28.8.2024

Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi

Kuva Manu Tuppurainen

Škoda Superb Combi on entistä isompi ja entistä edustavampi. Superb on mennyt ohitse jopa esikuvastaan Volkswagen Passatista.

Škodalla menee lujaa. Mallisto on uudistunut ja suositut mallit muuttuvat vain koko ajan paremmiksi. Juuri täysin uudistunut Škoda Superb alkaa olla jo sillä tasolla, että sen esikuva, saman konsernin Volkswagen Passat alkaa jäädä jalkoihin. Yhtäläisyyksiä autoissa on toki edelleen paljon, sillä ne ovat keskenään sukua ja valmistetaan samalla tuotantolinjalla – ei Saksassa, vaan Tšekissä.

Kun automallit uudistuvat, ne kasvavat monesti silloin myös kokoa. Vaikka Superb oli jo iso auto ennestään, se on nyt uuden sukupolven myötä venynyt vielä neljä senttiä pituutta. Akseliväli on pysynyt samana. Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet auton kuorien sisäpuolella, siellä käytännössä kaikki on uutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietoviihdettä 13 tuuman näytöltä

Esimerkiksi Superbin tietoviihdejärjestelmä on uusiutunut kokonaan. Näyttö on uusi ja myös tekninen toteutus sekä visuaalisuus ovat uutta.

Koeajetussa Laurin&Klement -varustellussa autossa tietoviihdejärjestelmän näyttö on 13 tuumaa. Samoin se on toiseksi korkeammassa Style-varustelussa, alimmat varustetasot joutuvat tyytymään 10-tuumaiseen näyttöön. 

Tietoviihdejärjestelmä Superbissa toimii hyvin. Jokainen kuljettaja voi valita pikavalikoiden taakse itselleen mieluisat toiminnot. ISA-järjestelmän nopeusrajoitushälytykset Superbissa saa pois päältä ratin painikkeiden parilla klikkauksella.

Škoda Superbin mallisto nyt uuden sukupolven myötä varsin laaja. Tarjolla on kaikki voimalinjavaihtoehdot, ladattava hybridi, kevythybridi, bensiini ja diesel – sähköä lukuunottamatta. Neliveto on saatavilla vain isoimman 142-kilowattisen (193 hv) dieselmoottorin yhteyteen. Tämän on kieltämättä lievä miinus, että muihin voimalinjoihin, kuten ladattavaan hybridiin ei saa nelivetoa. Ladattavassa hybridissä on jo periaattessa kahta erilaista tekniikkaa, eikä nelivetoa aina saada teknisesti mahtumaan autoon.

50 kilowatin latausteholla

Superbin ladattava hybridi, koeajettu versio tosin lähentelee jo melkein täyssähköautoa, sillä autossa on laaja toimintasäde pelkällä sähköllä ja myös pikalatausmahdollisuus. Superbin lataus on siis ottanut aimoloikan sitten edellisen Superb-sukupolven. Superbin uumenissa on nettokapasiteetiltaan noin 20 kilowattitunnin kokoinen akku, joka liikuttaa autoa pelkällä sähköllä noin 120 kilometriä. 

Koeajon aikana tämä myös toteutui melko hyvin, autolla päästiin pelkällä sähköllä runsas 100 kilometriä kesäkelissä. Pikalataus Superbissa hoituu maksimissaan 50 kilowatin teholla, joten akun voi ladata hyvin nopeasti täyteen pidemmälläkin matkalla ja hyödyntää sähköä matkan tekoon. Moottorin koeajon aikana Superbilla pyrittiin ajamaan pelkällä sähköllä pieni jakso arkiajoja, ja se onnistui erinomaisesti, autoa ei tarvinnut edes ladata joka päivä.

Tehokas voimalinja

Silloin kun Superbin ladattava hybridi kulkee polttomoottorin voimin, 1,5-litrainen bensiinimoottori tekee työtä. Bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä antaa autolle parinsadan hevosvoiman tehon ja 350 newtonmetrin väännön. Tämä voimalinja toimii Superbissa hyvin ja pelkällä sähköllä eteneminen on mukavaa ja sulavaa.

Superb on ajajan auto. Kuljettaja ja etumatkustaja voivat ottaa matkan edetessä hieronnan, ErgoSeat -istuimien uumeniin on upotettu 10 ilmataskua per istuin, jotka valitun ohjelman mukaan painelevat ja hierovat selkää. Auton istuimista ei keksi muutenkaan mitään huonoa sanottavaa, ergonomia niissä on erinomaisesti kohdallaan. Istuinten tuuletus myös löytyy nihkeän kuumia kesäpäiviä varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takana valtavat tilat

Takaistuimillakin viihtyy. Tilaa on erittäin hyvin ja Laurin&Klement- ja Style-varusteluissa oleva Family-paketti tuo mukavuutta takamatkustajien matkantekoon, sillä takapenkin niskatyynyissä on tällöin sivuttaispääntuet. Myös mukana oleva torkkupeitto tuo mukavuutta.

Ajettavuuden näkökulmasta Superb on hyvä. Kuljettajanympäristö on hyvän istuinergonomian lisäksi erittäin viihtyisä, helppokäyttöinen ja mukava. Smart dials -kytkimet ovat fiksut, niistä löytyy useita toimintoja, mutta silti ne ovat fyysiset painikkeet, joiden käyttömukavuutta arvostaa.

Ohjaustuntuma Superbissa on hieman etäinen ja tunnoton, se ei tarjoa ihan parastaan. Moottoritiellä auto menee suoraan ja tarjoaa vakaata kyytiä. Kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat taustalla hienosti aiheuttamatta sen enempää mitään yllättäviä temppuja.

Jarrutuntuma Superbissa vaatii myös pienen moitteen. Jarrupoljin vaatii aika pitkän ja määrätietoisen liikkeen ennen kuin mitään tapahtuu.

Mukautuva alusta

Kun Superb nyt uudistui, se on vieläkin edustavampi kuin aiemmin. Superb on viimeistään nyt premiumia, tai ainakin lähes sitä. Materiaalit eivät ole ehkä ihan sitä, mihin esimerkiksi saksalaiset pääsevät parhaimmillaan, mutta lähellä sitä. 

Superb on nyt kuitenkin hyvin edustava auto, edustavilla materiaaleilla ja edustavilla toiminnallisuuksillaan. Tilat siinä on valtavat ja sisätilat nyt entistä väljemmät ja auto on ajettavuudeltaan mainio.

Superbissa on tarjolla myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä eli DCC Plus, joka on kehittynyt entisestään. Iskunvaimentimien säätöä ja niiden vaimennustehoa säädellään nyt kahdella erikseen ohjattavalla venttiilillä, jolloin vaimentimen sisään- ja ulosjoustoa pystytään säätämään erikseen. Tällä saadaan aikaiseksi laajempi säätelyalue sekä nopeampi reagointi.

DCC Plus toimii Superbissa hyvin. Se vaimentaa isot heitot pehmeiksi ja tekee muutenkin matkanteosta miellyttävää. Terävempiä iskuja se välittää välillä läpi – ja tämä on myös yksi seikka, joka erottaa Superbin vielä varsinaisesta premiumista. Kalliimmat premium-autot hoitavat tämän puolen vielä hieman paremmin.

Hyvää ja huonoa

  • Valtavat tilat
  • Pikalataus
  • Ajettavuus
  • Jarrutuntuma
  • Ei nelivetoa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Superb Combi 1.5 TSI PHEV L&K DSG Autom.

LATAUSHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm 3

6-v. automaattivaihteisto

150 kW (204 hv), 350 Nm

Akku brutto / netto 25,7 / 19,7 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 50 kW

WLTP-kulutus 0,4 l/100km

CO 2 -päästöt 9 g/km

toimintamatka sähköllä 123 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s

huippunopeus 210 km/h

Mitat

Pituus 4 902 mm

Leveys 1 849 mm

Korkeus 1 482 mm

Akseliväli 2 841 mm

Tavaratila 510 l

Omamassa 1 853 kg

perävaunu 1 800 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2024)

Takuu 2 v

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 46 906 €

koeajoauto 58 539 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat