27.7.2024

Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto

Kuva Petri Munukka

Volkswagen Passat jatkaa tästä lähin ainoastaan farmarikorisena.

Volkswagen Passat on yksi valmistajansa ikoneista. Yli 50 vuoden aikana niitä on valmistettu yli 34 miljoonaa kappaletta. Passat porskuttaa, vaikka kilpailijoiden vastaavat isot perheautot, Mondeo, Insignia, Laguna, 407, C5, Croma, Avensis, Sonata, Primera, Accord, Galant jne. ovat vaipuneet unholaan. Itse asiassa Passatkin luovuttaa taistelun sedaneista, yhdeksäs sukupolvi on aina farmarikorinen Variant. Ainoaksi kirittäjäksi jää samassa tehtaassa valmistettava kaksoissisar Skoda Superb, jonka mallistossa säilyy myös luiskaperä. Sedanit ovat tästä lähtien ainoastaan premiummerkkien heiniä.

Passat pitää kiinni perinteistä myös voimalinjapuolella, kaksilitraisia dieseleitä on tarjolla kolmena tehoversiona (122/150/193 hv), joista tehokkain on malliston ainoa neliveto. Yllättäen dieseleitä ei ole edes kevythybridisoitu. Odotetuin versio lienee kuitenkin bensiinimoottorinen lataushybridi (272 hv) roimasti parantuneella jopa 132 kilomeriin yltävällä toimintamatkalla. Tutustuminen aloitetaan kuitenkin ensin 1,5-litraisella kevythybridillä (150 hv).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entistäkin tilavampi

Passat on tähänkin asti ollut tilava auto. Nyt akseliväliin lisätty viisi senttiä kasvattaa takajalkatiloja entisestään. Takana istuu herraskaisen väljästi kaksi aikuista, korotettu keskipaikka ei ole ihan niin houkutteleva keskitunnelin viedessä jalkatilaa. Etuistuimet tukevat sopivasti joka kohdasta ja istuma-asento on luonteva ja väsyttämätön.

Liki 700-litrainen tavaratila on valtava, pitkän tilan perälle on haasteellista yltää. Näkösuoja aukeaa automaattisesti takaluukun auetessa, selkänojat voi taittaa kontin seinässä olevista vivuista. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle, alemmassa tila on suurimmillaan ja ylemmässä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna.

Perinteisiä nappuloita säilytetty

Ohjaamossa on otettu vähän takapakkia ID-uutuuksien saaman palautteen takia. Ratin puolien kytkimet ja ikkunannostimet ovat oikeita paineltavia nappuloita, hipaisukytkimiä on jätetty vain kosketusnäytön alalaitaan, nyt nekin valaistuina. Totuttelua vaatii vaihteenvalitsimen siirtyminen ratin oikeanpuoleiseen viikseen ja pyyhkimien ymppääminen vilkkuviikseen vasemmalle ID-sähköautojen tapaan.

Ison kosketusnäytön kuvakkeet ovat kookkaita, grafiikka on selkeää ja valikkorakennekin tuntuu jo tutulta. Ilmastoinnin säädöt löytyvät ruudun alalaidasta, yläreunassa on puolestaan viisi paikkaa kuljettajan itse valitsemille useimmin tarvitsemille pikavalinnoille.

Ahkera kevythybridi

Passatin perusmoottori on 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori seitsenvaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ja 48V-kevythybriditekniikalla. Liike-energiaa saadaan talteen hidastuksista ja käytetään avustamaan kiihdytyksissä. Käyttämällä ohjaus- ja jarrutehostinta sähköllä polttomoottoria voidaan pitää sammutettuna liikennevalojen lisäksi pitkissäkin alamäkirullauksissa ja hidastuksissa. Lisäksi osakaasulla kaksi sylinteriä on lepuutettuna, neljä sylinteriä on töissä vain kiihdytyksissä ja moottoritiellä.

Aikaisemmista merkin kevythybrideistä poiketen moottori sammuilee huomaamattomasti vähän väliä heti kaasua hellittäessä. Varsinaisesti sähköllä ei kuljeta, mutta polttomoottori voi hyvinkin olla puolet ajasta sammuneena taajama-ajossa. Suoritusarvot ovat maltilliset DSG:n optimoidessa kulutusta, sport-valinnalla vaihteiston reagointi paranee ja moottori käy koko ajan. Antaen kevythybridijärjestelmän touhuilla koeajon keskikulutus jäi mainioon kuuteen litraan satasella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mieluisa matkakumppani

Passatin alusta yhdistää sopivasti ajettavuutta ja mukavuutta. Suuntavakaa auto taittaa matkaa eleettömän mukavasti, mutta ei pelästy mutkiakaan. Ohjaus on Volkkarille ominaisen tarkka ja tunnokas, etupää taittuu kurviin nöyrästi ja perä seuraa kuuliaisesti otteen kirpoamatta. Pienillä mutkateillä kaistavahti ei saa tolkkua nastojen rouhimien kaistaviivojen rippeistä ja väkinäiset holhousyritykset pakottavat usein kytkemään sen pois. Jousitus on napakka mukulakivetyksellä, mutta paranee kuorman ja vauhdin myötä. Vaikka Passat on hiljainen, eniten jää kaihertamaan rengasmelu, ehkä kesärenkaisiin vaihto ja karhea asfaltti tekevät kuulijalle vain tepposiaan.

Kikkailemattomalle isolle farmarille luulisi helposti löytyvän ostajansa, esimerkiksi oman talon saman hintaluokan Tiguaniin verrattuna se on tilavampi, mukavampi, ajettavampi ja taloudellisempi.

  • ajettavuus
  • istuma-asento
  • runsaat tilat
  • taloudellisuus
  • viimeistely
  • neliveto vain dieselinä

Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI DSG

POLTTOMOOTTORI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3

7-v. DSG kaksoiskytkinvaihteisto

110 kW (150 hv), 250 Nm

WLTP-kulutus 5,7 l/100km

CO2-päästöt 130 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s

huippunopeus 222 km/h

Mitat

Pituus 4 917 mm

Leveys 1 849 mm

Korkeus       1 497 mm

Akseliväli   2 841 mm

Tavaratila   690 – 1 920 l

Omamassa     1 572 kg

perävaunu    1 600 / 750 kg

Euro NCAP    5 tähteä

Takuu  2 v

Hinta alkaen 42 487 €

koeajoauto   51 599 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat