30.5.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Škoda Enyaq Coupé 85 Business Line – enemmän halvemmalla Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda Enyaq on aiempaa houkuttelevampi hinnaltaan, mutta myös ominaisuuksia on paranneltu. Škoda Enyaq on yksi Suomen myydyimmistä sähköautoista. Kilpailijoiden perässä Škoda on ollut pakotettu laskemaan hintojaan tuhansilla euroilla markkinaosuutensa säilyttämiseksi. Houkuttelevuus on vielä varmistettu lisäämällä varustelua ja tehoa. Uudet varustetasot ovat Business Line, Style Business Line, Sportline Business, RS Business Line ja Laurin & Klement Business Line. Nimet ovat pitkiä, mutta erot varustelussa vähäisiä. Lompakko ei tällä kertaa rajoita varustelua, sillä hinnastossa kaikki sopivat 3 000 euron sisään. Koeajettu 85 Business Line -tason auto on jo varsin kattava toiminnallisilta varusteiltaan. Vielä halvempikin Enyaq löytyy mallistosta, mutta pienempiakkuisena 60-versiona. Hintaero 85-malliin on kolme tonnia, mikä on kohtuullinen summa lisätehosta ja toimintamatkasta. Nyt esiteltävät uudistukset pätevät vain isoakkuisiin versioihin ja molempiin korimalleihin, joista koeajossa on viistoperäinen Enyaq Coupé. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tehoa Enyaq-mallisto on voimistunut 60-perusmallia lukuun ottamatta: mallimerkinnältään 80:sta 85:een muuttuneet versiot ovat saaneet uuden tehokkaamman moottorin taka-akselilleen. Tehon lisäys ei ole pientä viilailua polttomoottorien tapaan, vaan tehoa on tullut lisää 60 kW (82 hv) ja vääntömomenttia 235 Nm. Huipputeho kirjoitetaan nyt 210 kW (286 hv), mutta se luvataan vain täydellä ja lämpimällä akulla. Skoda ei kerro, paljonko tehoa on muulloin. Joka tapauksessa kiihdytys satasen vauhtiin on parantunut lähes kahdella sekunnilla 6,7 sekuntiin. Eron huomaa, lähdöt tuppaavat olemaan sähäköitä varomattomalla kaasunkäytöllä. Lisäpotkusta huolimatta uusi moottori kuluttaa aiempaa vähemmän. Optimiolosuhteissa toimintamatkaa luvataan yli 500 kilometriä, mutta koleassa keväässä keskikulutus oli 18 kWh/100 km ja toimintamatka 400 km. Latausteho on 135 kW, mutta yli sadan ei teho noussut akun esilämmitystä käyttämälläkään. Päivitetty ohjelmisto Uusi ohjelmistoversio tuo mukanaan räätälöitävät pikapainikkeet kosketusnäytön yläreunaan, joihin usein käyttämänsä toiminnot saa ohjelmoitua. Ajotietokoneen näyttö on nyt myös mittaristossa. Yksilöintiä on lisätty myös sovelluksiin. Valikkorakennettakin lienee muokattu, sen verran sujuvasti toiminnot nyt löytyvät. Karttojen grafiikkaa on viilattu ja navigointi osaa esilämmittää akun laturin ollessa määränpäänä. Lisäksi lämmityksen voi kytkeä myös itse. Puheohjauksen ymmärrystä kerrotaan parannetun, mutta silti keskustelut päättyvät yleensä kiroiluun. Muutoin Enyaq on ennallaan, sen vahvuuksiin kuuluvat runsaat tilat varusteltuna kätevillä yksityiskohdilla. Ajettavuuden ja mukavuuden yhteensovittaminen on onnistunut mainiosti, samaa voi nyt uuden moottorin myötä sanoa myös suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteesta. runsaat tilat ketteryys ajettavuus suorituskyky varustelu näkyvyys etuviistoon Skoda Enyaq 85 Business Line SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 545 Nm Akku brutto 82 kWh / netto 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 135 kW WLTP-kulutus 14,8 kWh / 100 km toimintamatka 520 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 649 mm Leveys 1 879 mm Korkeus 1 620 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 570 – 1 610 l Omamassa 2 145 kg perävaunu 1000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 50 325 € koeajoauto 53 315 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 18.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Scala – skaalaus parempaan 13.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kamiq Monte Carlo – pikkujättiläinen vaikka perheen ainokaiseksi 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 18.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Škoda Superb Combi – nyt myös sähköavusteisesti alk. 38 603 euroa 4.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 RS – parantaa kuin Enyaq juoksuaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan