10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Superb tarjoaa vielä vaihtoehdon sähköistymistä ja katumaasturitrendiä vastaan valtavalla farmarikorilla, dieselmoottorilla ja nelivedolla. Katumaasturit ovat vallanneet markkinat ja ostajien sydämet. Škoda Superb yhdessä sisarmallinsa Volkswagen Passatin kanssa ovat viimeiset isot perhefarmarit markkinoilla. Niiden lisäksi jäljellä on enää premium-nelikko Mercedes-Benz E-sarja, BMW 5-sarja, Audi A6,ja Volvo V60.Sen sijaan vanhat tutut Mondeo, Insignia, Laguna, 407, C5, Croma, Avensis, Primera, Accord ja Galant ovat jo heittäneet pyyhkeen kehään. Tiukkaa niillä olisi kyllä tehnytkin kilpailla Superbin valtavia tiloja, käytännöllisyyttä ja laajaa voimalinjavalikoimaa vastaan.Superbin moottorirepertuaarista edullinen verotuskohtelu ohjaa ainakin työsuhdeautoilijoita valitsemaan lataushybridin, sillä hintaero bensiini- ja dieselmalleihin jää pieneksi. Nyt ajovuorossa olevalla nelivetoisella dieselillä voisi olla kuitenkin vielä käyttöä pitkillä maantietaipaleilla, auraamattomilla teillä tai vaikkapa perävaunun veturina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdustusauton tilatSuperbin kuskin istuimen liikevara riittää niin pitkälle, että jalat hädin tuskin yltävät polkimille, ja silti taakse mahtuu aikuinen istumaan. Normaalin kuskin takana voi jalkoja pitää ristissä. Keskipaikka ei ole ihan niin auvoinen, eli muotoilu on parhaimmillaan kahdelle. Keskipaikan ollessa korkeammalla pää tapaa lasikaton takakarmiin ja keskitunneli nipistää jalkatiloja. Keskikyynärnoja kannattaakin pitää alhaalla muki- ja tablettitelineineen. Istuimen muodot tukevat kuljettajan kehoa sopivasti. Ajoasento on oiva ja säätöjä ainakin tässä kalleimmassa nahkaverhoillussa versiossa runsaasti.Myös tavaratila on valtava, ja kontin etukulmiin on vaikea yltää. Kiinnityskoukut, lokerot, verkot ja tilanjakajat tulevat tarpeeseen. Selkänoja taittuu kahdessa osassa, joista isommassa on suksiluukku. Kaataminen onnistuu myös kontin puolelta, ja kun välipohja on ylemmässä asennossa, lattiasta tulee tasainen. Pohjan alle jää vielä tilaa tarvikkeille. Tavaratilan näkösuoja toimii automaattisesti.Kojelautanäkymää hallitsee iso kosketusnäyttö, jonka sijoitus korkealle nopeuttaa katseen siirtämistä tieltä, mutta aiheuttaa kurkottelua. Tosin näyttöön ei välttämättä tarvitse usein koskea, sillä ratin napeilla, puheohjauksella ja kolmella kiertokytkimellä käden ulottuvilla pärjää melko pitkälle.Ei kosketusnäyttöä silti tarvitse kavahtaa: kirkasgrafiikkainen näyttö on helppo räätälöidä mieleisekseen, samoin kuin yläreunan pikavalintakuvakkeet. Vaihdevalitsimen siirto ratin oikeaksi viikseksi ja pyyhkijöiden käyttö vilkkuviiksestä vaatii enemmän totuttelua. Keskikonsoliin on vastaavasti jäänyt lokeroille reilummin tilaa.Pysähtymättä LappiinKoeajetussa Superbissa on tuttu ja koeteltu nelisylinterinen kaksilitrainen diesel. Nelivetoversiossa tehoa siitä on otettu 142 kW (193 hv) ja vääntöä 400 Nm, jotka olivat vanhan maailman aikaan kovia lukuja. Suorituskyky on hyvä, etenkin kun ottaa huomioon nelivedon etenemiskyvyn ja 2 200 kilon vetomassan. Vaihteiston D-asennossa ilmenee pientä empimistä automatiikan hakiessa parasta taloutta, mutta S-asennolla kaasun pyyntöihin vastataan hanakammin.Dieselin raksutus on vaimeaa, mutta äänettömien sähköautouutuuksien turruttamana värinä liikennevaloissa saattaa ärsyttää. Matka-ajossa Superb on hiljainen ja mukava matkakumppani – häiritsevintä ovat jousituksen kolahdukset. Koeajetussa Laurin & Klement -huippuversiossa käytetään säädettävää iskunvaimennusta, ja nyt eroa asetusten välillä on aiempia versioita enemmän. Silti käyttö jää vähäiseksi, kun perusasetus palaa aina käynnistyksessä takaisin. Matkustajien lisäksi kuljettajakin voi nauttia: nopeutta voi huoletta nostaa, eikä tarkka ja kevyt ohjaus pelästy mutkiakaan.Dieselmoottorin aikakausi lähestyy loppuaan, mutta kehityksen huipulla kookas nelivetoinen auto selviää kevyestä maantieajosta neljän litran kulutuksella. Superb onkin enemmän kilometrien nielijä kuin kaupunkiauto. Kaupungissa naftaa palaa tuplasti enemmän: herää kysymys, miksi kevythybriditekniikkaa ei ole haluttu soveltaa dieseliin.Koeajon keskikulutus 6,3 l/100km lupailee kuitenkin yli tuhannen kilometrin toimintamatkaa 66 litran polttoainesäiliöllä. Jos diesel kolkuttaa omaatuntoa, tankkaamalla uusiutuvaa dieseliä päästöt ovat sähköauton luokkaa. Hyvät ja huonot puolet hulppeat tilat neliveto toimintamatka varustelu vaihteiston empiminen kaupunkikulutus Škoda Superb Combi 2.0 TDI 193 4x4 DSG Laurin & Klement DIESELMOOTTORI, neliveto 4-syl. dieselmoottori 1 968 cm3 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto 142 kW (193 hv), 400 Nm WLTP-kulutus 6,0 l/100km CO2-päästöt 158 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,6 s huippunopeus 230 km/h Mitat Pituus 4 902 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 482 mm Akseliväli 2 841 mm Tavaratila 690 l Omamassa 1 933 kg perävaunu 2 200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 vuotta Hinta alkaen 40 052 € koeajoauto 64 011 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”