Škoda Octavia -tyyppiviat

Škoda Octavian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Škoda Octavia Combi

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Octavia, Superb, Kodiaq: Moottorin suojamuovi. 10H6.
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 2.0 TSI -moottori, voi olla mahdollista, että moottorin päällä olevan suojamuovin kiinnityksessä voi olla puutteita. Määrätyissä ajotilanteissa (esim. erittäin huonokuntoinen tie tai urheilullinen ajotapa), moottorin suojamuovi voi irrota kiinnityksestään. Tällöin on mahdollista, että kiinnityksestään irronnut suojamuovi voi osua moottoritilassa olevaan pakokaasuahtimeen ja aiheuttaa sulamis- tai palovaurioita. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen moottorin päällä oleva suojamuovi tulee poistaa. Valmistuminen 16.1.2023.
  • Octavia: Vasemman takapyörän laakerikotelon tarkastus ja mahdollinen vaihto. 42N1.
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että vasemman takapyörän laakerikotelon valussa on valuvirheitä. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen vasemman takapyörän laakerikotelon valmistetunniste tarkastetaan ja jos tarvetta, kotelo uusitaan. Valmistuminen 9.8.2023.
  • Octavia iV, Octavia RS iV, Superb iV: Korkeajännitejärjestelmän sulake. 93O5.
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa voi olla mahdollista, että korkeajännitejärjestelmää suojaavassa sulakkeessa voi olla liian vähän sammutushiekkaa. Mahdollisessa oikosulkutilanteessa, sulakkeen lauetessa, sulake voi murtua ja aihettaa jännitepurkauksen. Tämä voi aiheuttaa myös tulipaloriskin. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen korkeajänniteakuston yhteydessä olevaan kytkentärasiaan tehdään lisäeristys. Aloitus 2.5.2022.
  • Fabia, Rapid, Yeti, Octavia, Superb, Kodiaq: Kuljettajan turvatyynyn vaihto. 69DU.
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että kuljettajan turvatyynyn sytytyspanoksen aktivoituminen voi aiheuttaa vaurioita ympärillä oleville kohteille. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen kuljettajan turvatyny sytytyspanoksineen vaihdetaan uuteen. Aloitus 29.5.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Fabia, Fabia Combi, Rapid Spaceback, Scala, Kamiq, Octavia, Octavia Combi, Karoq: Polttonestesuuttimet
    24FQ: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 3-sylinterinen 1.0 TSI-moottori,, on mahdollista, että moottorin polttonestesuodattimissa voi esiintyä sisäistä vuotoa auton moottorin palotilaan. Tämä voi aiheuttaa määrätyissä tilanteissa sen, että auton moottorin sammutusta seuraavan pidemmän seisonta-ajan jälkeisen käynnistyskerran yhteydessä pakokaasupäästöt voivat olla hetkellisesti sallittua suuremmat. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen polttonestesuuttimet vaihdetaan, aloituspäivä 7.9.2020, valmistumispäivä 22.3.2021, ajoneuvojen lukumäärä 41, Traficom.
  • Skoda Octavia: eCall-hätäsoittomoduli 91AA:
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että eCall-hätäsoittotoiminto ei toimi oikein. Tämän takia eCall-järjestelmää ohjaava hätäsoittomudilin ohjainlaite päivitetään uudella ohjelmistoversiolla, aloituspäivä 15.6.2020, valmistumispäivä 13.8.2020, ajoneuvojen lukumäärä 20, Traficom.
  • Octavia, Karoq: Vikakohde: Takapenkin selkänoja. Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että takapenkin selkänojan runkoon hitsattujen takaniskatukien hitsaussaumoissa on puutteita. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen takapenkkien selkänojat on tarkastettava kyseisten hitsaussaumojen osalta. Tarvittaessa takapenkin selkänojat vaihdetaan uusiin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 104. Kampanjan aloitus pvm: 1.2.2019, Traficom.
  • Matkustajan etuturvatyyny: Etumatkustajan turvatyynyn sytyttimen kuori voi vaurioitua turvatyynyn aktivoituessa ja aiheuttaa lisävahinkoja auton sisätiloissa. Kampanjaan kuuluvista autoista etumatkustujan etuturvatyyny vaihdetaan uuteen, Traficom 2/2018, kampanja valmistunut 3/2018, koski vain kahta autoa.
  • Takapyörien laakerikotelot: Takapyörien laakerikoteloissa voi esiintyä materiaalivirheitä valmistuksen yhteydessä tapahtuneen puutteellisen karkaisun johdosta. Molempien takapyörien laakerikotelot vaihdetaan uusiin, Traficom 12/2017, kampanja valmistunut 3/2018.
  • Takapyörien laakeripesät ei ole riittävän lujia ja saattaa hankalimmassa tapauksessa johtaa laakeripesän murtumiin ja ajovakavuushäiriöön. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takalaakeripesien vaihtoon. Valm.aika: 8/2017. Koodi 4214, ADAC 12/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Lämpömekaaninen ylikuormitus saattaa johtaa puutteelliseen 2017 maadoitukseen ABS/ESP-ohjausyksikön toiminnassa, seurauksena ajovakaus- ja lukkiutumattomien jarrujen toiminnan häiriöt rajatilanteissa kuten yliohjautumisen ja täysjarrutuksen aikana. Ohjausyksikkö tarkastetaan ja ohjelma aktivoidaan. Tämä ohjelma valvoo jatkuvasti yksikön toimintaa ABS-varoitusvalon avulla. valm.aika: 1.6.2008–1.6.2009. Koodi 45F4, ADAC 11/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Ohjainlaite tulee päivittää oikealaatuisen toiminnan varmistamiseksi. Maadoitusliitoksessa voi aiheutua häiriötä ohjainlaitteen lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi, Traficom 7/2017.
  • 1.6 TDI- ja 2.0 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2008–2015, KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 22.7.2016. Suomessa ei julkistettua takaisinkutsua Traficomn sivuilla.
  • Takasivuovien lukkolaitteet: Takaovien lukkolaitteiden tarkastus lapsilukon toiminnan osalta. Mahdollinen osan vaihto tarvittaessa, Traficom 7/2016.
  • Polttoneste-suuttimien korkeapaineputket: Korkeapaineputket voivat värinästä murtua. Putkien ympärille asennetaan värinänvaimenninkumit, Traficom 2012, valmistunut 2013.
  • Etujousituksen poikittaistuki voi murtua tai laakeritappi irrota (vähäinen ajoneuvomäärä), KBA 2012.
  • 2.0 TDI CR: Polttonestesuuttimien korkeapaineputket. Värähtelymurtuma aiheuttaa käyntihäiriöitä, ADAC 2012.
  • DSG-vaihteiston ohjainlaitteen ohjelmisto: DSG-vaihteiston ohjainlaitteen päivittäminen. DSG-vaihteiston ohjainlaite voi tulkita väärin vaihteiston antureiden tietoja ja aiheuttaa vaihteiston toiminnassa häiriöitä, Traficom 2009, valmistunut 2011.
  • 6-vaihteisen DSG-automaattivaihteiston ohjelmapäivitys, ADAC 2009.
  • Kaksimassavauhtipyörä: Kytkimen paineputken ilmausventtiilin virtauksenrajoitin on asennettu virheellisesti, mikä saattaa aiheuttaa kaksimassavauhtipyörän vaurioitumisen. Ilmausventtiilin ja tarvittaessa kaksimassavauhtipyörän uusinta, Traficom 2006, valmistunut 2008.
  • Kaksimassavauhtipyörä voi rikkoutua ja aiheuttaa tulipalon, VOSA 2006.
  • Kaksimassavauhtipyörä, ADAC 2006.
  • Polttoaineen siirtopumppu, Traficom 2006.
  • Ohjausakseli: Ohjausakselissa huomattu tehtaalla virheitä, autoista tarkastetaan ohjausakselin valmistuspäivä ja tarvittaessa ohjausakseli vaihdetaan uuteen, Traficom 2004, valmistunut 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2018–2013)
  • Etuakselisto (2019, 2017, 2016, 2008–2005, 2002–1997)
  • Renkaat ja vanteet (2019, 2016–2013, 2011–2007), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2019), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2014, 2013, 2008, 2007, 2006, 2003), Traficom
  • Käyttöjarru (2014, 2013, 2011, 2006–1998), Traficom
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2010, 2009, 2007), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008), Traficom.

III 5E, 2013–2020 ja Octavia IV, 2020->:

  • Katkenneita jousia, Saksa
  • Etuiskunvaimentimet saattavat vuotaa, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt (osasyynä Octavian keskimääräistä merkittävästi suurempi ajomäärä), Saksa
  • Ajovalojen säädöissä parantamisen varaa, Saksa
  • Ikääntyneimmissä öljyvuotoja, Saksa

II 1Z, 2004–2013:

  • Pyöräntuennan tukivarsien kumiset laakeriholkit etenkin yli 100 000 km ajetuissa, Saksa.
  • Vetoakselien nivelten suojakumit haperot yli 100 000 km ajetuissa, Saksa.
  • Iskunvaimentimien rajoitinkumit, Saksa.
  • Jarruputket kestävät hyvin, mutta yhdeksänvuotiaista alkaen jarruletkut voivat olla haperot, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt (suuri ajokilometrimäärä), Saksa.
  • Vanhemmissa malleissa öljyvuotoja, Saksa.
  • Pakoputkisto on kestävää laatua, Saksa.
  • Valovikoja ja muita sähkölaitevikoja, Saksa.
  • Octacia I 1U (1996-2004):
  • Jarruvikoja, kuluneet jarrulevyt, TÜV.
  • Etuakseliston laakeriholkit haperot, GTÜ.
  • Taka-akselisto, TÜV.
  • Valovikoja, TÜV, GTÜ.
  • Valovikoja, TÜV, GTÜ.
  • Pakoputkisto, TÜV.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei erityisiä vikakohteita (III 5E, 2013–2020 ja IV, 2020->)).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Vesipumppu (2013–2014).
  • Ahtopaineen säätö ei toimi (2013–2015).
  • Sytytysjohdin viallinen (2010–2011).
  • Valonheittimissä vikoja (2009–2010, 2012).
  • Moottori rikki (2007–2009, 2012–2013).
  • Suihkutussuuttimet/ruiskutussuuttimet vialliset (2007, 2010).
  • Virtalukko viallinen (2007–2008).
  • Akku tyhjä (2007–2008, 2010–2012).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (2008–2012).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

III 5E, 2013–2020 ja IV, 2020->:

  • DSG-kaksoiskytkinvaihteisto (automaattivaihteisto) oikuttelee, nykii tai vaurioituu, P-asentoa ei löydy tms. Koskee etupäässä bensiinimoottorien yhteydessä olevia 7-vaihteisia kuivakytkimellä varustettuja DSG-vaihteistoja. Isompien moottorien märkäkytkimellä varustettu DSG-vaihteisto on kestävämpi. Kannattaa huolehtia vaihteistojen öljynvaihdoista ajoissa. Kuivakytkinvaihteistoon voi vaihtaa öljyt sen mekaniikan kestävyyden lisäämiseksi.
  • Manuaalivaihteisissa malleissa yksittäistapauksina joitakin kytkinvikoja.
  • Maalauksen laatu, epätasainen maalipinta, yksittäistapauksia.
  • 2.0 TDI -moottorien kampiakselin Stefa-tiiviste saattaa vuotaa.
  • Joitakin vikoja 2.0 TDI:n vesipumpuissa.
  • Takaisinkutsu takakelkasta (kiinnityspalkista) takapyörien tuennassa vuonna 2017.
  • Jos tieto- ja viihdejärjestelmä (infotainment) oikuttelee, päivitys voi olla tarpeen, koskee etenkin Canton-audiojärjestelmää ja Columbus-navigointilaitetta).
  • AutoBild -lehden 100 000 kilometrin kestotestissä Škoda Octavia Combi sai melko hyvän arvosanan 2+ (1 paras, 5 heikko)
  • Takaisinkutsu 2022: korkeajänniteakuston sulake.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää.
  • VW-konsernin turboahdettujen 1.2 TSI – ja 1.4 TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Rakennetta parannettu vuosien saatossa.
  • 7-vaihteinen automaattivaihteisto (1.2 TSI-, 1.4 TSI- ja 1.8 TSI-bensiinimallien ja 1.6 TDI-dieselin DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

IZ, 2004–2012:

  • Moottorien öljynkulutus, AB.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää.
  • Jakopään ketjujen viat (vuoteen 2012 asti).
  • VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa.
  • Käytettyä automaattia ostettaessa kannattaa tarkistaa DSG-vaihteiston tyyppi. 1.2 TSI-, 1.4 TSI- ja 1.8 TSI-bensiinimallien ja 1.6 TDI-dieselin 7-vaihteinen automaattivaihteisto (kuivakytkin). DSG-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Esimerkiksi 2.0 TDI-malleissa oleva 6-vaihteinen (märkäkytkin) DSG-vaihteisto on osoittautunut kestävämmäksi.

1U, 1996–2004:

  • Pyöränlaakerit, ADAC.
  • Moottorivikoja, ADAC.
  • Vaihteistovikoja, ADAC, AB.
  • Saman tyyppisiä vikoja kuin VW Golf IV -mallissa, jonka perusrakenteeseen Octavia pohjautuu, AB.
  • Ilmamassamittari oikuttelee
  • Jakopään hammashihna murtuu, seurauksena moottorivaurioita
  • Sähkötoimiset lasinnostimet oikuttelevat
  • Vaihteisto ja kytkin joutuvat koville ja kuluvat vääntävän dieselmoottorin yhteydessä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.