30.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage Plug-in Hybrid – ennen kaikkea paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Kia Sportage saapuu markkinoille myös trendikkäästi lataushybridiversiona. Ominaisuuksien lisäksi myös laatuvaikutelma on loikannut sukupolvenvaihdoksessa. Hyvää: laatuvaikutelma, tasapainoiset ominaaisuudet, varusteet. Huonoa: polttomoottorin rooli lämmityksessä. Kia Sportage saattoi muutaman ensimmäisen mallipolven ajan etsiä itseään, mutta crossovereiden buumin myötä malli löysi oman paikkansa markkinoilta jo 2000-luvun alkupuolella. Se on antanut Kialle mahdollisuuden kehittää mallia rooliinsa ja nyt Sportage pääsee nauttimaan merkin yleisestä uudistumisesta logoa myöten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän särmää Ulkoisesti Kia Sportage onkin näyttävä terävine kulmineen, jotka ovat selkeä ero aiempaan pyöristelyyn. Takaosassa mallia on otettu sähköauto EV6:sta. Keulailmettä tuskin kukaan sanoo erityisen kauniiksi, mutta se on näyttävä jopa sisarmalleihin verrattuna. GT-Line-varustelu tuo vielä lisää ryhtiä särmikkääseen olemukseen. Maavaraa on 170 mm. Sisällä matkustamossa Kia Sportagessa on tilaa totuttuun tapaan. Takaistuimille sopii kaksi aikuista hyvin ja tavaratilaa on 540 litraa. Lataushybridi tinkii polttomoottoriversioihin verrattuna joitain kymmeniä litroja. Tavaratilan pohjan alla on pieni säilytystila esimerkiksi latauskaapelille. Etuistuimilla sukunäkö on voimakkainta EV6:n kanssa, mutta myös hiljattain uudistunut Sorento näkyy täällä. Värimaailma ei ole järin jännittävä, mutta materiaalit ovat hyviä. GT-Linen myötä etuistuimet saavat myös jäähdytyksen kesähelteiden iloksi. Kojelautaa hallitsee kaksi 12,3-tuumaista näyttöä ja EV6:n tapaan ilmastoinnin hipaisupainikkeiden lista on muutettavissa mediakäyttöön. Erityisesti kojelaudan ja keskikonsolin laatuvaikutelma on ottanut ison loikan Sportagen edelliseen painokseen verrattuna. Saksalaismerkit voisivat ottaa oppia tavasta, jolla keskitunnelin lokeron kansi liukuu paikalleen rämähtämättä. Musta kiiltomuovi ja kosketusnäyttö ovat magneetteja pölylle ja sormenjäljille, mutta kyse on autoalalla yleisestä trendistä. Sähäkämpää sähköä Ensimmäistä kertaa Kian historiassa GT-Line-varustelu tuo myös ajettavuuteen vaikuttavan varusteen. Sähköisesti ajotilanteen mukaan säätyvät iskunvaimentimet antavat Sportagelle jämäkkyyttä ripeämmässä ajossa ja toisaalta pehmentävät olemusta kaupunkien töyssyissä. Terävät saumat tuntuvat silti reilusti, mutta kaiken kaikkiaan olemus on tasapainoisempi kuin edellisessä Sportagessa, joka oli turhan perusnapakka koko ajan. Äänieristys on keskitasoa. Kian lataushybridivoimalinja perustuu 1,6-litraiseen ahdettuun bensiinimoottoriin, kuusivaihteiseen automaattiin ja 67 kilowatin sähkömoottoriin. Käyttövoimasta ja hybriditilasta riippumatta voimaa on sopivasti. Hybridijärjestelmää voi ohjailla muutaman eri käyttötavan muodossa, opastaen joko pelkkään sähköajoon tai esimerkiksi säästämään akun varausta moottoritieajon ajan. 13,8 kilowattitunnin akuston yhdistetty WLTP-toimintamatka on 70 kilometriä. Muuten fiksusti energiaansa käyttävä Sportage joutuu kuitenkin vaivaamaan polttomoottoria matkustamon mahdollisen lämmityksen suhteen, joten täysin bensiinitön ajomatka voi olla vaikeasti saavutettavissa. Pidemmässä ajossa kulutuslukemat ovat reilussa kuudessa litrassa per 100 kilometriä. Vaihtaminen voimanlähteiden välillä tapahtuu huomaamattomasti. 7,2 kilowatin lataustehon ansiosta akun saa parhaimmillaan täyteen alle kahdessa tunnissa. Kian suko-latauslaite antaa mahdollisuuden säätää ampeerit 6-12A välillä, joten kotilataus sujuu helpommin esimerkiksi mökkiolosuhteissa. Kokonaisuutena Kia Sportagen uusi polvi on entistä itsevarmempi tuote ja sisarmalleihin verrattuna lataushybridissä tapahtunut kehitys tuo enemmän sähköajoa arkiajoon. Sportagen lataushybridiversio on aina nelivetoinen ja hinnat alkavat EX-varustelun 45 687 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Sportage1,6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid GT-Line AT 265 hv Hinta alkaen 52 056 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 316 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500-4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500-4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh Toimintamatka 70 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 540-1715 l Omamassa: 1905 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku