1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MB Vito vetelee uusiksi linjojaan ja varusteitaan. Mutta riittääkö se haastamaan Volkswagenin mahtiasemaa? Muistatteko vielä aikaa, kun pakettiautolla ajaminen tarkoitti epämukavaa kyytiä? Mercedes-Benz Vito tekee parhaansa, jotta selän puutumisesta ja tilanahtaudesta ei tarvitsisi kärsiä. Ja onnistuu siinä kiitettävästi.Jo kymmenen vuoden ehtinyt kolmannen sukupolven Vito saa osakseen päivityksen, jonka tarkoituksena on antaa hieman lisää elinikää suositulle pakettiautomallille. Merkittävimmin uudistus näkyy turvallisuusvarusteiden ja tietoviihdenäytön muodossa, mutta on linjojakin vedelty maltilla uusiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajomukavuus Reilusti tilaa Mukavuus- ja turvallisuusvarusteet Tehokkaan nelivetomallin hävytön hinta Vito saa ohjaamoonsa uuden sukupolven MBUX-järjestelmän, joka muuttaa ilmettä kertaheitolla modernimpaan ja henkilöautomaisempaan suuntaan. 10,25” kosketusnäyttö on tervetullut lisä, sillä sen kautta saa liitettyä puhelimen kiinteäksi osaksi auton järjestelmää.Ajoavustimet tuovat mukanaan paljon hyvää, mutta myös rasittavia puolia. Nopeusrajoitusavustin ja vireystila-avustin toki tuovat turvallisuutta, mutta niiden jatkuva piippailu on rasittavaa kuunneltavaa. Onneksi vakionopeudensäädin ja peruutuskamera nostavat homman plussan puolelle ja loput saa kytkettyä hiljaiseksi.Uutta myös moottoripuolelleMyös moottorivalikoima on kokenut päivitystä, sillä päästönormit koskettavat myös pakuluokkaa. Tarjolla on neljä tehoversiota, jotka kaikki perustuvat samaan kaksilitraiseen turbodieseliin.Verkkaisin tehoversio on 102-heppainen ja malliston huipulla lepää 190 hepoa tuottava ja 440 Nm vääntävä mylly. Väliin mahtuu 136 hv-versio ja koeajettu 163 hv ja 380 Nm tuottava voimanlähde. Suorituskyky miedoimman ja tehokkaimman moottorin välillä on tuntuva, sillä 0–100 km/h kiihdytyksestä napataan pois jopa 6,3 sekuntia. Kiihtyvyydessä se on ikuisuus.Koeajettu 163-heppainen diesel kirnuaa sataseen 10,3 sekunnissa. Kovin paljon rivakampaa kyytiä kuljetuskalustolla tuskin tarvitsee vedellä. Vetotavaksi on tarjolla taka- tai nelivetoa lähes koko mallistoon. Ainoa yhdistelmä, jota ei ole tarjolla, on nelivedon ja 102 hevosvoimaisen moottorin yhdistelmä.Koeajolle valikoitui A3-versio, joka on malliston pisin. Korin pituus on 5370 mm, eli tavaratilalle jää yli kolme metriä mittaa. Kuutioissa se tarkoittaa 6,6 m3 ja kantavuudeksi muodostuu 1080 kiloa.Vito 116 CDI A3 on kookas ja hulppea peli, jonka kanssa ei tarvitse kärsiä tilan- tai voimanpuutteesta. Koska tavaratila on läpijuostava, on lastaaminen ja purkaminen helppoa. Kolmemetrinen tavaratila on hyvä moneen käyttöön, sillä se mahdollistaa mm. täyspitkien kipsilevyjen lastaamisen kyytiin niin, että myös ovet mahtuvat kiinni.Nelikko sen olla pitääNeliveto on etenkin talviliukkailla asia, jota osaa arvostaa. Toki nelivetoisuus tulee tarpeeseen myös pikitien ulkopuolella, sillä nelikko kiipeää ylös saviselta nurmikentältä aivan eri tavalla kuin takapotkuversio.Ajettavuuden näkökulmasta Vito tarjoaa paljon. Penkit ovat mukavat ja ajoergonomia kohdillaan. Ohjaamo tuntuu hyvin henkilöautomaiselta, mutta hytin takaseinä tulee äkkiä vastaan. Viton pisimmän mallin tavaratilan lattian pituudeksi on haluttu yli kolme metriä, minkä vuoksi penkkiä ei pysty säätämään riittävästi pituussuunnassa. Toisaalta tilanne on sama niin kovin monessa pakettiautossa.Vitossa palikat ovat kohdillaan, mutta niin on hintakin. Pitkänä versiona, tehokkaalla moottorilla varustettuna hinta kohoaa korkeuksiin. Koeajettu nelivetoinen 116 CDI A3 maksaa varusteltuna 89 101 euroa.Hintalappua vilkaistuaan tulee väkisin mieleen, että ehkä varustelusta ja moottorista voisi sittenkin tinkiä hieman. Toki jos raha ei näyttele ostotapahtumassa suurta roolia, on pitkänhuiskealla ja ripeällä Vitolla varsin mukavaa ajaa. Yksi asia Vitossa tökkii edelleen. Jo vuosikausia pakumalli on varustettu polkaistavalla käsijarrulla, mutta se on innovaatio, joka saisi hiljalleen painua unholaan. Mercedes-Benz Vito 116 CDI A3 POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinmoottori 1 950 cm 3 9-v. automaattivaihteisto 120 kW (163 hv), 380 Nm WLTP-kulutus 5,6 l/100km CO 2 -päästöt 128 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s huippunopeus 193 km/h Mitat Pituus 5 370 mm Leveys 1 928 mm Korkeus 1 915 mm Akseliväli 3 430 mm Tavaratila 6,6 m3 Omamassa 1 445 kg Kantavuus 1080 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 2 v Hinta alkaen 47 717 € koeajoauto 89 103 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 3.3.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz E 300 All-Terrain – kun katumaasturi ei kiinnostele 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 16.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz G 580 – työkoneesta tuli sometähti 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 19.8.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV – reilusti yli sadantonnin laatua henkilökuljetuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?