11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Astran farmariversio miellyttänee kookkaan kontin ystäviä, sillä takaosasto imaisee 600 litraa tavaraa. Astran farmariversioon on tätä nykyä tarjolla varsin laaja voimalinjakattaus. Oikeastaan ainoa mikä uupuu listalta, on diesel, mutta nokivasaramoottoria on tätä nykyä hankalaa saada uuden henkilöauton voimanlähteeksi muutenkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Hinta ja laatu kohtaavat Reilu tavaratila Tasapainoinen kokonaisuus Vaatimaton suorituskyky Koeajetun hybridin lisäksi tarjolla on bensiinimoottori, ladattava hybridi ja täyssähkö. Ladattavaa hybridiä ja bensaversiota on saatavana kahdella eri tehoversiolla, joten voimalinjavaihtoehtoja on yhteensä kuusi.Hybridimallin voimanlähde on 1,2-litrainen ja kolmesylinterinen bensiinimoottori, joka tuottaa 136 hevosvoimaa ja 230 Nm. Vaihteistona toimii aina 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Sähkömoottori itsessään tuottaa 28,5 hv ja 55 Nm.Koska kyseessä on täyshybridi, on sähköinen toimintamatka olematon. Valmistajan ilmoituksen mukaan pelkällä sähköllä huristellaan parhaimmillaan kilometrin verran. Toki sähkökruisailu ei tämän kaltaisen hybridimallin kohdalla ole homman pihvi. Vaan kulutuslukeman laskeminen sähkövoiman avulla.Astra on näillä tehoilla käyttökelpoinen auto, mutta kovin rivakkaa kiihtyvyyttä hybridimallilta ei sovi odottaa. Nollasta sataan suoritetaan juuri alle kymmenessä sekunnissa. Jos ripeämpää kulkua on vailla, kannattaa pennoset käyttää ladattavaan hybridiin. Mökkireissulle omaisuus mukaanAstran farmarimallin ehdottomiin etuihin kuuluu hulppean kokoinen tavaratila, joka on litroissa ilmaistuna 597. Tämän kokoinen takakontti on luokassaan hyvä suoritus. Tavaratila imaisee hyvin mökkiviikonlopun kamat suuremmaltakin perheeltä, mikä lienee yksi tärkeimmistä ominaisuuksista farmaria valitessa.Koeajettu versio on koeajohommissa harvinaisuus, sillä autoa ei ole ladattu täyteen varusteita. Yksilö on käytännössä hinnat alkaen -mallin auto, mikä antaa hyvän kuvan siitä millaisella varustelutasolla suurin osa kotimaisista auton ostajista autonsa suhteen operoi. Hybridimallin hintalapussa seisoo edullisimmillaan 35 192 euroa, ja tällainen on myös koeajoauton hinta.Perusvarusteinen Opel Astra Tourer miellyttää monella tavalla, vaikka kovin merkittäviä sydämentykytyksiä ei olekaan luvassa. Sisusta on hintaansa nähden tyylikäs, mutta ennen kaikkea toimiva. Astrassa on digimittaristo ja suuri tietoviihdenäyttö. Puhelimen saa liitettyä osaksi järjestelmää Apple CarPlay:lla tai Android Autolla.Mukavat istuimetSisustan verhoilu on tyylikäs, vaikka penkit ovatkin ainoastaan kangasverhoillut. Istuimista saa irti hyvän ajoasennon ja reisitukikin on säädettävä. Tässä hintaluokassa istuinmukavuus ei aina ole vakiovarusteena.Opelin hallintalaitteissa on paljon emoyhtiö Stellantiksen sukunäköä. Esimerkiksi vaihdevalitsin on vastaava kuin konsernin muissa autoissa. Citroen ja Peugeot eivät voi olla tulematta mieleen Opelin ohjaamoon istahtaessa. Tilanne on sama myös ohjauspyörän kohdalla. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, ja Opelissa on osittain myös oma tyylinsä ja tapansa toteuttaa asioita.Opelin ulkoinen olemus nojaa Vizor-keulaan, joka on Astrassa voimalinjasta huolimatta. Ilme on tyylikäs ja moderni. Ajo- ja takavalot ovat Ledeillä toteutetut, mikä alkaa toki olla arkipäivää jo suurimmassa osassa uusista automalleista. Ellei sitten puhuta markkinoiden halvimmista.Astra hybridifarkku tarjoaa hyvän rahan vastineelle. Laadukkaasti tehty ja ajomukavuudeltaan hyvä auto. Autossa on hyvät sisätilat, reilusti tavaratilaa ja kattavasti vakiovarusteita. Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin ja lämmitettävä ohjauspyörä. Meikäläiseen makuun auto sopii, sillä tärkein mauste kotimaisilla automarkkinoilla on kuitenkin hinta. Opel Astra Hybrid Tourer: HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1199 cm3 6-v. kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto 100 kW (136 hv), /230 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 106 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 374 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 441 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 597 l Omamassa 1 454 kg perävaunu 750 / 1150 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 35 192 € koeajoauto 35 192 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 22.8.2024 Koeajo Koeajo: Opel Corsa Hybrid – Toyota Yariksen haastaja 25.5.2024 Koeajo Koeajo: Opel Combo-e Cargo – kompakti, kätevä ja sisäsiisti 19.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen 13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! 4.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Grandland GSe PHEV AWD – yksi kasvoleikkaus liikaa 5.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Corsa Electric – lisää tyyliä, tehoa ja kilowatillinen akkua 17.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra GSe – neljä Konia ja 225 hevosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa