Etusivu TyyppiviatŠkoda Fabia -tyyppiviat Škoda Fabia -tyyppiviat Škoda Fabian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Fabia, Rapid, Yeti, Octavia, Superb, Kodiaq: Kuljettajan turvatyynyn vaihto. 69DU. Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että kuljettajan turvatyynyn sytytyspanoksen aktivoituminen voi aiheuttaa vaurioita ympärillä oleville kohteille. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen kuljettajan turvatyyny sytytyspanoksineen vaihdetaan uuteen. Aloitus 29.5.2023. Fabia: Etumatkustajan etuturvatyynyn vaihto. 69EU. Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että etumatkustajan etuturvatyyny voi vaurioitua aktivoituessaan ja tällöin sen suojausvaikutus voi heikentyä. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen etumatkustajan etuturvatyyny vaihdetaan uuteen. Aloitus 4.9.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Fabia, Fabia Combi, Rapid Spaceback, Scala, Kamiq, Octavia, Octavia Combi, Karoq: Polttonestesuuttimet 24FQ: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 3-sylinterinen 1.0 TSI-moottori,, on mahdollista, että moottorin polttonestesuodattimissa voi esiintyä sisäistä vuotoa auton moottorin palotilaan. Tämä voi aiheuttaa määrätyissä tilanteissa sen, että auton moottorin sammutusta seuraavan pidemmän seisonta-ajan jälkeisen käynnistyskerran yhteydessä pakokaasupäästöt voivat olla hetkellisesti sallittua suuremmat. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen polttonestesuuttimet vaihdetaan, aloituspäivä 7.9.2020, valmistumispäivä 22.3.2021, ajoneuvojen lukumäärä 41, Traficom. 1.2 TDI- ja 1.6 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 15.6.2017. Suomessa ei ole julkistettua takaisinkutsua Traficom-sivuilla. Polttoaineputkiston liike ja värähtely voivat aiheuttaa polttonestesuodattimen kanteen murtuman ja polttonestevuodon, ADAC 2014. Polttonestesuodatin: diesel-polttonestesuodattimen liitoksen tarkastus ja tarvittaessa polttonestesuodattimen vaihto toisen tyyppiseen, Traficom 2014. Polttoaineen siirtopumppu, tarkastus, Traficom 2005, valmistunut 2006, KBA 2008. Väärän puolen turvaverho (ikkunaturvatyyny) voi laueta kolarissa virheellisen johtimien kytkennän vuoksi, VOSA 2007 (RHD, oikean puolen ohjauksella varustetuissa malleissa Englannissa). Polttoainepumppu pumppusuutindieseleissä, nestevuoto voi aiheuttaa tulipalon, ADAC 2004. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2014) Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2019–2013) Traficom Käyttöjarru (2017, 2015, 2011, 2010, 2008–2000) Traficom Etuakselisto (2015, 2009–2004, 2002–2000) Traficom Renkaat ja vanteet (2017, 2012, 2010) Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2015, 2011, 2007) Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2009, 2008), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2011), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2010, 2007, 2006, 2000), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2009, 2008, 2003), Traficom Jonkin verran valovikoja, Saksa Kuluneita jarrulevyjä, Saksa Jonkin verran öljyvuotoja, Saksa Etuakselisto, poikittaisten tukivarsien kumiset laakeriholkit, katkenneita jousia seitsenvuotiaista alkaen, Saksa. Ruostuneita ja kuluneita jarrulevyjä, heikko jarrutusteho viisivuotiaista alkaen, Saksa. Pysäköintijarrun teho heikko seitsenvuotiaista alkaen, Saksa. Runsaasti öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta jo kolmevuotiaista alkaen, Saksa. Fabia II:n pakoputkisto on kestävää laatua, ongelmia vasta yli seitsenvuotiaissa, Saksa. 6Y: Etuakselisto, tukivarsien kumiset laakeriholkit, TÜV, GTÜ. Jarrujen heikko teho, kuluneet tai ruostuneet jarrulevyt ja haperot jarruletkut, TÜV, GTÜ. Pakoputkisto ruostuu, TÜV, GTÜ. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei merkittäviä vikakohteita (III NJ, 2014–2021). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Pysäköintijarru raskaskäyttöinen (2011 asti). Sytytysjohdin vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (2010–2012). Jakopään ketju (2009–2012). Nokka-akselin asennon tunnistin rikki (2009–2010). Jarruvalokatkaisin rikki (2007, 2009). Valonheitin rikki (2009 asti). Akku tyhjä (2007–2008). Sytytyspuola viallinen (2007–2011). Sytytystulpat vialliset (2007–2011). Laturi rikki (2004–2005). Käyttäjien ilmoittamia vikoja III NJ, 2014–2021: Suhisevat ovitiivisteet. Joissakin yksilöissä maalauksen ”appelsiinipinta”, maalaus ohuempi kuin VW Polossa tai Audi A1:ssä. Perusmallin istuinverhous voi rypistyä. Turboahdinvikoja yksittäistapauksina. Puhelimien liitettävyydessä ongelmia. Tieto- ja viihdejärjestelmän (infotainment) näyttöruutu voi pikselöityä. Vesipumppuvikoja yksittäistapauksina. Jakoketjuvikoja 1.2 TSI -moottoreissa. (VW-konsernin turboahdettujen 1.2 TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa.) Automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto) voi oikutella ja nykiä. Korjaaminen on kallista AutoBild -lehden 100 000 km:n kestotestissä Fabia Combi 1.2 TSI oli kestävä auto, mutta arvosanaa alensi DSG-vaihteiston kulmikas toiminta, arvosana 3 (asteikko 1=paras, 5=heikko). Perusmoottori on turboton 1.0-moottori. Vuoteen 2017 asti käytössä oli nelisylinterinen turboahdettu 1.2 TSI -moottori 63 kW (86 hv)–66 kW (90 hv) tai 77 kW (105 hv)–81 kW (110 hv). Nelisylinteriset turbomoottorit ovat kauniskäyntisiä, tehokkaita ja bensapihejä. Vuoden 2017 kesästä alkaen 1.2 TSI -moottorit korvattiin uusilla kolmisylinterisillä, jakohihnalla varustetuilla 1.0-turbomoottoreilla, jotka ovat todella tehokkaita ja bensapihejä, mutta käyntiääneltään aikaisempia nelisylinterisiä moottoreita karkeampia. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja II 5J, 2007–2014: Sähkölaitevikoja: Navigointilaitteen, puhelimen tai vetokoukun asennuksen jälkeen databus-tietoväylä voi oikutella, AB. Tuulen suhinat kuuluvat, ongelmia ovitiivisteissä ja ovien rajoittimissa, AB. Pumppusuutindieseleissä suutinongelmia, tukkeutumisia tai vuotoja sekä rispaantuneita jakohihnoja, AB. Turboahdin voi vaurioitua lastuvirityksestä ja liian pitkästä öljynvaihtovälistä, AB. Jakohihna vaihdettava ajoissa, jos moottorissa on jakopään hammashihna, AB. Seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto reistailee myös tavallisissa malleissa, ei ainoastaan vauhdikkaasti ajetuissa RS-tehomalleissa, AB. VW-konsernin turboahdettujen 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa, AB 6Y, 1999–2007: Lasinpyyhkimissä häiriöitä, ADAC. Vesivuotoja ovitiivisteistä, ADAC. Vesivuotoja ovitiivisteistä, ADAC. Pyöränlaakerivikoja, ADAC. Akselistot ääntelevät, ADAC. Ohjauslaitteistossa vikaa muun muassa ohjaustehostimessa, ADAC. Sytytyspuola rikki, ADAC. Lukuisia Volkswagen -konsernin valmistamien autojen tyypillisiä vikoja, AB: Ikkunannostimet ja moottorin ilmamassamittari usein rikki. Moottorinohjauksen häiriöt aiheuttavat käynnistysvaikeuksia. Ruostuneita ja löystyneitä letkujen kiristimiä ja kiinnikkeitä: Seurauksena jäähdytysnestevuotoja, palaneita sylinterinkannen tiivisteitä ja kannen halkeamia. Koeajot – Škoda Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus 29.7.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq – iso karhu on vielä voimissaan 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.