Mercedes-Benz B-sarja -tyyppiviat

Mercedes-Benz B-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Mercedes-Benz B 180

Mercedes-Benz B-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • B-sarja (246) A-sarja (176) GLA-sarja (156) CLA-sarja (117): Ohjausakseli: 4692030_21P4692030:
    Valvonnassa olemme havainneet, että ohjausakselissa sijaitseva nivel ei välttämättä vastaa ajoneuvon vaatimuksia. Kampanjassa tarkistamme ohjausakselin varotoimenpiteenä ja vaihdamme sen tarvittaessa
    Aloituspäivä 31.5.2021, Traficom.
  • Hätäsoittojärjestelmä, kommunikaatiomodulilla varustetut ajoneuvot 5497409_21P5497409
    Valvonnassa olemme todenneet, että tiettyjen ajoneuvojen hätäpuhelujärjestelmän toiminta ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Tässä kampanjassa auton kommunikaatiomoduulin ohjelma päivitetään ennakoivana toimenpiteenä kaiken varalta.
    Aloituspäivä 25.3.2021, Traficom.
  • B-sarja 247 Takaspoileri 7792002_20P7792002:
    Valvonnassamme olemme todenneet, takaspoileri ei täytä laatuvaatimuksiamme. Takaspoilerin hitsaus takaluukkuun ei vastaa vaatimuksiamme. Spoileri saattaa osua kattoon tai irrota ajossa. Kampanjassa spoileri tarkastetaan ja korjataan tarvittaessa
    Aloituspäivä 25.9.2020, Traficom.
  • A (177), B (247) ja CLA (118) Turboahdin 0993022_20P0993022:
    Valvonnassa olemme todenneet, että autosi pakokaasuahtimen öljyntuloputki ei välttämättä ole tiivis. Öljyputkesta saattaa päästä vuotamaan moottoriöljyä, joka valuu auton pohjaverhouksen päälle ja edelleen tielle. Tämän seurauksena muille tienkäyttäjille saattaa syntyä vaaratilanne. Tämän takaisinkutsukampanjan myötä autosi pakokaasuahtimen öljyntuloputki tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan.
    Aloituspäivä 4.9.2020, Traficom.
  • B-Sarja (246) CLA-Sarja (117), A-Sarja (176), GLA-Sarja (156), E-Sarja (213) GLC-Sarja (253): Hätäpuhelunjärjestelmän (eCall) kommunikaatiomoduuli 5499637_20P5499637:
    Hätätilanteessa hätäpuhelu ei toimi, kampanjassa ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään.
    Aloituspäivä 6.8.2020, Traficom.
  • B-Sarja (247) Korin tiivistys 6290301_20P6290301
    Valvonnassa olemme todenneet, ettei auton jalkatilan tiivistys ei vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa tiivistys korjataan.
    Aloituspäivä 14.7.2020, Traficom.
  • B-Sarja (246),CLA-sarja (117), A-Sarja (176), Etumatkustajan tuolin kalibrointi
    9190204_19P9190204
    Valvonnassamme olemme todenneet, että tietyissä A-, CLA- ja B-sarjan autoissa etupenkin lastenistuimen kalibrointi ei vastaa vaatimuksiamme. Ennakoivana toimenpiteenä etuistuimen istuinosa vaihdetaan.
    Aloituspäivä 8.6.2020, Traficom.
  • B-sarja (W247). valm.aika: 19.07.2018 – 04.02.2019 Kaukovalosysteemiä ”IHYC” tai ”CH+” ei olosuhteista riippuen kauko- voida enää deaktivoida normaalisti kaukovalosäätimen avulla. valoavustimella Toiminnan loppuminen voi autossa tapahtua esim. kameran likaantumisen seurauksena kanssaliikkujan häikäisyn estämiseksi. Kuljettajan aktivoidessa toiminnon uudestaan voi häiriö palautua. Aktiivisen kaukovalotoiminnon poistaminen tässä tapauksessa voi tapahtua poistamalla valot katkaisimesta ja kytkemällä uudestaan käyttöön ”manuaaliset valot”. Kaukovalosysteemi päivitetään. Työ kestää 30 min. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmiatajan huoltotiedostoon. ADAC 05/2019.
  • Mallisarjan 117, 156, 242, 246, 172, 231, 176, 190, 290, 205, 213, 238, 217, 222, 218, 257, 253, 463 ajoneuvoille, jotka siirretään sinulle, hätäpuhelujärjestelmän viestintämoduulin (ecall) ohjelmisto ei vastaa nykyistä sarjatuotanto kokoonpanoa. Jos Mercedes me -palvelut aktivoidaan ajoneuvossa, ennen kuin se on toimitettu ja se on edelleen tehtaalla asetetussa kuljetusmuodossa, on mahdollista, että sekä automaattiset että manuaaliset hätäpuhelut eivät ehkä toimi edes sen jälkeen, kun kuljetusmuoto on katkaistu. Tuloksena olisi, että Mercedes-Benzin hätäpuhelukeskukseen ei olisi mahdollista muodostaa ääniliitäntää ja että ajoneuvo tietoja ei ehkä siirretä. Varotoimenpiteenä aiomme päivittää hätäpuhelujärjestelmän tiedonsiirtomoduulin ohjelmiston kyseisillä ajoneuvoilla. Tämä ohjelmistopäivitys tapahtuu ajoneuvon mobiilidatayhteyden avulla, joka perustuu Mercedes-me-linkkiin. Päivitys käynnistyy automaattisesti. Tästä syystä ei ole tarpeen käydä työpajalla muistutuksen suorittamiseksi. Ohjelmistopäivityksen nykytila voidaan määrittää Mercedes-me-portaalin ”Ohjelmistopäivitykset” -välilehdellä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2900. Kampanjan aloitus pvm:19.02.2019, Traficom.
  • CLA (W117), GLA (W156), B-Sarja (W242, W246), SLK (W172), SL (W231), A-Sarja(W176), AMG GT (W190, W290), C-Sarja (W205), E-Sarja (W213, W238), S-Sarja (W217, 222), CLS (W218, W257), GLC (W253), G (W463) Vikakohde: Hermes.
  • Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1067. Kampanjan aloitus pvm: 21.02.2019, Traficom.
  • CLA (W117), A-sarja (W176), B-Sarja (W246) Moottorin ohjaus. Saksan liikenteen turvallisuusviraston kanssa yhdessä sovitun huollon vapaaehtoisen kampanjan puitteissa autonne Euro 5 -päästönormin mukaisen dieselmoottorin ohjainlaitteen ohjelma päivitetään. Kyseinen ohjelmapäivitys on nyt saatavilla autoonne, ja se voidaan asentaa.
  • CLA (W117), A (W176), B (W246), GLA (W156), C (W205), GLC (W253), E (W238) ja AMG GT (W190). Airbag. Hyvä asiakkaamme, valvomme autojemme turvallisuutta ja luotettavuutta jatkuvasti, jotta voitte aina olla tien päällä turvallisin mielin. Valvonnassa olemme todenneet, että mallisarjojen 156, 176, 205, 238, 246 ja 253 autojen kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorin kotelon materiaali ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kaasugeneraattorin kotelon materiaalivian vuoksi turvatyyny ei törmäyksessä lauetessaan välttämättä pystyisi suojaamaan suunnitellulla tavalla. Lisäksi auton sisätilaan saattaisi sinkoutua irronneita kappaleita. Se lisäisi loukkaantumisvaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12. Kampanjan aloitus pvm:29.06.2018, Traficom.
  • CLA (117) ja B (246) Turvatyynyn tunnistin. Mallien 117 ja 246 ajoneuvoissa etumatkustajan istuimen istuintunnistin järjestelmän kalibrointi ei välttämättä vastaa luokitusta. Jos lastenistuin on asennettu, on mahdollista, ettei etumatkustajan turvatyynyä voida kytkeä pois päältä tarkoitetulla tavalla. Tämän seurauksena etumatkustajan turvatyyny voidaan laukaista onnettomuustilanteessa. Tällöin lasten taaksepäin suuntautuvaan lastenistuimeen kohdistuva loukkaantumisriski voi lisääntyä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 7. Kampanjan aloitus pvm: 14.12.2018, Traficom.
  • Ohjausakseli ja turvatyyny: CLA (W117), A (W176), B (W246 ja 242), GLA (W156), C (W205) ja GLC (W253). A, B, CLA, GLA -/C-sarjan ja GLC-sarjan (mallisarjat 117, 176, 246, 242, 156, 205 ja 253) autoissa, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa, Traficom 12/2017, Traficom 3/2018, Traficom 5/2018.
  • B -sarja 1.5 diesel: NOx-päästöjen hallinta. Moottorinohjauksen päivitys, jotta päästöjen hallinta toimii laajemmalla lämpötila-alueella, ADAC 2/2017.
  • A, B, C, CLA, GLA, E, GLC: Jos käynnistin juuttuu kiinni moottorivaurion vuoksi (esim. vesilukko), vaatii käynnistys hyvin korkean käynnistysvirran virtapiirissä olevan rajoittimen läpi. Useiden yritysten jälkeen saattaa kyseinen rajoitin ylikuumentua ja aiheuttaa palovaaran. Ratkaisuna virtapiiriin asennetaan varoke. valm.aika: 02/2014–02/2017, ADAC 3/2017.
  • Etumatkustajan turvatyynyn laukaisupanos: CLA, GLA, A-sarja (W176), B-sarja (W246, W242). Etumatkustajan turvatyynyn laukaisupanoksen räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Törmäystilanteessa etumatkustajan turvatyynyn aktivoinnin yhteydessä turvatyyny ei välttämättä laukeaisi lainkaan tai ei laukeaisi kokonaan. Siten etumatkustajan turvatyyny ei suojaisi suunnitellulla tavalla. Se voisi lisätä loukkaantumisvaaraa, Traficom 6/2017.
  • Jarrutehostimen alipaineputki: CLA, GLA, A-sarja (W176), B-sarja (W246). Mallisarjojen 176, 246, 117 ja 156 autoissa, joissa on bensiinimoottori M270 tai dieselmoottori OM651, saattaa jarrutehostimen alipaineputken liitoskappale murtua. Jos liitoskappale murtuisi, jarrutehostin ei enää saisi alipainetta. Jarrutehostimessa oleva takaiskuventtiili pitää jarrutehostimessa olevan alipaineen olemassa, mutta tämä alipainemäärä vähenisi jarrutusten myötä. Siten jarrutehostus jarrujen käytön myötä vähenisi vastaavasti, Traficom 6/2017. Valm. aika 04.2011–01.2015, ADAC 7/2017.
  • Takaistuimen ruuvikiinnitys: Kokoonpanovirheen seurauksena saattaa puuttua takaistuimen taaemmat kiinnitysruuvit toiselta puolelta. Takaistuimen puutteellisen ruuvikiinnityksen seurauksena autossa matkustavien turvallisuus voi keulatörmäystilanteessa vaarantua, koska takareunastaan kohoamaan pääsevän takaistuimen vuoksi tavaratilasta voisi sinkoutua irrallisia esineitä eteenpäin. Ruuvikiinnitys tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Koskee yhtä autoyksilöä: B 220 4Matic, Traficom 2016.
  • Moottorin ruiskutusjärjestelmän korkeapaine-polttonesteputket saattavat olla spesifikaatiomme vastaisesti valmistetut. Auton käytön myötä saattaa polttonesteen korkeapaineputkiin syntyä murtumia, joiden seurauksena polttonestettä voi päästä vuotamaan. Vuodoista aiheutuu tulipalovaara, ADAC 2016.
  • Sulakerasian sulakkeet: Sulakerasian yksittäiset sulakkeet saattavat olla väärin kiinnitetyt. Tärinät saattavat johtaa virrankulun katkeamiseen kyseisen sulakkeen kautta. Sulakerasian sulakkeet tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan sulakerasia, Traficom 2015
  • Pakonokka-akseli: Yksittäisissä nelisylinterisissä bensiinimoottoreissa M270 ja M274 saattaa nokka-akselin hitsaussauma alihankkijan tekemän valmistusvirheen vuoksi olla virheellinen. Kyseisissä autoissa nokka-akseli saattaa katketa, jolloin moottori sammuu ja vaurioituu. Tällaisessa tilanteessa moottoria ei saa enää käynnistettyä ja auto jää tien päälle. Liikennetilanteesta riippuen voi aiheutua onnettomuusvaara, Traficom 2015. ADAC 2015.
  • OM651-dieselmoottori: Ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon, ADAC 2015.
  • Ketjunkiristimen tiivisterengas: Nelisylinterisellä dieselmoottorilla (OM651) varustettujen autojen moottorissa saattaa esiintyä öljyvuoto ketjunkiristimen tiivisterenkaan valmistustoleranssien seurauksena. Ketjunkiristimen tiivisterengas vaihdetaan kaiken varalta. Traficom 2014.
  • Turvavöiden kiinnitysten tarkistus. Ruuvit saattavat olla löysällä, mikä kolaritilanteessa vaarantaa turvallisuuden. Kireyden tarkistus ja tarvittaessa kiristys, ADAC 2014.
  • Takaistuimen selkänojarungon lukitus, lukitus voi olla riittämätön voimakkaassa kuormituksessa, selkänojarungot tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 2013.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013, 2011), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016) Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2011, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Etuakselisto (2012, 2009, 2005), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2012, 2009), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Joitakin valovikoja, Saksa
  • Jarruputket seitsenvuotiaista alkaen, Saksa
  • Vain vähän vikoja, Saksa
  • B-sarja on TÜV 2019, 2020 ja 2021 -katsastusraportissa tila-autojen paras ja koko tilastojen kärkipäässä, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat, käyttöjarrun teho on heikko, Saksa.
  • Etu- tai takajouset katkeavat, Saksa.
  • Seisontajarru puoltaa, teho on heikko, käyttövivun liikevara liian suuri, Saksa.
  • Vetoakselien kumisuojukset hapertuvat, Saksa.
  • Ruostetta ovien alareunoissa, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa (vain GTÜ-raportissa).
  • B-sarja oli saksalaisen TÜV-raportin (2017) 4-5 vuotiaiden paras tila-auto ja koko raportin kolmanneksi paras, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Käynnistysmoottori rikki (2007–2013).
  • Akku tyhjä (2008–2010, 2012).
  • Virtalukko jumittaa (2007, 2010–2012).
  • Polttonestepumppu rikki (bensiini 2008, 2010, 2011).
  • Laturi rikki (2007–2009 ja 2011).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys reistailee (diesel 2007–2008).
  • Apulaitteiden käyttöhihna rikki (2007–2009, 2011).
  • Automaattivaihteisto rikki (2005–2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Nykyisestä B-sarjasta vähän käyttäjien kommentteja.
  • B 200 CDI selvitti AutoBild-lehden 100 000 km kestotestin kohtalaisen hyvällä arvosanalla 2-. Mutta täydellinen B-sarja ei kuitenkaan ole, AB.
  • AutoBild-testaajat kommentoivat: Moottorin suojus (moottoritilassa) kolisi; Äänenvaimentimen lämpösuojus kolisi; Dieselmoottori käy karkeasti, moottorin äänieristys on huono. Jousituksen toimintaa arvosteltiin.
  • Ajoavustimet vaativat ohjelmistopäivityksen.
  • Sähkömekaanisen ohjaustehostimen toimintaan tehtiin tarkistuskampanja.
  • Helmikuussa 2015 piti käydä korjaamolla jakoketjun kiristimen tiivisteen vaihdossa.
  • 2014 kiristettiin turvavyön kiinnitysruuveja.
  • Ensimmäisen tuotantovuoden autoista täytyi tarkistuttaa takaistuinten selkänojan lukitus, AB.
  • Yksittäisessä kestotestiautossa oli yllä mainittuja kiusallisuuksia. Siitä huolimatta B-sarja (W 246) on katsastustilastojen voittaja. Tämä osoittaa, että katsastustilasto kertoo katsastuksessa havaituista vioista, tiepalvelutilasto tielle jättävistä vioista, mutta käytännön kokemukset muista, usein korjaamokäyntiä edellyttävistä vioista, jotka eivät tule ilmi katsastus- eikä tiepalveluraporteissa.
  • Dekra mainitsee lisäksi, että ohjauspyörä saattaa täristä ja pyöränlaakerien ääniä on kuulosteltava.

W 245

  • Ruostetta ovien ja luukkujen reunoissa sekä jousien kannakkeissa (erityisesti vuosimalliin 2006 asti), AB, ADAC.
  • Heikko viimeistely, irtoilevat kromilistat, AB.
  • Istuinverhous rikki, istuimet kirskuvat, ADAC.
  • Polttonestemittari näyttää väärin vian vuoksi (2005), AB, ADAC.
  • Lamelli-kattoluukku (lisävaruste) vuotaa tai kolisee, korjaus tulee kalliiksi, AB, ADAC.
  • Automaattivaihteiston ohjauslaite reistailee, ADAC.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.