28.8.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Superb Combi on entistä isompi ja entistä edustavampi. Superb on mennyt ohitse jopa esikuvastaan Volkswagen Passatista. Škodalla menee lujaa. Mallisto on uudistunut ja suositut mallit muuttuvat vain koko ajan paremmiksi. Juuri täysin uudistunut Škoda Superb alkaa olla jo sillä tasolla, että sen esikuva, saman konsernin Volkswagen Passat alkaa jäädä jalkoihin. Yhtäläisyyksiä autoissa on toki edelleen paljon, sillä ne ovat keskenään sukua ja valmistetaan samalla tuotantolinjalla – ei Saksassa, vaan Tšekissä.Kun automallit uudistuvat, ne kasvavat monesti silloin myös kokoa. Vaikka Superb oli jo iso auto ennestään, se on nyt uuden sukupolven myötä venynyt vielä neljä senttiä pituutta. Akseliväli on pysynyt samana. Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet auton kuorien sisäpuolella, siellä käytännössä kaikki on uutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoviihdettä 13 tuuman näytöltäEsimerkiksi Superbin tietoviihdejärjestelmä on uusiutunut kokonaan. Näyttö on uusi ja myös tekninen toteutus sekä visuaalisuus ovat uutta.Koeajetussa Laurin&Klement -varustellussa autossa tietoviihdejärjestelmän näyttö on 13 tuumaa. Samoin se on toiseksi korkeammassa Style-varustelussa, alimmat varustetasot joutuvat tyytymään 10-tuumaiseen näyttöön. Tietoviihdejärjestelmä Superbissa toimii hyvin. Jokainen kuljettaja voi valita pikavalikoiden taakse itselleen mieluisat toiminnot. ISA-järjestelmän nopeusrajoitushälytykset Superbissa saa pois päältä ratin painikkeiden parilla klikkauksella.Škoda Superbin mallisto nyt uuden sukupolven myötä varsin laaja. Tarjolla on kaikki voimalinjavaihtoehdot, ladattava hybridi, kevythybridi, bensiini ja diesel – sähköä lukuunottamatta. Neliveto on saatavilla vain isoimman 142-kilowattisen (193 hv) dieselmoottorin yhteyteen. Tämän on kieltämättä lievä miinus, että muihin voimalinjoihin, kuten ladattavaan hybridiin ei saa nelivetoa. Ladattavassa hybridissä on jo periaattessa kahta erilaista tekniikkaa, eikä nelivetoa aina saada teknisesti mahtumaan autoon.50 kilowatin lataustehollaSuperbin ladattava hybridi, koeajettu versio tosin lähentelee jo melkein täyssähköautoa, sillä autossa on laaja toimintasäde pelkällä sähköllä ja myös pikalatausmahdollisuus. Superbin lataus on siis ottanut aimoloikan sitten edellisen Superb-sukupolven. Superbin uumenissa on nettokapasiteetiltaan noin 20 kilowattitunnin kokoinen akku, joka liikuttaa autoa pelkällä sähköllä noin 120 kilometriä. Koeajon aikana tämä myös toteutui melko hyvin, autolla päästiin pelkällä sähköllä runsas 100 kilometriä kesäkelissä. Pikalataus Superbissa hoituu maksimissaan 50 kilowatin teholla, joten akun voi ladata hyvin nopeasti täyteen pidemmälläkin matkalla ja hyödyntää sähköä matkan tekoon. Moottorin koeajon aikana Superbilla pyrittiin ajamaan pelkällä sähköllä pieni jakso arkiajoja, ja se onnistui erinomaisesti, autoa ei tarvinnut edes ladata joka päivä.Tehokas voimalinjaSilloin kun Superbin ladattava hybridi kulkee polttomoottorin voimin, 1,5-litrainen bensiinimoottori tekee työtä. Bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä antaa autolle parinsadan hevosvoiman tehon ja 350 newtonmetrin väännön. Tämä voimalinja toimii Superbissa hyvin ja pelkällä sähköllä eteneminen on mukavaa ja sulavaa.Superb on ajajan auto. Kuljettaja ja etumatkustaja voivat ottaa matkan edetessä hieronnan, ErgoSeat -istuimien uumeniin on upotettu 10 ilmataskua per istuin, jotka valitun ohjelman mukaan painelevat ja hierovat selkää. Auton istuimista ei keksi muutenkaan mitään huonoa sanottavaa, ergonomia niissä on erinomaisesti kohdallaan. Istuinten tuuletus myös löytyy nihkeän kuumia kesäpäiviä varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakana valtavat tilatTakaistuimillakin viihtyy. Tilaa on erittäin hyvin ja Laurin&Klement- ja Style-varusteluissa oleva Family-paketti tuo mukavuutta takamatkustajien matkantekoon, sillä takapenkin niskatyynyissä on tällöin sivuttaispääntuet. Myös mukana oleva torkkupeitto tuo mukavuutta. Ajettavuuden näkökulmasta Superb on hyvä. Kuljettajanympäristö on hyvän istuinergonomian lisäksi erittäin viihtyisä, helppokäyttöinen ja mukava. Smart dials -kytkimet ovat fiksut, niistä löytyy useita toimintoja, mutta silti ne ovat fyysiset painikkeet, joiden käyttömukavuutta arvostaa.Ohjaustuntuma Superbissa on hieman etäinen ja tunnoton, se ei tarjoa ihan parastaan. Moottoritiellä auto menee suoraan ja tarjoaa vakaata kyytiä. Kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat taustalla hienosti aiheuttamatta sen enempää mitään yllättäviä temppuja. Jarrutuntuma Superbissa vaatii myös pienen moitteen. Jarrupoljin vaatii aika pitkän ja määrätietoisen liikkeen ennen kuin mitään tapahtuu.Mukautuva alustaKun Superb nyt uudistui, se on vieläkin edustavampi kuin aiemmin. Superb on viimeistään nyt premiumia, tai ainakin lähes sitä. Materiaalit eivät ole ehkä ihan sitä, mihin esimerkiksi saksalaiset pääsevät parhaimmillaan, mutta lähellä sitä. Superb on nyt kuitenkin hyvin edustava auto, edustavilla materiaaleilla ja edustavilla toiminnallisuuksillaan. Tilat siinä on valtavat ja sisätilat nyt entistä väljemmät ja auto on ajettavuudeltaan mainio.Superbissa on tarjolla myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä eli DCC Plus, joka on kehittynyt entisestään. Iskunvaimentimien säätöä ja niiden vaimennustehoa säädellään nyt kahdella erikseen ohjattavalla venttiilillä, jolloin vaimentimen sisään- ja ulosjoustoa pystytään säätämään erikseen. Tällä saadaan aikaiseksi laajempi säätelyalue sekä nopeampi reagointi.DCC Plus toimii Superbissa hyvin. Se vaimentaa isot heitot pehmeiksi ja tekee muutenkin matkanteosta miellyttävää. Terävempiä iskuja se välittää välillä läpi – ja tämä on myös yksi seikka, joka erottaa Superbin vielä varsinaisesta premiumista. Kalliimmat premium-autot hoitavat tämän puolen vielä hieman paremmin. Hyvää ja huonoa Valtavat tilat Pikalataus Ajettavuus Jarrutuntuma Ei nelivetoa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Superb Combi 1.5 TSI PHEV L&K DSG Autom. LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm 3 6-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 350 Nm Akku brutto / netto 25,7 / 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 0,4 l/100km CO 2 -päästöt 9 g/km toimintamatka sähköllä 123 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 902 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 482 mm Akseliväli 2 841 mm Tavaratila 510 l Omamassa 1 853 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 46 906 € koeajoauto 58 539 € Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit - kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous