö, vian ilmetessä häiriöitä lämmityksessä, akku voi tyhjentyä, lisäksi mahdollinen tulipalovaara moottoritilassa, takaisinkutsu. ADAC, AB 2013.
  • Väärin kiinnitetty akun suojus voi aiheuttaa oikosulun, AB.
  • Erilaisia sähkölaitevikoja, ADAC.
  • 520d: 2.0 -dieselillä (vuoden 2007 lopusta alkaen) ajavat valittavat jakopään ketjun äänekkyydestä tai venymisestä. BMW:n mukaan kyse on ainoastaan mukavuusongelmasta. Jakopään korjaaminen kestää 14 tuntia, BMW suosittelee vaihtomoottoria, AB.

Bmw 5-Sarja E39 1995-2004

  • (1997–1998) rikkoutuneita polttonestepumppuja.
  • Sähkölaitteet oikuttelevat, esim. nopeusmittarin näyttö ja ilmastointi
  • Kuusisylinterinen bensiinimoottori on muutoin varma, mutta ikääntyessään VANOS -järjestelmä reistailee.
  • 525td- ja tds -turbodieselien sylinterikannet kärsivät ylikuumenemisesta. Uudenaikaisemmat yhteispaineruiskutuksella varustetut Common Rail -dieselit ovat huomattavasti kestävämpiä.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.