12.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – markkinoiden halvin seiskapaikkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger HEV tuo halpisluokkaan hybridimallin, joka vakuuttaa laadullaan. Hyvää: hinta-laatu-suhde, viimeistelyn taso, kulutus Huonoa: vaihteiston "huutaminen" Jogger HEV on Dacian historian kallein automalli, sillä uutuus maksaa lähes 30 000 euroa. Vaikka hinta on merkille ennätyksellinen, on se silti pilkkahinta 7-paikkaisesta perheautosta hybriditekniikalla.Hybriditekniikka on peräisin emokonserni Renaultilta ja Joggerin moottoria on tavattu Renaultin pienempien mallien voimanlähteenä. Samaa 140-hevosvoimaista myllyä tavataan mm. Capturin, Clion ja Arkanan keulilta.Nyt tekniset innovaatiot tuodaan vauhdittamaan romanialaismerkin myyntiä. Sähköistys tulee tarpeeseen, sillä tähän saakka Dacia ei ole päässyt nauttimaan sähköisestä voimalinjasta. Toki mallistosta löytyy täyssähköinen Spring, mutta Suomeen saakka malli ei näillä näkymin ole tulossa.1,6-litraisen ja 4-sylinterisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteispelillä voimanlähde kehittää yhteensä 140 hevosvoimaa. Vääntö on etenkin paperilla hulppea, sillä polttomoottori luovuttaa 144 Nm, jonka päälle lisätään sähkömoottorien 205 Nm. Sähköisiä voimanlähteitä on kaksi kappaletta, joista pienempi toimii starttimoottorina.Koska kyseessä on täyshybridi, on sähköinen toimintamatka parin kilometrin luokkaa. Ajoakku on 1,2 kWh ja pelkällä sähköllä huristellaan siis hyvin satunnaisesti ja yhtään suurempi kaasunpainallus herättää bensiinimoottorin. Se puuttuu peliin pääasiassa huomaamatta.Dacian mukaan Jogger HEV:lla voi ajella sähköisesti jopa 70 km/h vauhteja, mikäli kaasujalka pysyy kurissa. Käytännössä se tarkoittaa tilanteita, joissa jalka nostetaan kaasulta ja annetaan auton rullailla vapaasti.Kulutus oli koeajolla kohdallaan, sillä luvattu 4,9 litran WLTP-kulutus toteutui desilitran tarkkuudella. Auton koko ja henkilökapasiteetti huomioiden kulutus on maltillista, eikä tavoitekulutukseen yltäminen vaatinut erityisiä ponnisteluja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySydämenä Renaultin monimutkainen moottoriBensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä on varsin monimutkainen kokonaisuus. Paketissa ei ole lainkaan kytkintä, vaan kompleksinen monitilavaihteisto. Erilaisia vaihdeyhdistelmiä on 15, mutta käyttäjän näkökulmasta homma toimii mutkattomasti. Peruutusvaihdetta laatikossa ei ole, sillä pakkihommat hoidetaan sähköllä.Dacian konepellin alla on siis pitkälti sama moottori kuin Relluissa, mutta tehtaan mukaan siinä tapahtunut pientä hienosäätöä. Kuskin näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että tekniikka ei ole hiottu yhtä pitkälle kuin Renaulteissa.Selkeimmin haasteet näkyivät koeajopaikka toimineen Portugalin vuoristoteillä, joissa vaihteisto suoritti erikoisia manöövereja. Tasakaasulla ajettaessa Jogger nosti kierrokset tappiin ja huudatti konetta ikään kuin taikaiskusta. Tämä ei toki ole varsinainen ongelma, mutta hieman kummallista käytöstä.Dacia on Jogger HEV:n ajettavuus on kunnossa ja alusta tukeva. Mukavuus kärsii pienellä lastilla hieman, sillä jousitus lienee viritetty kannattelemaan seitsenhenkisen perheen massaa. Toisaalta auto tuntuu jollain tapa jopa sporttiselta alustansa suhteen, mikä on luokka huomioiden hieman hupaisa ajatus.Hybridimallinen Jogger on aina 7-paikkainen. Kaikki istuimet ylhäällä tavaratila jää 160 litraan. Moinen määrä ei päätä huimaa, mutta seiskapaikkaisena monesta asiasta joutuu tinkimään. Taaimmaisen rivin istuimet saa käännettyä toki alas, jolloin kontti kasvaa 565 litraan.Suurin vahvuus on hintaJogger HEV:n suurin vahvuus on toki hinta. Se maksaa halvimmillaan 29 399 euroa, mikä on seiskapaikkaisesta perheautosta todella maltillinen hinta. Tässä hintaluokassa ei käytännössä ole kilpailijoita, sillä suurin osa maksaa tuplat Daciaan verrattuna. Siksi markkinoilla on varmasti mukavaa olla houkuttelemassa ostajia yksikseen.Mutta ei Dacian hankintaa tarvitse edes perustella pelkällä hinnoittelulla, sillä kokonaisuutena se on varsin vakuuttava ja toimiva. Ulkokuorta on viilattu uusiksi ja enää auton kanssa ei tarvitse hävetä parkkihallissa ja rivarin pihassa.Joggerista löytyy kaikki modernit mukavuudet: vakionopeudensäädin, digimittaristo ja keskikonsolin näyttö. Käsijarru on sähköinen ja käynnistys avaimeton. Sähköpenkkejä ei ole, eikä kuulemma tule. Sama pätee takakontin avausmekanismiin.Dacia Jogger HEV on automalli, joka onnistuu lähes mahdottomassa tehtävässä. Se on laittanut yhteen kaksi asiaa, jotka ovat yleensä kaksi erillistä tuotetta: hyvän ja halvan. Samalla se onnistuu tekemään seitsemänpaikkaisesta autosta houkuttelevan näköisen tapauksen.Kuva ja teksti: Tuomas Rajala Dacia Jogger Hybrid Extreme 140 Hinta alkaen 29 390 € Moottori Bensiinimoottori, 1598 cm³, 4 sylinteriä, hybridi, automaattivaihteisto, etuveto Teho 103 kW (140 hv), 5600 r/min Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Akku 1,2 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,9 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160 l Omamassa: 1406 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 730 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?