11.6.2022

Koeajo: Skoda Karoq – Perusaineksista syntyy hyvä paketti

Skoda Karoq

Skoda Karoqin facelift tarjoaa pienen päivityksen ennestään hyvään malliin. Uudistusta on tarjolla moottoreihin ja ulkokuoreen. Hyvää: ajettavuus, ulkonäkö, viihtyisä ohjaamo Huonoa: sähköistys uupuu

Skodan keskiluokan katumaasturimalli on hyvässä iskussa. Vaikka uudistukset ovat edeltäjään verrattuna pieniä, on käsissä auto, joka voi hyvinkin tavoitella luokkansa kärkipaikkaa.

Karoq kilpailee samoista ostajista mm. Nissan Qashqain kanssa, joka on jo vuosikausia ollut myydyimpien automallien listan kärkikahinoissa. Ennen Karoqin ilmestymistä Skodan mahdollisuudet haastaa Qashqai lepäsivät Yetin kapeilla harteilla, mutta Karoqilla on oikeasti saumaa moiseen.

Uusi katumaasturimallin Skoda tuotiin markkinoille vuonna 2017 ja nyt on ensimmäisen faceliftin aika. Uudistukset ovat maltillisia, ja kasvojenkohotuksen merkit näkyvät ulkoisesti  etu- ja takavalojen päivityksenä, sekä uutena maskina.

Ulkomuodon lisäksi päivitystä on tullut moottoripuolelle. Voimanlähteet ovat edelleen perinteisiä, sillä valikoimassa on puhtaita bensiini- ja dieselmoottoreita. Sähköistys on rajattu muutamaan valikoituun malliin, joihin Karoq ei siis kuulu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme bensaturboa ja diesel

Polttomoottorit ovat kuitenkin kokeneet uudistuksia ja tarjolla on 1-, 1,5- ja 2-litraiset bensiinimoottorit. Kolmikon kaikissa moottoreissa on turboahdin. Tehot ovat suurimmasta pienimpään 81 kW, 110 kW ja 140 kW. Tarjolla on myös dieselmoottori, josta napataan tehoversiosta riippuen 85 kW tai 110 kW.

Koeajettu auto on varustettu keskimmäisellä bensiinimoottorilla, eli 1,5-litraisella nelisylinterisellä. Moderni bensiinimoottori vääntää 250 Nm:n edestä kierrosluvulla 1500–3500. Tämä kertoo siitä, että arkiajossa voimantuntua on mukavasti.

Vielä muutama vuosi sitten 1,5-litrainen ja 110 kW bensiinimoottori tuntui keskikokoisessa henkilöautossa paikoin ripeältä. 8,8 sekunnin kiihdytyslukema sataseen on mukava, mutta sähköisten voimalinjojen esiinmarssin jälkeen peli on muuttunut. Polttomoottorin kaasunpainallukseen reagointi on hieman viipyilevää.

Perinteistä bensa-autoa ajaessaan pitääkin hetkeksi unohtaa ladattavien hybridien ja sähköautojen voimantunne. Skodan 1,5-litrainen moottori on useimmille kuskeille riittävän tehokas ja jopa pirteä. Moottori jaksaa myös ohitustilanteissa kiitettävästi.

Kulutuksen puolesta katumaasturimallien kanssa joutuu hieman tinkimään matalampien henkilöautojen lukemista. WLTP:n mukainen yhdistetty kulutus on 6,1 litraa sadalla, mutta koeajolla lukema ylitettiin litralla. Sitä voidaan pitää hyväksyttävänä, sillä reitille sattui muutamia reippaampia moottoritiepätkiä ja kaupunkialueella sahaamista.

Haastajia riittää jonoksi saakka

Karoq kilpailee ostajista varsin kilpaillussa luokassa. Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Peugeot 3008 ja Volkswagen Tiguan ovat malleja, joiden rinnalla Skodan on kestettävä vertailua. Ja kestäähän se.

Skodan ehdottomia vahvuuksia ovat dynaaminen ulkonäkö, toimiva (vaikkakin perinteinen) voimalinja, hyvä ajotuntuma ja viihtyisä sisusta. Karoq on hyvä suorittaja jokaisella osa-alueella, mikä on tässä luokassa valttikortti. Skoda ei tarjoa huippusuorituksia, vaan hyvää peruspuurtamista.

Yhdessä asiassa Karoq tosin erottuu massasta. Progressiivinen ohjaus on hienosti onnistunut. Pienessä vauhdissa ohjaus on nopea ja Skoda kääntyy ahtaissa paikoissa kilpailijoitaan herkemmin. Maantiellä ohjaus muuttuu luonnollisesti rauhallisemmaksi.

Hyvin varusteltu sportline

Kuskin paikalta katsottuna homma toimii myös. Hallintalaitteet toimivat kuten pitää ja sportline -varustelutasolla autosta löytyy kattava lista varusteita. Mukautuva vakionopeudensäädin ja alusta lisäävät käytettävyyttä ja ajotuntumaa.

Keulasta löytyvät Matrix LED-valot ja 8” kosketusnäytöstä löytyvät Android Auto ja Apple CarPlay. Ilahduttavaa asia ovat myös urheilulliset istuimet, jotka tarjoavat hyvän sivuttaistuen.

Karoqin sisään on saatu mahdutettua hyvät tilat. Takapenkkiläisillä on riittävästi jalkatilaa ja tavaratilakin on luokka huomioiden hyvän kokoinen, litroja se vetää 521. Takajakkarat kippaamalla syntyy 1630 litran vetoisuus.

Skoda on onnistunut Karoqin kohdalla tekemään järkevän perusauton, jonka ratissa viihtyy. 1,5-litraisella voimanlähteellä ei ole luvassa elämyksiä, mutta arjen haasteisiin se vastaa toimivalla kokonaisuudella.

Kuvat ja teksti: Tuomas Rajala

Skoda Karoq 1.5 TSI Sportline DSG

Hinta alkaen

4 247 111 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

5 092 529 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5000-6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500-3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500-3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,8 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,1 (yhd.)

CO2-päästöt

139 g/km

Mitat

pituus 4390 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm
Tavaratila: 521 l
Omamassa: 1399-1617 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 700 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat