29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvoin autosta löytyy näin vähän moitittavaa, kuin Škoda Elroqista. Škoda Elroq on tšekkivalmistajan täyssähköinen vastine Karoq-crossoverille. Kerroimme joulukuussa 2024 ensikoeajolla kattavasti autosta jo tarkempia teknisiä tietoja, jotka kannattaakin käydä lukemassa tuon artikkelin puolelta. Nyt auto saatiin kattavampaan kotimaan koeajoon, joten tällä kertaa keskitytään auton selviytymiseen käytännön haasteissa.Kyseessä on siis MEB-perusrakenteen 4,49-metriä pitkä crossover. Auton habituksesta voi aistia auton olevan osittain pienempi versio Škoda Enyaqista, eikä ihme, sillä esimerkiksi pituudessa autoille kertyy eroa ainoastaan 161 millimetriä.Sisältä Elroqissa on muiden saman perusrakenteen autojen tapaan minimalistinen digitaalimittaristo ja 13,0-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö. Fiksu tilankäyttö Tietoviihdejärjestelmän pikavalinnat Ärsyttävyyksien vähäisyys Muljahteleva takapää Turhan tiukka ajonvakautus Alkajaisiksi mallistossa on tarjolla takavetoisia malleja kolmella eri akkukoolla: 50, 60 ja 85 kilowattituntia. Varustetasoja on kolme: Selection, Sportline ja Style. Elroq 50 -mallin hinta alkaa 36 590 eurosta, 60:n 39 590 eurosta ja 85:n 44 590 eurosta. Loppuvuodesta 2025 alkaa myös nelivetoisten mallien valmistus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava, mutta muljahtelevaKoeajoon saatiin malliston yläpäästä Škoda Elroq 85 Style. Selection-varusteluun nähden autoon on lisätty muun muassa mukautuva vakionopeuden säädin, laminoidut etusivuikkunat, puhelimen langaton lataus, avaimeton käyttö, Matrix LED -ajovalot, sähkötoiminen takaluukku ja erillinen säilytystila hattuhyllyn alla. Hintaerolle löytyy siis jotain katettakin.Istuin tuntuu pidemmällekin kuljettajalle mukavan tukevalle. Škodan tapaan autossa on hyvät fyysiset rattipainikkeet ja kuljettajalta löytyy neljä kappaletta sähköikkunoiden kytkimiä – nämä kun ei ole kaikkien konsernisisarusten kanssa itsestäänselvyyksiä. Tavaratilassa on reilusti erilaisia lokeroita pienempää roinaa varten ja tarvittaessa hattuhyllyn saa laskettua alemmaksi erilliseksi tavarahyllyksi. Näppärää! Takaistuimille mahtuu kaksi aikuista siedettävästi.Ainakin koeajoautossa olleilla kitkarenkailla äänieristys tuntuu olevan luokassaan erinomaisella tasolla. Autolla on mukava ajaa matkaa, kun ohjauksessa ei tunnu mitään outoa ja kovemmissa nopeuksissa alusta toimii varsin mukavuuspainotteisesti. Pienemmissä nopeuksissa pintakovuutta puskee jonkin verran esille. Mukavuuspainotteisuus kostautuu siinä, että auton takapää tuntuu kovissa kiihdytyksissä ja kaarroissa muljahtelevalle ja vaeltavalle. Huonommallakaan tiellä ajaessa ei tunnu kolahteluita tai räminöitä, laatuvaikutelma on muutenkin hyvä. Talvikelissä myös kyseisen perusrakenteen autoille tuttu, erittäin holhoava ajonvakautus tekee ajamisesta paikoittain turhauttavan hidastaHelppo esilämmittää ja hyvä lataamaanElroqin matkantekokyky on myös luokassaan hyvällä mallilla. Keskikulutus asettui sekalaisessa maantie- ja moottoritieajossa, noin -10 asteen lämpötilassa 22,5 kWh/100 km -tuntumaan, joka tarkoittaisi yli 340 kilometrin toimintamatkaa. Kapasiteetin vähetessä täytyy alkaa valmistautumaan pysähdystä tutulle laturille. Škodan nykyisistä sähköautoista löytyy nykyään Suomessa kaivattu akuston esilämmitystoiminto, jolla taataan nopea pikalatautumiskyky talvisessakin kelissä. Škodassa esilämmitysvalikkoon pääsee helposti suoraan tietoviihdejärjestelmän yläosassa löytyvästä pikavalinnasta. Esilämmitys alkaa kaikkiaan kahdella painalluksella. Tässä yhteydessä on kiiteltävä muutenkin käyttöliittymän loogisuutta. Loskakelissä on kiitollinen siitä, että esimerkiksi kaista-avustimenkin saa pois parin painalluksen taktiikalla.Reilun puolen tunnin esilämmityksen jälkeen latausteho alkaakin suoraan 165 kW:n lukemista, joka osoittautuu parilla latauskerralla parhaaksi mitä talvikelissä saamme irti. Škodan etuna on varsin korkea keskilatausnopeus: vielä 60 % varauksessa latausteho on 120 kW, mutta tämän jälkeen latausteho laskee varsin suoraviivaisesti niin, että 80 % varauksessa teho on enää n. 70 kW. Varausväli 20–80 % latautui 27 minuutissa.Škoda Elroqissa on erittäin vähän oikeasti ärsyttäviä asioita, joskin myös hyvin vähän erityisen intohimoisesti sytyttäviä piirteitä. Toki samalla kannattaa huomata, että huippuvarustellun koeajoyksilön hinnalla saisi jo nelivetoisen ja tilavamman Enyaqin tyytymällä huonompiin varusteisiin. Kaikkiaan Elroq on kuitenkin erinomaisen eheä kokonaisuus, joka tulee varmasti olemaan tulevaisuudessa Suomen sähköautotilastoissa korkealla. Škoda Elroq 85 Style SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto / netto 83,0 / 77,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 15,7 kWh / 100 km toimintamatka 566 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 488 mm Leveys 1 884 mm Korkeus 1 654 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 470–1 580 l Omamassa 2 119 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 48 095 € koeajoauto 54 835 € Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus Kommentit (1) Hei artikkelissa auto ilmoitetaan etuvetoiseksi. Autohan on takavetoinen tai nelivetoinen. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous