14.9.2023

Suomi on Volvo-kansaa – valtava pöhinä uusien sähköautomallien ympärillä!

Volvo esitteli uudet EX30- ja EX90-mallinsa Suomessa. Volvon uudet sähköautot tuntuvat kiinnostavan suomalaisia valtavasti.

Väkeä kuin pipoa, voisi sanoa, kun katsoo Volvon uusien, EX30- ja EX90-mallien ensiesittäytymistä Suomessa. Volvo järjesti sekä yleisölle että lehdistölle uusiin malleihin tutustumisen Vantaalla viihdekeskus Flamingon Sokos Hotelissa.

Volvon maahantuojan Volvo Car Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari sanoo, että uusiin malleihin käy tutustumassa Vantaalla peräti 2 000 automalleista kiinnostunutta. Osa asiakkaista ovat sellaisia, että he ovat kenties miettineet uuden Volvon hankkimista, ja lukitsevat päätöksensä, kun ovat nähneet auton.

– Tämän jälkeen autot lähtevät vielä kiertueelle maakuntiin, Pelttari sanoo autoista, jotka ovat nähtävillä Vantaan Flamigossa vielä lauantaina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Premium-merkkien ykkönen

Flamingossa olevasta väenpaljoudesta voi päätellä, että Suomi on Volvo-kansaa. Mutta sen voi päätellä myös luvuista, jotka ovat faktaa, eivätkä valehtele.

– Volvon markkinakehitys Suomessa on mennyt niin, että vuonna 2016 meidän markkinaosuus oli 6,2 prosentin paikkeilla, kun se on nyt 8,3 prosentin paikkeilla, Volvo Car Finland Oy Ab:n toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt sanoo.

Elokuun lopussa, kun tätä vuotta on jäljellä vielä kolmannes, Volvo on Suomen neljänneksi rekisteröidyin automerkki, markkinaosuuden ollessa tarkalleen 8,4 prosenttia. Viime vuoden lopussa Volvon markkinaosuus ensirekisteröintitilastojen valossa oli sama kuin tällä hetkellä, 8,4 prosenttia.

– Premium-merkeistä olemme selkeä ykkönen, Ahlstedt sanoo.

Ahlstedt sanoo myös, että kun Volvon markkinaosuutta Suomessa vertaillaan kansainvälisesti, Suomi on maailman maista toisena. Vain Ruotsissa Volvo-kansaa on vieläkin enemmän, joka ei hämmästytä Volvon juuret tuntien.

– Volvon pitkästä historiasta johtuen olemme myös Suomessa päässeet näin kivoihin lukuihin, Ahlstedt sanoo.

Volvolla perinteiset mallit, kuten XC60 ja V60 ja XC40 pärjäävät hyvin esimerkiksi lataushybrideinä, viime vuonna molemmat automallit olivat Suomen 11. eniten rekisteröidyn automallin joukossa. Mutta myös täyssähköiset C40 ja XC40 menestyvät erittäin hyvin ja muodostavatkin tällä hetkellä puolet Volvon koko Suomen myynnistä. Vuonna 2021 Volvoista vain 8 prosenttia oli täyssähköisiä, viime vuonna 29 prosenttia ja nyt jo puolet.

Ahlstedt sanookin, että Volvo on sähköistymisessä myös selvästi etukenossa Suomessa siihen nähden, mitkä automerkin tavoitteet globaalisti ovat. Tällä hetkellä Volvon myynnistä Suomessa 52 prosenttia on täyssähköautoja, kun koko markkinalla Suomessa vastaava osuus on noin neljännes.

– Me myös uskomme vahvasti sähköistymiseen, jo tietysti ideologisista syistä, mutta myös päästömääräysten näkökulmasta. Jos isoja autoja aikoo valmistaa Euroopassa, muuta vaihtoehtoa ei ole, Ahlstedt sanoo.

Ääripäiden täyssähköautot nyt esitelty

Volvon täyssähköiset vaihtoehdot lisääntyvät siis tulevaisuudessa. Täyssähköinen EX-mallisto on nyt avattu molemmista ääripäistä, kun pienin EX30 on esitelty ja suurin, jopa valtava EX90 nähdään nyt myös ensivisiitillä Suomessa.

– Emme paljasta autojen määriä, mutta molempia autoja on ennakkomyyty Suomessa hyvin, Ahlstedt sanoo.

Ahlstedt sanoo myös, että hän on vaihtanut tietoja ruotsalaisten kollegoiden kesken, ja Suomessa pienemmän EX30-mallin ennakkomyynti on noussut jopa suurempiin lukuihin kuin Ruotsissa.

Volvo EX30 ja varsinkin Volvo EX90 edustavat sähköautojen nykypolvea. Volvo EX90 on esimerkiksi jo täysin valmis autonomiseen ajamiseen – sitten kun se saapuu vihdoin markkinoille.

EX90 on myöhästynyt alkuperäisestä aikataulustaan juuri sen vuoksi, että Volvon valmistaja haluaa, että auton ohjelmisto on varmasti valmis kaikkeen, mitä siltä vaaditaan.

– Mitään uutta auton viivästymisestä ei ole tiedossa, muuta kuin, mikä on nyt jo tiedossa, Ahlstedt sanoo.

– Autolle tehdään talvitestejä vielä, eli ensi talvi on juuri softan osalta talvitestausta, Mia Pelttari tarkentaa.

Volvo EX90-mallin osalta ensimmäiset asiakkaat eivät saa autoaan siis vielä ensi talvelle, vaan asiakastoimitukset alkavat vasta vuoden päästä syyskuussa.

– Jos EX90-mallin tilaisi nyt, niin sen toimitus olisi vuoden 2025 alussa, Ahlstedt sanoo.

EX30 jo pian Suomessa

Sen sijaan EX-perheen pienimmän eli EX30-mallin tuotanto on alkanut viime viikolla. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen joulukuussa. Ensimmäiset asiakastoimitukset autolle ovat helmikuussa, sydäntalvella, parhaiden nelivetokelien aikaan.

Nelivetoisten Twin-mallien osuus EX30-mallin myynnistä on ollut 45 prosenttia. Myös varustetasoista Plus on maahantuojan mukaan kiinnostanut ostajia eniten, noin puolta ostajista, asiakkaat haluavat autonsa siis hyvin varusteltuina.

Volvo EX30 -mallin saatavuus tulee olemaan hyvä, maahantuoja lupaa. Tehdas myös valmistaa autoja varastoon sen mitä ehtii ja ensi vuonna EX30-mallin tilatessaan sellaisen voi saada jopa kahdessa viikossa. Tämän vuoksi auton lisävarustevaihtoehdot on rajattu vähäisiksi ja mallisto on hyvin yksinkertainen.

Volvo EX30 -mallin hinnat alkavat 36 900 eurosta, joka on sähköautojen tämän hetken hintatasossa varsin kilpailukykyinen. Tällöin auton ajoakun koko on 51 kilowattituntia ja auto on takavetoinen. Malliston huipulla on nelivetoinen Twin Performance Ultra -malli, jossa on 69 kilowattitunnin kokoinen akku. Maksamalla autosta 51 800 euroa saa samalla itselleen nopeimman Volvon koskaan, joka kiihtyy nollasta sataa 3,6 sekunnissa. Autossa on kaksi sähkömoottoria, jotka kehittävät yhteensä 315 kilowatin (428 hv) tehon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sadan tonnin lippulaivamalli

Iso EX90 ei taivu ihan samoihin suoritusarvoihin, muun muassa auton suuremman painon vuoksi. Suorituskykyisin EX90, niin ikään Twin Performance -malli kiihtyy nollasta sataan 4,9 sekunnissa. EX90-auton suurin teho on 380 kilowattia (517 hv). EX90-mallin omamassa on 2 800 kilon kippeillä, kun pieni EX30 on lähes tuhat kiloa kevyempi. Tämä kuvaa autojen kokoeroa myös hyvin.

Volvo EX90 -mallin hinnat alkaen versio maksaa 97 150 euroa ja huippuversio 110 250 euroa ilman lisävarusteita. EX90 on Volvon lippulaivamalli, joka korvaa XC90-mallin myöhemmin. XC90-mallia Volvolla ei ole kuitenkaan ihan vielä kuopattu.

– XC90-mallia ollaan vielä ensi vuonna uudistamassa, joten sen elinkaaren pituus on vielä jonkinmoinen, tiedotuspäällikkö Mia Pelttari paljastaa.

Volvo XC90 -mallin tuotannon jatkumiseen vaikuttaa todennäköisesti EX90-mallin tuotannon aloituksen viivästyminen. Myytävää täytyy olla, ja Volvo XC90 onkin kestänyt aikaa melko hyvin, vaikka sen toinen sukupolvi täyttää ensi vuonna jo pyöreitä, 10 vuotta.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Luetuimmat