Škoda Superb -tyyppiviat

Škoda Superbin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Octavia, Superb, Kodiaq: Moottorin suojamuovi. 10H6.
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 2.0 TSI-moottori, voi olla mahdollista, että moottorin päällä olevan suojamuovin kiinnityksessä voi olla puutteita. Määrätyissä ajotilanteissa (esim. erittäin huonokuntoinen tie tai urheilullinen ajotapa), moottorin suojamuovi voi irrota kiinnityksestään. Tällöin on mahdollista, että kiinnityksestään irronnut suojamuovi voi osua moottoritilassa olevaan pakokaasuahtimeen ja aiheuttaa sulamis- tai palovaurioita. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen moottorin päällä oleva suojamuovi tulee poistaa. Valmistuminen 16.1.2023.
  • Octavia iV, Octavia RS iV, Superb iV: Korkeajännitejärjestelmän sulake. 93O5.
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa voi olla mahdollista, että korkeajännitejärjestelmää suojaavassa sulakkeessa voi olla liian vähän sammutushiekkaa. Mahdollisessa oikosulkutilanteessa, sulakkeen lauetessa, sulake voi murtua ja aihettaa jännitepurkauksen. Tämä voi aiheuttaa myös tulipaloriskin. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen korkeajänniteakuston yhteydessä olevaan kytkentärasiaan tehdään lisäeristys. Aloitus 2.5.2022.
  • Fabia, Rapid, Yeti, Octavia, Superb, Kodiaq: Kuljettajan turvatyynyn vaihto. 69DU.
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että kuljettajan turvatyynyn sytytyspanoksen aktivoituminen voi aiheuttaa vaurioita ympärillä oleville kohteille. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen kuljettajan turvatyny sytytyspanoksineen vaihdetaan uuteen. Aloitus 29.5.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Matkustajan etuturvatyyny: Etumatkustajan turvatyynyn sytyttimen kuori voi vaurioitua turvatyynyn aktivoituessa ja aiheuttaa lisävahinkoja auton sisätiloissa. Kampanjaan kuuluvista autoista etumatkustujan etuturvatyyny vaihdetaan uuteen, Traficom 2/2018, kampanja valmistunut 3/2018. Koski kahta autoa.
  • Takapyörien laakerikotelot: Takapyörien laakerikoteloissa voi esiintyä materiaalivirheitä valmistuksen yhteydessä tapahtuneen puutteellisen karkaisun johdosta. Molempien takapyörien laakerikotelot vaihdetaan uusiin, Traficom 12/2017, kampanja valmistunut 3/2018.
  • Takapyörien laakeripesät ei ole riittävän lujia ja saattaa hankalimmassa tapauksessa johtaa laakeripesän murtumiin ja ajovakavuushäiriöön. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takalaakeripesien vaihtoon. Valm.aika: 8/2017. Koodi 4214, ADAC 12/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Lämpömekaaninen ylikuormitus saattaa johtaa puutteelliseen 2017 maadoitukseen ABS/ESP-ohjausyksikön toiminnassa, seurauksena ajovakaus- ja lukkiutumattomien jarrujen toiminnan häiriöt rajatilanteissa, kuten yliohjautumisen ja täysjarrutuksen aikana. Ohjausyksikkö tarkastetaan ja ohjelma aktivoidaan. Tämä ohjelma valvoo jatkuvasti yksikön toimintaa ABS-varoitusvalon avulla. valm.aika: 1.6.2008–1.6.2009. Koodi 45F4, ADAC 11/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Ohjainlaite tulee päivittää oikealaatuisen toiminnan varmistamiseksi. Maadoitusliitoksessa voi aiheutua häiriötä ohjainlaitteen lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi, Traficom 7/2017.
  • Etumatkustajan turvavyön ja esikiristimen vaihto: Etumatkustajan turvavyön esikiristimen toiminnassa voi esiintyä puutteita. Mahdollisessa kolaritilanteessa esikiristin ei aktivoidu oikea-aikaisesti. Korjaustyönä turvavyö ja esikiristin vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4. Kampanjan aloitus pvm: 15.3.2017, valmistumispvm: 1.6.2017.
  • 1.6 TDI- ja 2.0 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 17.6.2016. Suomessa ei ole julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Etumatkustajan turvavyön ja esikiristimen vaihto: Etumatkustajan turvavyön esikiristimen toiminnassa voi esiintyä puutteita. Mahdollisessa kolaritilanteessa esikiristin ei aktivoidu oikea-aikaisesti. Korjaustyönä turvavyö ja esikiristin vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4. Kampanjan aloitus pvm:15.03.2017, kampanjan valmistumispvm: 01.06.2017.
  • Virransyöttöliitin. Jatkuvan virran akulta sulakerasialle syöttävän johtimen välissä virtaliitin, jonka kiinnitys tulee tarkastaa sekä tarvittaessa kiinnittää uudelleen, Traficom 2016.
  • Superb Combi: Kattoluukun sulkemistoiminnon voimanrajoitus: Comfort-mukavuustoiminnolla etänä kattoluukkua suljettaessa voimanrajoitus ei toimi halutulla tavalla. Toiminnon muutos koodaamalla, Traficom 2016.
  • 2.0 TDI CR: Polttonestesuuttimien korkeapaineputket. Värähtelymurtuma aiheuttaa käyntihäiriöitä, ADAC 2012.
  • Polttonestesuuttimien korkeapaineputket, Traficom 2012.
  • PTC-lisälämmitin: Sähköisen lisälämmittimen (PTC) maadoitusjohtimen kiinnityksen ja kireyden tarkastus. Löysällä oleva liitin voi aiheuttaa PTC-lämmittimen ylikuumentumisen, Traficom 2009, valmistunut 2010.
  • DSG-kaksoiskytkinvaihteistossa mahdollisia ohjainlaitteen toimintahäiriöitä: Kytkin voi jäädä auki, jolloin veto puuttuu eikä auto kulje, KBA, ADAC, VOSA 2009.
  • DSG-automaattivaihteiston ohjainlaitteen ohjelmisto: DSG-vaihteiston ohjainlaitteen päivittäminen. DSG-vaihteiston ohjainlaite voi tulkita väärin vaihteiston antureiden tietoja ja aiheuttaa vaihteiston toiminnassa häiriöitä, Traficom 2009.
  • PTC-lisälämmitin, virhetoiminto voi aiheuttaa tulipalon, KBA 2009.
  • Polttoainepumppu pumppusuutindieseleissä (LUK-pumppu), nestevuoto voi aiheuttaa tulipalon, ADAC 2004.
  • Polttoaineen siirtopumppu, KBA 2004, Traficom 2005, VOSA 2005, valmistunut 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Etuakselisto (2019–2016, 2010–2008), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2018, 2017, 2015–2013, 2011–2008), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2018–2015, 2013–2010), Traficom
  • Käyttöjarru (2016, 2015, 2013–2011), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013), Traficom
  • Asiapaperit (2015), Traficom
  • Turvavyöt ja varusteet (2011), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2009), Traficom
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008), Traficom

III 3V, 2015->:

  • Kuluneet jarrulevyt (suuri ajomäärä), Saksa
  • Takapyörien jarrulevyt kuluneet epätasaisesti, Saksa
  • Katkenneita jousia (suuri ajomäärä), Saksa.
  • Kuluneita iskunvaimentimia (suuri ajomäärä), Saksa
  • Jonkin verran öljyvuotoja, Saksa
  • Laadukas ja kestävä auto: varsin vähän vikoja, vaikka keskimääräinen ajomäärä on huomattavasti keskiarvoautoa suurempi, koska suosittu yritysauto: Yhdeksänvuotias Superb 161 000 km, 50 000 km enemmän kuin luokassaan keskimäärin, Saksa

II 3T, 2008–2013:

  • Öljyvuotoja vanhemmissa TDI-moottoreissa, Saksa.
  • Vetoakselivikoja, vetoakselien suojuskumit hapertuneet yli kuusivuotiaissa, Saksa.
  • Jouset ja iskunvaimentimet yli viisivuotiaissa, Saksa.
  • Iskunvaimentimien rajoitinkumit, Saksa.
  • Pikkuvikoja sähkölaitteissa, Saksa.
  • Laadukas ja kestävä auto, vähän vikoja, vaikka Superbin keskimääräinen ajomäärä on 50 prosenttia keskiarvoautoa suurempi, Saksa.
  • I 3U, 2001–2008:
  • Taka-akseliston kumilaakerit, GTÜ.
  • Jarrulevyt ja -palat kuluneet, TÜV, GTÜ, DEKRA.
  • Vetoakselien suojakumit haperot, TÜV, GTÜ, DEKRA.
  • Runsaasti valovikoja (Tesla -polttimot), GTÜ.
  • Moottorin öljyvuotoja, GTÜ.
  • Haperot jarruletkut vanhemmassa mallissa, TÜV.
  • Uudempi malli varma valinta ilman oleellisia heikkouksia, DEKRA.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei erityisiä vikakohteita (III 3V, 2015->).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Akkuongelmia, akku purkautunut tyhjäksi (2007–2014).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (2010–2012).
  • Moottori rikki (2008, 2010).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007 asti).
  • Öljynpaineen ilmaisin rikki (2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Jotkut moittivat, että jousitus on liian kova isoon matka-autoon.
  • Kaarrevalo rikki.
  • Paljon ajettujen autojen DSG-vaihteisto saattaa nykiä liikkeelle lähdettäessä ja hitaassa ajossa.
  • Automaattivaihteiston vaihdevipu.
  • Combi-farmarin takaluukun sähkötoiminen avaus- ja sulkemiskäyttölaite jumissa.
  • Älyavain ja navigointilaite altis sähköhäiriöille, mikäli lähistöllä voimakas sähkökenttä.
  • Takaluukun avaus- ja sulkemismekanismi (farmari).
  • Takaisinkutsu 1.5 TSI -moottorin laiskuudesta liikkeellelähdössä, mikäli samalla suuri sähkökuormitus.
  • Takaisinkutsu: lataushybridimallin mahdollinen palovaara, Saksa.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää.
  • VW-konsernin valmistaman 1.4 TSI -moottorin jakopään ketjussa vikoja ensimmäisten tuotantoerien autoissa.
  • Käytettyä automaattia ostettaessa kannattaa tarkistaa DSG-vaihteiston tyyppi. 1.4 TSI- ja 1.8 TSI -bensiinimallien ja 1.6 TDI -dieselin 7-vaihteinen automaattivaihteisto (kuivakytkin) DSG-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Muutama dieselmoottorin vika, jarrulevyt, kytkin, kojelaudan varusteet ja kori, ADAC.
  • TSI-moottorien moottorijarrutuksen seossäätöventtiili reistailee, AB.
  • Pumppusuutindieseleiden (2010 asti) pumppusuuttimissa kulumista ja vuotoja, AB.
  • Pumppusuutindieseleiden jakohihnojen kuntoa tarkkailtava huolellisesti, AB.
  • Moottorin öljynkulutus, AB.
  • Kolme takaisinkutsua, AB:
    – vuosimallit 2008–2009 DSG-vaihteistolle uusi ohjelmistopäivitys
    – vuosimalli 2009 nopeusmittari oikutteli
    – vuosimallit 2008–2011 värähtelyn aiheuttaa murtumia 2.0 TDI CR -moottorin korkeapaineisessa polttonesteputkistossa.

3T, 2008–2015:

  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää.
  • VW-konsernin valmistaman 1.4 TSI -moottorin jakopään ketjussa vikoja ensimmäisten tuotantoerien autoissa.
  • Käytettyä automaattia ostettaessa kannattaa tarkistaa DSG-vaihteiston tyyppi. 1.4 TSI- ja 1.8 TSI -bensiinimallien ja 1.6 TDI -dieselin 7-vaihteinen automaattivaihteisto (kuivakytkin) DSG-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista.

I 3U:

  • TDI-dieselissä ongelmia jakohihnan, irtoavien ja vuotavien pumppusuutinyksiköiden kanssa, AB.
  • V-mallissa nokka-akseli voi kulua nopeasti ja moottori käy usein ylikuumana, AB.
  • Turbo on merkittävä vikakohde: 1.8 T -bensiinimallissa öljykanavat tukkeutuvat, nelisylinterisissä TDI-dieseleissä oikuttelevat turboahtimen säätyvät johdesiivet, AB.
  • Pieniä sähkövikoja muun muassa mikrokytkimissä, AB.
  • VW-konsernin valmistaman 1.4 TSI -moottorin jakopään ketjussa vikoja ensimmäisten tuotantoerien autoissa.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.