Etusivu TyyppiviatDacia Duster -tyyppiviat Dacia Duster -tyyppiviat Dacia Dusterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja mainitulla aikavälillä. Vanhempia takaisinkutsuja Polttoaineputki. Mahdollinen hankautuminen ilmastoinnin putkeen. Kiinnitys / kiinnityksen muutos. 318 autoa. Traficom 5.3.2019. 12 V akku. Sisäinen vika. Tarkistus ja mahdollinen vaihto. Traficom, 3.1.2019. Perävaunun valot. Duster (I), valm.aika: 8.12.2016–13.6.2017. On mahdollista, että perävaunusignaalijärjestelmä putoaa osittain tai kokonaan pois toiminnasta. Vaurioituminen pahenee LED- modulin vahingoittumisen seurauksena, joka ohjaa järjestelmää. Ylijännitteet ovat yksi syy: Kysymys voi olla huonosta kontaktista AHZ-kaapeliliitoksen ja pistokkeen ja/tai Led-modulin ja kaapeliliitoksen välillä. Liitokset tarkastetaan ja tarvittaessa kyseinen moduli vaihdetaan. Työ kestää 0,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CQN”. ADAC 4/2018. Start-Stop-järjestelmä: Kyseisissä ajoneuvoissa saattaa Start-Stop- toiminto pudota pois ja vaatii uudelleenohjelmointia. Valmistaja kutsuu ajoneuvot huoltoon ohjelman päivitykseen. Koodi ”0CQF”. Valmistusaika 6.6.–10.10.2017. ADAC 3/2018. Vetokoukun valojen ohjausmoduuli: Mahdollinen toimimattomuus valojen ohjauksessa vetokoukun pistokkeessa. Ohjausmoduulin osanumeron tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 3/2018. Suihkutuksen ohjausyksikkö, Energiahallinnan mahdollinen toimimattomuus. Yksikön päivitys, Traficom 2/2018. Äänimerkki ja mahdollinen häiriö etumatkustajan turvatyynyssä: Äänitorven johtimien sovitus 8A virrankäyttöön johtaa mahdollisesti torven toimimattomuuteen ja/tai savun muodostukseen torven kytkimessä ratissa. Tietyissä tapauksissa saattaa esiintyä myös häiriöitä matkustajan turvatyynyn toiminnassa. Äänitorven johtimet uusitaan. Koodi ”0CM7”. Valmistusaika 25.5.2017 alkaen, ADAC 10/2017. Äänimerkki. Äänimerkin kytkennän muutos, Traficom 5/2017. Kuljettajan turvatyynyssä mahdollinen toimintahäiriö. Valmistusaika 24.9.2012–15.12.2013, ADAC 1/2017. Duster 4×2 -mallin takajousi, valmistusaika 3–6/2014: Kuoppaisella tiellä takajousi saattaa luiskahtaa paikaltaan jousilautaselta voimakkaan ulosjoustoliikkeen seurauksena. Tämä johtaa auton hallinnan vaikeutumiseen ja muodostaa turvallisuusriskin. Jousi vaihdetaan parannettuun tyyppiin. Työ merkitään C6-merkinnällä varustetulla sinisellä tarralla etuiskunvaimentimen kuppiin, ADAC 2016. Takajousi: Takajousen ääntely ja mahdollinen vikaantuminen. Takajousen vaihto, Traficom 2016. Takajarruletkun kannatin. Lumiset olosuhteet. Jarruputken vaihto (Duster 4×4), Traficom 2012. Takapyörien jarruletkut voivat vaurioitua ajettaessa syvässä lumessa tai loskassa, mikä voi johtaa häiriöön käyttöjarrujen toiminnassa, KBA 2012. Häiriöitä ABS-merkkivalossa. Vikaantuessa valo ei ilmoita ABS-järjestelmän toimintahäiriöstä, ADAC, KBA 2009. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2010), Traficom. Ei tilastossa (2016), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2017, 2015–2010), Traficom Etuakselisto (2015–2010), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2017, 2015, 2013, 2012, 2010), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2015, 2013, 2012, 2010), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2014, 2013, 2011), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2013), Traficom Duster 2010–2018: Vetoakselit, Saksa Nivelvaivoja, Ohjausnivelet, raidetangonpäät, pallonivelet, yhdystangot, Saksa Erittäin paljon valovikoja, (huolimattomat omistajat), Saksa Jarrujen teho heikohko, Saksa Pakoputkisto ruostuu nopeasti ja vuotaa, Saksa Moottorinohjauksen oikuttelu, pakokaasupäästömittauksessa ongelmia, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa. Vanhempia katsastuksessa havaittuja vikoja Jousitus, iskunvaimennus, vetoakselit ja ohjausnivelet: huomautuksia jo ensimmäisessä katsastuksessa, viisivuotiaat parempia tässä suhteessa, Saksa. Äänimerkinantolaite oikuttelee, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei selkeitä vikakohteita (Duster 2010–2018). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Akku purkautunut tyhjäksi (2012–2013, 2015–2016). Polttonestesuodatin (2012, 2014). Virtalukko (2012–2013). Sytytystulpat rikki (2010–2012). Polttonestesuuttimet rikki (2010–2012). Moottorinohjauksessa sähkövika (2011). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Vaihteistovikoja: Duster 4×4 kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto on herkkä rikkoutumaan. Esimerkiksi saksalaisen AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä vaihteisto uusittiin vaurion vuoksi 33 413 kilometrin kohdalla. AutoBild-kestotestissä ongelmia myös epäkuntoisen polttoainemittarin, kuljettajan istuimen rungon huteruuden ja rikki menneen kytkimen työsylinterin vuoksi. AutoBild-kestotestin arvosanaksi Duster sai heikon 4 (asteikko 1 paras, 5 huono). Saksalaisen Auto, Motor und Sport (AMS) -lehden kestotestissä vaihdelaatikko uusittiin vaurion vuoksi jo 23 000 kilometrin kohdalla. Dusterissa kokeiltu erilaisia vaihteistoja. Myös käyttäjät valittivat vaihteistojen vioista. Käyttäjät valittivat, että erityisesti 1.5 dci 110-dieselmoottoreissa on vaurioita öljyvuodoista aiheutuvan liian vähäisen moottoriöljymäärän vuoksi. Öljyvuotoa jakoketjun hammaspyörän suojakannesta. Myös dieselin turboahdin ja ruiskutuspumppu ovat vikaherkkiä. Käyttäjät valittavat, että sisustuksen halvat muoviosat haisevat auringon porottaessa, on syytä tuulettaa tehokkaasti. Käyttäjät valittivat myös ruostumisesta. Vanha dieselmalli meluisa, vuoden 2014 alusta ääneneristystä parannettiin muiden pikkumuutosten (Facelift) ohessa. Bensiinimallit ovat epäluotettavimpia. Bensiinimoottorien käynti on karkeaa ja nykivää, koska niissä usein vikoja sytytystulpissa ja moottoriohjausjärjestelmässä. 1.5 dCi 110 -dieselmoottorissa turboahtimen vaurioita, AB. Koeajot – Dacia Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 8.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – Vihdoin hybridiaikaan! 12.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – markkinoiden halvin seiskapaikkainen 15.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero Stepway – puhdikkaammin tehokkaammalla moottorilla 23.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster TCe150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta 5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus 12.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger – Avaruuden säästöpakkaus seitsemälle 4.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Dacia Jogger – alle 2800 euroa per paikka Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.