7.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance – hyvät pärjäävät aina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 on jo iäkäs farmarimalli, mutta silti se käy edelleen Suomessa erittäin hyvin kaupaksi. Siihen on paljon hyviä syitä. Hyvää: Ajettavuus, tilat, voimalinja, kokonaisuus, parantunut lataus. Huonoa: Matala takaistuin. Volvo V60 – automalli, joka nykymuodossaan julkistettiin viisi vuotta sitten eli 2018. Automalli keikkuu tänäkin vuonna ensirekisteröintitilastoissa kahdenkympin joukossa, samaan alustaan perustuva sisarmalli XC60 oli elokuun lopussa peräti Suomen kolmanneksi rekisteröidyin automalli. Viime vuoden lopussa Volvo V60 oli Suomen 11. eniten rekisteröity automalli – joka on hurjan kova suoritus yli viisi vuotta vanhalle automallille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Menestykselle pari syytä Volvon hyville rekisteröintiluvuille on pari selitystä. Toinen on se, että Suomi on Volvo-kansaa esimerkiksi automerkin historiasta johtuen, Suomessa Volvojen rekisteröintiluvut ovatkin maailman toiseksi korkeimmat Ruotsin jälkeen. Toinen syy Volvon pärjäämiselle ensirekisteröintitilastoissa on se, että hyvät pärjää aina – eiväthän suomalaiset autonostajat kuitenkaan tyhmiä ole. Halutaan taattua laatua, tasapainoa, käyttökelpoisuutta, ajettavuutta ja suorituskykyäkin. Ei siis mikään ihme, että automalli käy edelleen kaupaksi erittäin hyvin mallin korkeahkosta iästä huolimatta. Kuljettajan tilat kunnossa Volvo V60 -auton yksi valtti on hyvät tilat. Edessä on väljää, takana on väljää ja ennen kaikkea tavaratila on tilava – joka tämän kokoluokan auton valintaan on myös yksi merkittävä kriteeri. Takaistuinkin on tilava, tosin istuinosa on melko matalalla, joten pitkäjalkaisella jää polvet koukkuun ja reisituki puuttuu. Kuljettajalla on olosuhteet myös kunnossa. Ohjaamo on selkeä ja infotainment toimii. Moottorin koeajossa ollut auto oli hyvin varusteltu. Auton varustelu oli korkein mahdollinen Ultimate ja esimerkiksi istuimen säädöt autossa lähentelivät täydellisyyttä. Volvo on yksi niin sanotuista premium-merkeistä ja sen ajettavuuskin on premiumia. Volvolla on myös löydetty mukava kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Auton alusta toimii pehmeästi, mutta siinä on kuitenkin annos sporttisuutta. Ohjaus ei tuntumaltaan tarjoa parasta mahdollista vastetta, mutta se on kuitenkin ihan kelvollinen arkipyöritykseen. Ohjauspyörä on mukavan tuntuinen käteen. Väkevä voimalinja Volvon ostajat voivat haluta myös sporttisuutta. Volvon tehokkain T8-voimalinja on Volvon suorituskykyisin hybridivoimalinja. Voimalinja kehittää peräti 335 kilowatin (455 hv) tehon, joka saa perhefarmarin iloisesti liikkeelle. Voimalinjan yhteisvääntö on peräti reilu 700 newtonmetriä. Auton kiihtyvyys nollasta sataan on peräti 4,9 sekuntia, joka kertoo auton suorityskyvystä paljon. Pelkällä sähköllä ajaminen on leppoisaa ja äänetöntä ja yhdellä akullisella hoitaa kaupunkiajossa arkipyöritystä vajaat 70 kilometriä. Kuormattunakin puhtia näillä arvoilla riittää hyvin ja Volvo V60 sopii perheen ykkösautoksi myös sen vuoksi erittäin hyvin, että auton vetokyky on hyvä, jarrulliselle kärrylle peräti 2000 kiloa. Kun kysymys on bensiinihybridistä, auton latauspuoli täytyy tietysti olla myös kilpailukykyinen. Nyt se on parantunut, kun auton ajoakuston latausaika on puolittunut. Auton uusi sisäinen laturi on tuplannut auton latauskapasiteetin eli 18,8 kilowattitunnin ajoakku täyttyy nyt 4,5 tunnin sijaan noin 2,5 tunnissa. Maksimilatausteho on nyt 6,4 kilowattia, mutta ei kuitenkaan 11 kilowattia, jolla esimerkiksi hyvin yleistä asiointilatauksen tehoa saisi hyödynnettyä maksimimäärän. Tämä on toki parempi kuin aiemmin, mutta ei aivan sitä, mitä se voisi olla. Esimerkiksi kilpailijoilla, muun muassa Mercedes-Benzin C-sarjassa, 11 kilowatin latausmahdollisuus on vakiona ja lisävarusteena saa jopa 55 kilowatin pikalatauksen. Tosin BMW:n vastaavan, eli 3-sarjan hybridin latausteho on vieläkin vaatimattomampi kuin Volvolla. Volvo V60 on turvallinen valinta, joka ei kuitenkaan välttämättä saa naapuria kovinkaan kateelliseksi. Yksi syy tähän voi tietysti olla se, että naapurin pihassa voi hyvinkin olla samanlainen auto. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance Ultimate Dark Hinta alkaen 56 960 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 341 € Moottori Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 107 kW, 307 Nm. Teho 228 kW (310 hv), 6000 r/min Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 18,8 / 14,9,8 kWh. Lataus Type 2 6,4 kW (3 x 16 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 335 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 180 km/h CO2-päästöt 19 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Tavaratila: 481–1 431 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / ajoakuston 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?