Volvo S40/V50 -tyyppiviat

Volvo S40/V50:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Volvo S40/V50:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Useita korjauskehotuksia Traficomn sivuilla, tässä vain osa:
  • Lasten-/vauvanistuin, Traficom 2012.
  • Pesunestesäiliön määräanturi, Traficom 2011.
  • Sivupalkki, Traficom 2011.
  • Moottorin jäähdytyspuhallin, johtosarja, mahdollinen oikosulku, Traficom 2011.
  • Jäähdytyspuhaltimen mahdollinen oikosulku. Tulipalon vaara olemassa, ADAC 2011.
  • Jäähdytyspuhaltimen mahdollinen oikosulku. Tulipalovaara 2009, VOSA 2011, KBA.
  • Kannettavan Garmin nüvi 760 tai Garmin nüvi 765 -navigointilaitteen akku voi ylikuumentua, Traficom 2010.
  • Polttoaineputket, 5-syl. diesel, Traficom 2010.
  • Paisuntasäiliö, Traficom 2010.
  • Dieselmoottorit hiukkassuodattimella: Moottorin käyntinopeus nousee eikä moottori sammu virta-avaimesta liian suuren moottoriöljymäärän vuoksi, VOSA 2010, KBA.
  • Dieselmoottorit hiukkassuodattimella: Mahdollinen moottorivaurio öljymäärän noustessa yli maksimin. Öljymäärä lisääntyy polttoainelaimenemisen vuoksi. Polttoainetta kertyy öljyn joukkoon hiukkassuodattimen puhdistusprosessin vuoksi. Ohjelmistopäivitys, jossa tulee ilmoitus näyttöruutuun liian korkeasta öljytasosta. Lisäksi tarra moottoritilaan muistuttamaan käyttäjää säännöllisestä öljymäärän tarkistamisesta, ADAC 2010.
  • ECM- ohjelmiston päivitys, 5-syl. diesel, öljymäärä, Traficom 2010.
  • Pallonivel, vaihteenvalitsimen vipu, Traficom 2010.
  • Pyöränruuvit ja takapyörän napa, Traficom 2008.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • V50:
  • Käyttöjarru (2012), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2012, 2010, 2009, 2008, 2007), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Etuakselisto (2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2006, 2005), Traficom.
  • S40:
  • Ei erityisiä vikakohteita (2012), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2010, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2010, 2006, 2005), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2009), Traficom.
  • Etuakselisto (2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Käyttöjarru (2008, 2007), Traficom.
  • S40 ja V50:
  • Akselistot/pyöräntuenta vikoja yhdeksänvuotiaista alkaen, Saksa.
  • Kuluneet jarrupalat, Saksa.
  • Yhdystangon/vakaajatangon laakerointi, Saksa.
  • Moottorinohjaus/pakokaasupäästöt, Saksa.
  • Valovikoja ja valonpesinten vikoja, Saksa.
  • Vetoakselien suojuskumit haperot, Saksa.
  • Kokonaisuutena varsin vähävikainen malli, Saksa.
  • Ohjauslukko-ongelmia, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Volvo ei mukana uusimmassa ADAC 2016 -raportissa, tässä edellisvuoden raportin tulokset:
  • Akku tyhjä (2010–2012).
  • Moottorinohjaus reistailee (diesel 2011).
  • Laturi rikki (2005–2009).
  • Ajonestolaite rikki (2004–2008).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007).
  • Turboahdin rikki (2006).
  • Virtalukko jumissa (2005).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä karstaa (2005).
  • Polttonestepumppu rikki (2004–2005).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Muutamia moottoriin liittyviä häiriöitä (turbo, ym.) 2004/2006, ADAC.
  • Dieselmoottorien turboahtimissa usein vikoja, AB.
  • Suurin murheenkryyni on PSA:n (Peugeot–Citroën) valmistama 1.6-dieselmoottori, jonka turbo hajoaa voitelun pettäessä. Öljyn tuloputkeen kertyy karstaa, AB.
  • Dieselin moottorinohjaus voi oikutella, AB.
  • Virtalukko jumittaa, AB.
  • Laturi ja käynnistysmoottori oikuttelevat, AB.
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä on karstaa, AB.
  • Paikoin heikko viimeistely: Monitoiminäyttö/navigointinäyttö hankalakäyttöinen, AB.
  • Sisustuksen alumiinin värisiin koristeosiin tulee helposti naarmuja ja lommoja, esimerkiksi turvavyön lukon osuessa sivupilariin tai oveen (vain kauneusvirhe), AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.