27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Passat jatkaa tästä lähin ainoastaan farmarikorisena. Volkswagen Passat on yksi valmistajansa ikoneista. Yli 50 vuoden aikana niitä on valmistettu yli 34 miljoonaa kappaletta. Passat porskuttaa, vaikka kilpailijoiden vastaavat isot perheautot, Mondeo, Insignia, Laguna, 407, C5, Croma, Avensis, Sonata, Primera, Accord, Galant jne. ovat vaipuneet unholaan. Itse asiassa Passatkin luovuttaa taistelun sedaneista, yhdeksäs sukupolvi on aina farmarikorinen Variant. Ainoaksi kirittäjäksi jää samassa tehtaassa valmistettava kaksoissisar Skoda Superb, jonka mallistossa säilyy myös luiskaperä. Sedanit ovat tästä lähtien ainoastaan premiummerkkien heiniä.Passat pitää kiinni perinteistä myös voimalinjapuolella, kaksilitraisia dieseleitä on tarjolla kolmena tehoversiona (122/150/193 hv), joista tehokkain on malliston ainoa neliveto. Yllättäen dieseleitä ei ole edes kevythybridisoitu. Odotetuin versio lienee kuitenkin bensiinimoottorinen lataushybridi (272 hv) roimasti parantuneella jopa 132 kilomeriin yltävällä toimintamatkalla. Tutustuminen aloitetaan kuitenkin ensin 1,5-litraisella kevythybridillä (150 hv). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntistäkin tilavampiPassat on tähänkin asti ollut tilava auto. Nyt akseliväliin lisätty viisi senttiä kasvattaa takajalkatiloja entisestään. Takana istuu herraskaisen väljästi kaksi aikuista, korotettu keskipaikka ei ole ihan niin houkutteleva keskitunnelin viedessä jalkatilaa. Etuistuimet tukevat sopivasti joka kohdasta ja istuma-asento on luonteva ja väsyttämätön.Liki 700-litrainen tavaratila on valtava, pitkän tilan perälle on haasteellista yltää. Näkösuoja aukeaa automaattisesti takaluukun auetessa, selkänojat voi taittaa kontin seinässä olevista vivuista. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle, alemmassa tila on suurimmillaan ja ylemmässä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna.Perinteisiä nappuloita säilytettyOhjaamossa on otettu vähän takapakkia ID-uutuuksien saaman palautteen takia. Ratin puolien kytkimet ja ikkunannostimet ovat oikeita paineltavia nappuloita, hipaisukytkimiä on jätetty vain kosketusnäytön alalaitaan, nyt nekin valaistuina. Totuttelua vaatii vaihteenvalitsimen siirtyminen ratin oikeanpuoleiseen viikseen ja pyyhkimien ymppääminen vilkkuviikseen vasemmalle ID-sähköautojen tapaan.Ison kosketusnäytön kuvakkeet ovat kookkaita, grafiikka on selkeää ja valikkorakennekin tuntuu jo tutulta. Ilmastoinnin säädöt löytyvät ruudun alalaidasta, yläreunassa on puolestaan viisi paikkaa kuljettajan itse valitsemille useimmin tarvitsemille pikavalinnoille.Ahkera kevythybridiPassatin perusmoottori on 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori seitsenvaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ja 48V-kevythybriditekniikalla. Liike-energiaa saadaan talteen hidastuksista ja käytetään avustamaan kiihdytyksissä. Käyttämällä ohjaus- ja jarrutehostinta sähköllä polttomoottoria voidaan pitää sammutettuna liikennevalojen lisäksi pitkissäkin alamäkirullauksissa ja hidastuksissa. Lisäksi osakaasulla kaksi sylinteriä on lepuutettuna, neljä sylinteriä on töissä vain kiihdytyksissä ja moottoritiellä.Aikaisemmista merkin kevythybrideistä poiketen moottori sammuilee huomaamattomasti vähän väliä heti kaasua hellittäessä. Varsinaisesti sähköllä ei kuljeta, mutta polttomoottori voi hyvinkin olla puolet ajasta sammuneena taajama-ajossa. Suoritusarvot ovat maltilliset DSG:n optimoidessa kulutusta, sport-valinnalla vaihteiston reagointi paranee ja moottori käy koko ajan. Antaen kevythybridijärjestelmän touhuilla koeajon keskikulutus jäi mainioon kuuteen litraan satasella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieluisa matkakumppaniPassatin alusta yhdistää sopivasti ajettavuutta ja mukavuutta. Suuntavakaa auto taittaa matkaa eleettömän mukavasti, mutta ei pelästy mutkiakaan. Ohjaus on Volkkarille ominaisen tarkka ja tunnokas, etupää taittuu kurviin nöyrästi ja perä seuraa kuuliaisesti otteen kirpoamatta. Pienillä mutkateillä kaistavahti ei saa tolkkua nastojen rouhimien kaistaviivojen rippeistä ja väkinäiset holhousyritykset pakottavat usein kytkemään sen pois. Jousitus on napakka mukulakivetyksellä, mutta paranee kuorman ja vauhdin myötä. Vaikka Passat on hiljainen, eniten jää kaihertamaan rengasmelu, ehkä kesärenkaisiin vaihto ja karhea asfaltti tekevät kuulijalle vain tepposiaan.Kikkailemattomalle isolle farmarille luulisi helposti löytyvän ostajansa, esimerkiksi oman talon saman hintaluokan Tiguaniin verrattuna se on tilavampi, mukavampi, ajettavampi ja taloudellisempi. ajettavuus istuma-asento runsaat tilat taloudellisuus viimeistely neliveto vain dieselinä Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI DSG POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. DSG kaksoiskytkinvaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,7 l/100km CO2-päästöt 130 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 222 km/h Mitat Pituus 4 917 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 497 mm Akseliväli 2 841 mm Tavaratila 690 – 1 920 l Omamassa 1 572 kg perävaunu 1 600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 v Hinta alkaen 42 487 € koeajoauto 51 599 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin 22.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Tiguan – eläinhybridi kulkee nyt 100 km murisematta 27.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touareg R – ekonaamioitu tehopakkaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?