2.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Peugeot 3008 Hybrid omaa muutakin kuin tyylin ja töpselin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 sai uuden ilmeen ja takalokasuojaan pistokkeen. Hyvää: tyylikkäät tilat, mukavuus, hiljaisuus, helppokäyttöisyys. Huonoa: massa, ohjaustunto. Peugeot 3008 on kestänyt hyvin aikaa niin näöltään kuin ominaisuuksiltaankin, ja uudella maskilla sekä valoilla selviää vielä muutaman vuoden tästä eteenpäinkin. Aikanaan radikaalisti uudistunut ohjaamo on edelleen piristävän tyylikäs kilpailijoihin verrattuna. Teknisesti 3008 on ennallaan: voimalinjoiksi on tarjolla perinteisten 1,2-bensan (130 hv) ja 1,5-dieselin (130 hv) lisäksi kaksi tuoreempaa lataushybridiversiota. Ne esiteltiin juuri ennen koronan ilmaantumista, mutta myynti on vasta pääsemässä vauhtiin. Nelivetoista (300 hv) versiota pääsimme ajamaan vuosi sitten Ranskassa, mutta vasta nyt on edullisemman etuvetoisen (224 hv) vuoro. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukava matkakumppani Peugeot 3008 on ensivaikutelmaltaan mukava. Tuo tylsä adjektiivi kattaa monta ominaisuutta pehmeän jousituksen ja vaimean äänitason lisäksi. Mitoiltaan kompaktina auto on helppo ja kevyt ohjastettava. Silti tilaa on riittävästi niin edessä kuin takanakin. Ajoasento ja istuimen muodot ovat luontevat. Selkeämuotoinen tavaratila on helppo pakata ja suurentaa. Peugeotille tyypillinen ohjaamo pienine ratteineen tai nappulajärjestelyineen saattaa kavahduttaa lyhyellä koeajolla, mutta omaksumiselle kannattaa antaa aikaa. Lyhyet matkat sähköllä Lataushybridijärjestelmä muodostuu 1,6-litraisen bensaturbon (181 hv) ja kahdeksanvaihteisen automaatin väliin asennetusta etusähkömoottorista (110 hv) sekä matkustamon lattian alla olevasta litium-ioniakustosta (13,2 kWh). Järjestelmän yhteisteho on 224 hv, mutta perusmalliin verrattuna yli 400 kilon painolisä vie parhaan terän suorituskyvystä etenkin sähköllä ajettaessa. Hybrideille ominainen hentoinen vetopito ja ohjaustuntuma eivät muutenkaan houkuttele urheilusuorituksiin. Talvi ja kylmyys tuovat hybridille haastetta. Lämpöä kyllä riittää, mutta lämmittäminen vie runsaasti virtaa, ja toimintamatka sähköllä putoaa 40 kilometriin jo nollakelissä. Yli viiden asteen pakkasella bensiinimoottori käynnistyy aina lämpiämään, eikä päästöttömiä kilometrejä enää tule. Akun tyhjennyttyä kulutus pysyy alle seitsemän litran sadalla. Akun lataus vie vähimmillään pari tuntia. Talveen osunut koeajo pisti miettimään, löytyisikö lompakosta vielä viisi tonnia lisää nelivetoversiota varten. Ylimääräistä tehoa ei liukkaalla kaipaa, mutta maasturin näköisellä autolla on noloa juuttua kinokseen tai nuljuta sivusuunnassa liikennevaloista lähdettäessä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot 3008 Allure 210 Anniversary Hybrid 225 e-EAT8 Hinta alkaen 40 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 992 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö:13,2 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku