Mercedes-Benz GLK -tyyppiviat

Mercedes-Benz GLK:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Mercedes-Benz GLK:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Turvavarusteiden SRS-ohjainlaite: ohjainlaitteen sisäisten rakenneosien korroosion seurauksena ohjainlaite saattaa lakata toimimasta, minkä vuoksi SRS-komponentit kuten turvatyynyt saattavat kytkeytyä pois käytöstä. Tällaisessa tilanteessa mittaristossa syttyy SRS-varoitusvalo. Harvinaisissa yksittäistapauksissa jotkut SRS-komponentit saattaisivat myös aiheettomasti laueta. Se puolestaan voisi aiheuttaa onnettomuus- ja/tai loukkaantumisvaaran. Traficom 2016. Turvatyynyn toimimattomuus voi onnettomuudessa aiheuttaa lisääntyneen tapaturmariskin, ADAC 2016.
  • OM651-dieselmoottori: Ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon, ADAC 2015.
  • Ketjunkiristimen tiivisterengas. Nelisylinterisellä dieselmoottorilla (OM651) varustettujen autojen moottorissa saattaa esiintyä öljyvuoto ketjunkiristimen tiivisterenkaan valmistustoleranssien seurauksena. Ketjunkiristimen tiivisterengas vaihdetaan kaiken varalta, Traficom 2014.
  • Dieselpolttonestesuodatin: Suodattimesta voi vuotaa polttonestettä vedenpoiston kannen alueelta. Polttonestesuodattimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2012.
  • Ohjaustehostimen pumpun putken liitoskappale: Ohjaustehostimen pumpun tarkastus, Traficom 2010.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2015, 2014, 2013, 2009), Traficom.
  • Etuakselisto (2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2010), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2011, 2010), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011, 2010), Traficom.
  • Ei tilastossa (2008), Traficom.
  • Katumaasturien ryhmän paras TÜV –raportissa 2018, 2017, 2016, Saksa.
  • Koko TÜV-raportin 2017 paras (vähävikaisin auto) Porsche 911:n kanssa (2-3 vuotiaat), Saksa.
  • Pysäköintijarrun mekanismi jumittaa, koska seisontajarru jää vähäiselle käytölle automaattivaihteisissa autoissa, joita valtaosa GLK-sarjasta. Moni käyttäjä luottaa pelkästään automaatin P (Parking) -asentoon, eikä kytke lainkaan pysäköintijarrua päälle, Saksa.
  • Seitsenvuotiaista alkaen pyöräntuennan nivelvaivoja, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja vanhimmissa, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt vanhimmissa paljon ajetuissa yksilöissä, Saksa.
  • Jonkin verran valovikoja, Saksa.
  • Useimmiten suurin ”vika” on kiveniskemät tuulilasissa, Saksa.
  • Saksan kaikki kolme katsastustilastoa (TÜV, DEKRA ja GTÜ) ylistävät GLK:n laatua ja viattomuutta, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ohjaus (2009-2011).
  • Virtalukko jumissa (2008–2011).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2008–2009).
  • GLC: Ei merkittäviä tielle pysäyttäviä vikakohteita.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Takaisinkutsu jakoketjun kiristimen vuotavasta tiivisteestä vuonna 2015.
  • Hintaluokassaan karu sisustus, kohennettiin kesäkuusta 2012 alkaen uudistuksen (Facelift) yhteydessä, Dekra.
  • OM651-dieselmoottori: Ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon, AB.
  • Moottorin öljynlisäystarpeesta muutamia kommentteja, AB.
  • Automaattivaihteisto oikuttelee, muutamia yksittäistapauksia, AB.
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä tai ainakin 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta

    KKV

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.