Opel Insignia -tyyppiviat

Opel Insignian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Opel Insignia GSi

Opel Insignian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Astra J ja K, Corsa, Insignia: RDE. E222115640 22-C-013.
    Lean Nox Trap. Real driving emissions parannus, ohjelmointi ECU ja BCM: Aloitus 25.2.2022.
  • Insignia: ECU-ohjelmiston päivitys. KGW.
    Autonvalmistaja on pyytänyt päivittämään ECU-ohjelmiston parantaakseen moottorin pakokaasujärjestelmän käytönaikaisen suorituskyvyn seurantaa. Aloitus 4.6.2023.
  • Insignia A: Tukivarren tanko. O4V.
    Korroosio tukivarren tangon pinnoitteen alla saattaa johtaa materiaalin heikkouteen. Tarvittaessa tanko vaihdetaan. Aloitus 5.7.2023.
  • Astra K, Insignia B, Opel Cascada A, Zafira C: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys. KI9.
    Joissakin ajoneuvoissa lambda-arvo voi olla liian alhainen päästötestin aikana. Tämän seurauksena CO-arvo ei ole vaatimustenmukainen. Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa siihen, että päästöjä koskevia säännöksiä ei noudateta ja ajoneuvoa ei saa päästää liikenteeseen. Aloitus 6.8.2023.

Vanhempia, mutta tärkeitä takaisinkutsuja:

  • Insignia B: Jarrupoljin. E212103161 21-C-077.
    Riski Jarrupolkimen irtoamisesta voimallisessa jarrutuksessa. Jarrupoljinyksikön tarkistus ja yksikön uusinta tarvittaessa. Aloitus 14.4.2021, Traficom.
  • Insignia B: Palovaara polttoaineputken mahdollisen vuodon vuoksi. Valm.aika 7/2016–11/2018. ADAC 2/2020.
  • Insignia B: vm. 18 ja 19, 2.0 DSL: Polttoainepumpun paluuletku. Mahdollinen hankauma kiinnikkeisiin. Tarkastus, letkun vaihto tarvittaessa, kiinnityksen korjaus kaikkiin. 11.2.2020 Traficom.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Insignia B, Jarrupoljin, E212103161 21-C-077:
    Riski Jarrupolkimen irtoamisesta voimallisessa jarrutuksessa. Jarrupoljinyksikön tarkistus ja yksikön uusinta tarvittaessa, aloituspäivä 14.4.2021, Traficom.
  • Insignia B: Palovaara polttoaineputken mahdollisen vuodon vuoksi. Valm.aika 7/2016–11/2018. ADAC 2/2020.
    Insignia B: vm 18 ja 19, 2.0 DSL: Polttoainepumpun paluuletku. Mahdollinen hankauma kiinnikkeisiin. Tarkastus, letkun vaihto tarvittaessa, kiinnityksen korjaus kaikkiin. 212 autoa. 11.2.2020 Traficom.
  • Insignia B, valm.aika: 1.2.2017–1.3.2018. A-pilarin tiivistys saattaa olla riittämätön, jonka johdosta kosteutta saattaa tunketua keskuslukituksen ohjaimeen aiheuttaen toimintahäiriöitä ja Saksan ajoneuvoviranomaisen mukaan palovaaran. Korjaustoimi kestää n. 20 min. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2/2019.
  • Insignia A, valm.aika: 2017. Etuistuinten turvavyölukot saattavat olla vastoin spesifikaatiota 2019 asennetut. Lukot saattavat siksi kokonaan tai osittain irrota istuinrungosta. Asennusten tila tarkastetaan ja korjataan tarvittaessa. Työ kestää n. 45 min. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2/2019.
  • Insignia A, valm.aika: 2013–2018. Dieselin pakokaasujen puhdistuksen virheen vuoksi päivitetään kyseisen toiminnon ohjelma. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimi merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2/2019.
  • Insignia (B) valm.aika: 2017–2018. Tuulilasi saattaa olla virheellisesti liimattu. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin, kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2/2019.
  • Insignia B: valm.aika: 17.1.–4.4.2018. Ahtimen öljyputken mahd. vuoto aiheuttaa kyseisenä ajanjaksona valmistettujen ajoneuvojen takaisinkutsun, valmistaja ei kuitenkaan kyselyistä huolimatta kerro virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 2/2019.
  • Insignia B: valm.aika: mallivuosi 2016–2017 Eräissä mainitun tyyppisissä ajoneuvoissa saattaa polttoaineen paluujohtimen asennus pumpusta olla tehty spesifikaation vastaisesti ja johtaa vaurioituessaan polttoainevuotoon. Polttoainevaimennusjohdin ja paluujohdin tarkastetaan ja uusitaan tarvittaessa. Tarkastus kestää 15 min, vaihto 20 min ja ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 9/2018.
  • Insignia B: Jarru ja kytkin. Kytkinpolkimen hidas liike ja jarrutehon alentuminen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12. Kampanjan aloitus pvm: 8.6.2019, Traficom.
  • Insignia: Keskuslukitus. Keskuslukitus voi avautua/sulkeutua itsekseen/toimia vain avaimella. Muu kohdeajoneuvojen määritys: Insignia Sports Tourer vm 2018. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 152. Kampanjan aloitus pvm: 1.1.2019, Traficom.
  • Insignia B: Uloimmat takaturvavyöt saattavat ohjautua virheellisesti akkurointipisteissään ja saattavat etutörmäyksessä aiheuttaa suunniteltua suuremman kuorman ja matkustajan vammautumisen. Takavöiden toiminta tarkastetaan ja tarvittaessa sijoitus korjataan. Työ kestää max 30 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virhestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 5/2018.
  • Uloimmat takaturvavyöt Asento kiinnikkeessä mahdollisesti väärä. Tarkastus ja tarvittaessa asennon muutos, Traficom 4/2018.
  • Lasikatto ja sähköinen kattoluukku: Kosteuden tunkeutuminen kattoluukun sähköiseen ohjaimeen saattaa aiheuttaa oikosulun, toimintahäiriön ja jopa palovaaran. Ohjain vaihdetaan. Valm.aika: 6/2008–8/2011, ADAC 7/2017.
  • Takaluukun ohjausmoduli: Oikosulku tukkeutuneen vedenpoiston johdosta. Modulin tarkastus ja vedenpoiston parannus, Traficom 7/2017.
  • Turvatyynyn sytytysaine voi olla virheellinen. Mallivuosi 2016–2017, ADAC 2/2017.
  • Insignia: mallivuosi 2016: Raidetangon pään kierre on mahdollisesti sopimaton, tangon pää saattaa lukittua ja ohjausvarsi vahingoittua. Tämä saattaa vaikuttaa ohjattavuuteen kriittisissä ajotilanteissa. Ajoneuvon edustaja tarkistaa raidetangon pään kiristysmomentin, vaurioitunut ohjausvarsi ja raidetanko uusitaan tarvittaessa. Osien vaihtotyö kestää n. 3 h, ADAC 7/2016.
  • Insignia: Raidetangon ulomman nivelen kiristys saattaa olla puutteellinen. Tarkastus ja korjaus, Traficom 6/2016, kampanja valmistunut 11/2016.
  • Sähkötoimisen takaluukun kaasujousi saattaa vuotaa, jonka seurauksena luukku saattaa sulkeutua äkillisesti kesken avauksen. Viallisten osien uusinta, Traficom 2015.
  • 2.0 diesel: Moottorin ohjainyksikön ohjelmahäiriö saattaa aiheuttaa tehon menetystä ja ääritapauksissa moottorivaurion. Häiriövalo syttyy. Ohjausyksikön päivitys, ADAC 2013.
  • Kuljettajan turvatyyny saattaa lauettuaan irrota kiinnityksestään, Traficom 2010, valmistunut 2015.
  • Oikeanpuoleinen etuoven ikkunannostin: Väliinjäämisen estotoiminnan vika. Tarkistus ja tarvittaessa ikkunannostimen vaihto, Traficom 2010, valmistunut 2014.
  • Nelivetomallin takatasauspyörästön huohotinletku tukossa. Öljy kuumenee ja lamellikytkimen kestoikä lyhenee, ADAC 2009.
  • 2.0 diesel: Moottorin ohjainyksikön ohjelmahäiriö voi johtaa hiukkassuodattimen ylikuumenemiseen. Päivitys, ADAC 2009.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2016, 2015), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2018), Traficom
  • Taka-akselisto (2017, 2015–2013), Traficom
  • Käyttöjarru (2017, 2015, 2013–2009), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013–2009), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015–2009), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013, 2012, 2011, 2010), Traficom
  • Ei tilastossa (2016, 2008) Traficom
  • Valmistajan kilpi (2013), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011), Traficom
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2011), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2011, 2010), Traficom
  • Jarrulevyt kuluneet ja naarmuiset; jarrujen teho voi olla heikko kolmivuotiaista alkaen, Saksa
  • Auton suuri massa sekä juuttuvat jarrusatulat aiheuttavat lisäävät jarrupalojen ja -levyjen kulumista, Saksa
  • Jarruletkut hapertuvat vanhimmissa, Saksa
  • Pakoputkisto ja äänenvaimennin ruostuvat, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnitys voi olla heikko, Saksa
  • Etuakseliston apurunko ruostuu, tarvitsee täydentävän ruoste-estokäsittelyn (Insignia B), Saksa
  • Jousitus ja iskunvaimennus toisesta katsastuksesta alkaen, Saksa
  • Ohjauslaitteiston nivelet kolmannesta katsastuksesta alkaen, Saksa
  • Raidetangonpäät, Saksa
  • Runsaasti moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa
  • Katkenneita jousia vanhemmissa yksilöissä, Saksa
  • Päästömittaus, Saksa
  • Joitakin valovikoja, Saksa
  • Edellä mainitut viat pääosin ensimmäisen sukupolven Insignia A -mallissa, Saksa
  • Insignia kestää käyttöä edeltäjäänsä Vectraa paremmin, Saksa
  • Insignia B on paras ylemmän keskiluokan automalli TÜV 2021 -katsastusraportissa, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • CAN-Bus-tietoväylä (2014).
  • Akku (2014–2020).
  • Turboahdin, imuputki, paineputki, välijäähdytin (2015–2019).
  • Sähköjärjestelmä yleensä (2015).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Akku (2009–2019).
  • Turboahdin, imuputki, paineputki, välijäähdytin (2011, 2015–2017)
  • Moottori (2009–2011, 2013, 2015).
  • Moottorinohjausjärjestelmä reistailee (diesel 2009–2013).
  • Hiukkassuodatin (2009–2010, 2013).
  • Apulaitteiden käyttöhihna (2009–2011).
  • Turboahtimen letku luiskahtanut irti (diesel 2009–2011).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys (2009-2010)
  • Turbon ahtopaineen säätö rikki (diesel 2009–2010).
  • Sytytyspuola rikki (2009–2010).
  • Turboahdin rikki, diesel (2009).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Insignia B:

  • Valituksia työn laadusta: Natiseva kojelauta ja huono ovien sovitus.
  • Neljä takaisinkutsua: vuotavista polttoaineputkista kaksi takaisinkutsua, etuistuinten runkojen murtumista sekä takaistuinten turvavöistä.
  • Pakoputkisto ruostuu.
  • Etuakseliston apurunko ruostuu, tarvitsee täydentävän ruoste-estokäsittelyn.
  • Dieselin Adblue-annosteluventtiili voi vikaantua.
  • Navigointilaite saattaa oikutella.

Insignia A:

  • 2.0-dieselmoottorista useampi takaisinkutsu, moottorinohjauksen häiriöt voivat aiheuttaa muun muassa tehon heikkenemistä.
  • Ohjelmointivika aiheutti akun tyhjenemisen valmistuseriin 7/2010 asti.
  • Alkuvaiheessa sähköjohtimissa oli vikoja.
  • Sähkötoiminen pysäköintijarru oikutteli. Vaurioitunut kaapeli pyöränkotelon takana sotki sähkötoimisen pysäköintijarrun toimintaa.
  • Öljyvuotoja.
  • Tarkistettava, että 2.0 CDTI -dieseliin on tehty moottorinohjauksen päivitys päästöjen pienentämiseksi.
  • Tarkistettava, että dieselmoottorin polttoainepumpun paluuletkuvuotoa käsittelevä takaisinkutsukampanja on tehty.
  • Takaisinkutsu: Takajousituksen tukivarren tanko: Korroosio tukivarren tangon pinnoitteen alla saattaa johtaa materiaalin heikkouteen. Tarvittaessa tanko vaihdetaan.
  • Manuaalivaihteisto ääntelee.
  • Istuinlämmityksessä voi olla vikaa.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.