2.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Peugeot 3008 Hybrid omaa muutakin kuin tyylin ja töpselin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 sai uuden ilmeen ja takalokasuojaan pistokkeen. Hyvää: tyylikkäät tilat, mukavuus, hiljaisuus, helppokäyttöisyys. Huonoa: massa, ohjaustunto. Peugeot 3008 on kestänyt hyvin aikaa niin näöltään kuin ominaisuuksiltaankin, ja uudella maskilla sekä valoilla selviää vielä muutaman vuoden tästä eteenpäinkin. Aikanaan radikaalisti uudistunut ohjaamo on edelleen piristävän tyylikäs kilpailijoihin verrattuna.Teknisesti 3008 on ennallaan: voimalinjoiksi on tarjolla perinteisten 1,2-bensan (130 hv) ja 1,5-dieselin (130 hv) lisäksi kaksi tuoreempaa lataushybridiversiota. Ne esiteltiin juuri ennen koronan ilmaantumista, mutta myynti on vasta pääsemässä vauhtiin. Nelivetoista (300 hv) versiota pääsimme ajamaan vuosi sitten Ranskassa, mutta vasta nyt on edullisemman etuvetoisen (224 hv) vuoro.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava matkakumppaniPeugeot 3008 on ensivaikutelmaltaan mukava. Tuo tylsä adjektiivi kattaa monta ominaisuutta pehmeän jousituksen ja vaimean äänitason lisäksi. Mitoiltaan kompaktina auto on helppo ja kevyt ohjastettava. Silti tilaa on riittävästi niin edessä kuin takanakin. Ajoasento ja istuimen muodot ovat luontevat. Selkeämuotoinen tavaratila on helppo pakata ja suurentaa. Peugeotille tyypillinen ohjaamo pienine ratteineen tai nappulajärjestelyineen saattaa kavahduttaa lyhyellä koeajolla, mutta omaksumiselle kannattaa antaa aikaa. Lyhyet matkat sähkölläLataushybridijärjestelmä muodostuu 1,6-litraisen bensaturbon (181 hv) ja kahdeksanvaihteisen automaatin väliin asennetusta etusähkömoottorista (110 hv) sekä matkustamon lattian alla olevasta litium-ioniakustosta (13,2 kWh). Järjestelmän yhteisteho on 224 hv, mutta perusmalliin verrattuna yli 400 kilon painolisä vie parhaan terän suorituskyvystä etenkin sähköllä ajettaessa. Hybrideille ominainen hentoinen vetopito ja ohjaustuntuma eivät muutenkaan houkuttele urheilusuorituksiin.Talvi ja kylmyys tuovat hybridille haastetta. Lämpöä kyllä riittää, mutta lämmittäminen vie runsaasti virtaa, ja toimintamatka sähköllä putoaa 40 kilometriin jo nollakelissä. Yli viiden asteen pakkasella bensiinimoottori käynnistyy aina lämpiämään, eikä päästöttömiä kilometrejä enää tule. Akun tyhjennyttyä kulutus pysyy alle seitsemän litran sadalla. Akun lataus vie vähimmillään pari tuntia.Talveen osunut koeajo pisti miettimään, löytyisikö lompakosta vielä viisi tonnia lisää nelivetoversiota varten. Ylimääräistä tehoa ei liukkaalla kaipaa, mutta maasturin näköisellä autolla on noloa juuttua kinokseen tai nuljuta sivusuunnassa liikennevaloista lähdettäessä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot 3008 Allure 210 Anniversary Hybrid 225 e-EAT8 Hinta alkaen 40 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 992 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö:13,2 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?