24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Okei, Kodiaq on katumaasturi – ei urheiluauto. Sen syvin olemus ei ole repivän urheilullisessa ajossa vaan jämäkän mukavassa etenemisessä – sekä ripauksessa sporttisia yksityiskohtia. RS on Škodalla geeneissä, onhan Tsekinmaalla tehty varsin urheilullisia sekä sorapolkuja että rataa kiertämään tehtyjä RS-malleja jo 1970-luvulla ennen muurien murtumista – ja hyvinkin urheilullisia autoja jo ennen ensimmäistä maailmansotaa. Sporttisuus on aina vedonnut tiettyyn ryhmään rattimiehiä ja -naisia. Kun Škoda siirtyi VW-konserniin, uusi Octavia sai toimia tšekkiläisenä versiona Golf GTI:stä. Ensimmäinen RS Octavia esiteltiin vuonna 2000; tehoa siinä oli 132 kW (180 hv). Syksyllä 2005 oli toisen sukupolven RS:n vuoro (147 kW/200 hv), ja kesällä 2013 esiteltiin sitten kolmas RS-sukupolvi (162 kW/220 hv), joka sai elinkaarensa aikana vielä pariin otteeseen lisää ruutia. Neloskoppaisen Octavia RS:n vuoro oli 2020, ja ensin esiteltiin ladattava hybridi eli RS iV (180 kW/245 hv) ennen kuin varsinainen RS näki päivänvalon (niin ikään 180 kW/245 hv). Mutta kuten niin monella muullakin brändillä, nykyään urheilullisuus on ulotettu myös katumaastureihin. Syksyllä 2018 esitelty Kodiaqin RS versio sai tosin luvan olla vielä diesel (176 kW/240 hv). Niin, joskus ennen oli paremmin… Kaksilitrainen tuplaturbonaku tarjosi jouheaan ajoon maittavan 500 Nm maksimiväännön. Se kuitenkin korvattiin jo elinkaarensa aikana kaksilitraisella bensakoneella (180 kW/245 hv). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu sydän Nyt ollaan heti alusta alkaen samoilla apajilla eli sekä kohennetun Octavia RS:n että toisen sukupolven Kodiaq RS:n voimanlähteenä on tuttu 2-litrainen bensaturbo. Se on VW-konsernin työjuhta, joka esiteltiin jo 2007. Nyt on ehditty tuon EA888-myllyn neljänteen sukupolveen. Moottoria on vuosi toisensa jälkeen hiottu entistä tehokkaammaksi ja myös taloudellisemmaksi sekä vähäpäästöisemmäksi. Nykyisellään moottorista otetaan irti sekä Kodiaqissa että Octaviassa sama teholukema eli 195 kW (265 hv). Lisäystä edeltäjiin on siis 15 kW (20 hv). Vääntöä Kodiaqista löytyy hieman enemmän eli maksimissaan 400 Nm. Octaviassa voimaa on 370 Nm. Suurin ero mallien välillä on kuitenkin se, että Kodiaq on nelivetoinen, kun Octavian kohdalla joutuu tyytymään etuvetoon. Kodiaqissa neliveto jakaa vetoa sähköhydraulisesti säädellyn monilevykytkimen avulla. Järjestelmä laskee ja säätää voimaa taka-akselille enimmillään 100 %, ja jopa 85 % voimasta voidaan välittää vain toiselle takapyörälle elektronisen tasauspyörästölukon eli EDL:n avulla. Octavia RS:ssä hieman vastaava mutta parempi järjestelmä eli sähköhydraulisella monilevykytkimellä varustettu tasauspyörästön lukko löytyy etuakselilta, ja se tekee ihmeitä auton ketteryydelle äärirajoille puskettaessa. Mutta tästä lisää myöhemmin… Toinen ero on korimallin myötä se, että Kodiaqin saa RS-versionkin halutessaan 7-paikkaisena. Ja jotain auton koosta kertoo jo se, että kaikki seitsemän paikkaa käytössä mahtuu takakonttiin vielä useampi kookas reppu tai lentolaukku. Musta tuntuu Nykyisin suorituskyky ei ole monelle enää ainoa syy ostaa RS-malli; eikä varmasti etenkään Kodiaqin kohdalla. Menevämpi ulkonäkö vetoaa moniin. RS:n erottaa ”perusversiosta” sen urheilullisista ja mustanpuhuvista yksityiskohdista. Keula on tummanpuhuva, mutta myös perässä on puskurin alla runsaasti mustaa. Ja puskurin alta työntyy auton molemmin puolin näkyviin kaksi muhkeaa pakoputkea. RS ei ujostele. Ulkoisten lisukkeiden lisäksi RS:n tunnistaa myös hyvin kattavasta varustelusta ja sporttisemmasta verhoilusta. Kodiaqin alla rullaavat esimerkiksi 20-tuumaiset vanteet. Auts, sanoo skeptikko. Ei kannata huolestua, sillä mukautuva iskunvaimennus (DCC Plus) pitää kulun jämäkän pehmeänä. Minkäänlaista pintakovuutta tai nypyttävää menoa ei ainakaan ensikoeajolla Kroatian asfalttiteillä esiintynyt. Iskunvaimennusta on kyllä pakko kehua, miten tasaiseksi se huonopintaisenkin asfaltin tasoittaa. DCC Plussassa on 15 erilaista ajotilanteen mukaan säätyvää asetusta, ja kuljettaja voi hakea järjestelmästä melko joustavasti omaan makuunsa istuvat säädöt. Valinnat ajoasetuksiin ovat: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual ja Snow. Lisäksi maastoon mieliville on tarjolla vielä Off Road -asetus. DCC:tä on myös parannettu entisestään eli plus-merkinnälle on katetta; iskunvaimentimien ulos- ja sisäänjouston säädössä käytetään nyt kahta erikseen ohjattavaa venttiiliä. Yhden lisäventtiilin avulla iskunvaimennuksen säätely tapahtuu paitsi aiempaa nopeammin myös laajemmalla alueella. Comfort-asetuksella meno on erityisen mukavaa, mutta myös Sport-tila tuntuu vielä ihan hyvältä – ei mitenkään liian napakalta. Kattavasta vakiovarustelusta voidaan poimia vielä mm. älykkäät Matrix-LEDit edessä sekä dynaamisilla suuntavilkuilla varustetut taka-LEDit. Varustetasoja on kaksi: vakiovarusteinen RS Lounge sekä hieman vielä ekstraa sen päälle tuova RS Suite. Siinä jakkaroiden verhoilu on hieman erilainen ja etuistuimet ovat myös tuuletut niitä lämpimiä kesä- tai ratapäiviä varten. Istuma-asento on myös helppo löytää hyväksi, ja kuskin jakkarassa on hyvin säätövaroja kaikkiin suuntiin. Plussaa tulee erityisesti säädettävästä reisituesta. Istuimet ovat myös sopiva sekoitus sporttisuutta ja arkeen istuvuutta. Etupenkit tukevat vartaloa hyvin olematta ahdistavat. Myös sisustan verhoilumateriaalit pikantteine yksityiskohtineen näyttävät – ja mikä tärkeämpää – myös tuntuvat hyvältä. Laatuvaikutelmassa ei olla kovin kaukana Audista. Tutut vahvuudet Kodiaq pelaa myös RS:nä tutuilla Škodan vahvuuksilla. Se on 4,76 metriä pitkä tilava katumaasturi, joka tuntuu ratin takaa vielä sopivan kompaktilta ja mutkatielläkin riittävän ketterältä, ja jossa on kivasti sporttista lisää. Auton äänimaailmaa on jopa tehostettu akustisesti eli auto murisee niin haluttaessa varsin vakuuttavasti. Ihan autenttinen ei tuo tehostettu äänimaailma kuitenkaan ole, sillä murinat lähestyvät jo suuremmalla sylinterimäärällä varustettuja moottoreita. Se hymyilyttää – sekä hyvässä että pahassa. Parhaimmillaan Kodiaq RS on sopivan loivasti kaartelevilla mäkisillä tieosuuksilla. Ratti tuntuu hyvältä käteen, ohjauksessa on sopivasti vastetta ja hyvin tarkkuutta. Isohko katumaasturi taittuu nätisti valitulla linjalla mutkaan. Se ei mutkissa kuitenkaan pääse unohtumaan, että alla on katumaasturi – vaikka korin kallisteluja hallitaankin varsin hyvin. Massaa Kodiaq RS:lle on kertynyt varustelusta ja istuinpaikkojen määrästä riippuen 1859–1966 kiloa. 7-lovinen DSG hoitaa leppoisasti polveilevassa maastossa tehtävänsä riittävän hyvin, mutta tiukemmin taittuvilla mutkateillä automaatti alkaa hieman viivytellä liikkeissään. Onneksi ratin kehältä löytyvät vielä lavat manuaalisia vaihteensiirtokäskyjä varten, jotta mutkasta ulos kiihdyttäminen sujuu riittävän sporttisesti. Nelivedon ansiosta pitoakin löytyy mukavasti. Perheellisille Kodiaq riittää myös tilojensa puolesta mainiosti. Lapset matkustavat takapenkillä kuin bisnesluokassa, sillä tilat riittävät hyvin jalka- ja polvitilojen osalta vielä kookkaammille aikuisillekin. Vetomiehiä innostaa puolestaan se, että auton perään voi laittaa joko 2300 (5-paikkainen) tai 2500 kiloa (7-paikkainen) painavan kärryn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ja suurin heikkous Škodan sporttikarhun kimppuun käy meillä toisenlainen karhu. Suomen verotus on tukevasti CO2-pohjainen, ja Kodiaq RS kärsii tästä tuntuvasti. Malliston hinnat lähtevät liikkeelle 71 680 eurosta. Se satuttaa. Esimerkiksi Saksassa hinnasto starttaa 57 900 eurosta. Epäreilua. Välistävetäjä on valtio, joka nappaa Suomessa RS:n hinnasta 18 635 euroa veroina. Plugarin kohdalla veroa joutuu maksamaan vähimmillään 1264 euroa. Se ohjaa monen ostopäätöstä. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.8.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi 4×4 – tutulla reseptillä vielä vähän paremmaksi 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista