30.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Volvo EX30 Single Core – Ennakkoluulojen vanki Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX 30 on ollut kevään odotetuin ja turhauttavin sähköautouutuus. Ensin Volvo EX 30 aiheutti valtavan ennakkoinnostuksen olemalla ensimmäinen sähköautoksi suunniteltu Volvo ja vieläpä hinnaltaan edullinen. Suomalaisetkin tilasivat näkemättä niitä toista tuhatta uskoen uutukaisen täyttävän Volvolle ominaiset hyveet ajoasennosta, istuimista, helppokäyttöisyydestä ja laadukkuudesta. Moiset odotukset kokivat kuitenkin kolauksen, ensimmäiset koeajokommentit eivät olleet mairittelevia edes ensin esitellyistä kalleimmista versioista. Nyt olemme saaneet vihdoin koeajoon hinnaston halvimman perusmallin. Kollegoiden vuodatuksien jälkeen ennakko-odotukseni eivät olleet korkealla, mutta silloinhan onkin mahdollisuus yllättyä iloisesti. Ainakin Volvo uskoo tuotteeseensa, aloitushintaa on nostettu toista tonnia kilpailijoiden laskiessa hintojaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava pikkuautoEX30 on Volvon pienin malli, tarkoitus ei ole ollutkaan olla perheauto, vaan pikkuauto. Siinä luokassa tilaa on kelvollisesti, takapenkin jalkatilat näyttävät kapoisilta, mutta niin vaan aikuinenkin mahtuu sinne istumaan jalat koukussa tosin. Sikäli moitteissa on perää, että vaikkapa Volkswagen ID.3:een on saatu paremmat tilat samoihin ulkomittoihin. Kuitenkin eniten harmittaa korkean lattian tuoma ajoasento ja istuimen laimea muotoilu. Kannattiko Volvon pilata maineensa erinomaisesta istuinergonomiasta. Istuinten verhoilu on kierrätysmateriaalia, joka muovimaisuudestaan huolimatta on oikeastaan miellyttävä istua ja katsoa, lika ei kuitenkaan irtoa helposti. Tavaratila on selkeän muotoisena helppo lastata, osan johdoista ja tarvikkeista saa sullottua etutavaratilaan. Keskinäytön ehdoillaPelkistetty sisäilme on kyllä skandinaavisen tyylikäs, mutta käytettävyys on jäänyt kauas tutumpien Volvojen intuitiivisestä logiikasta. Nappulathan ovat enimmäkseen hävinneet jo kilpailijoistakin, mutta Volvo on poistanut myös mittariston. Kojelautaan on jäänyt vain ilmastoinnin suuttimet. Kaikkea hallitaan keskinäytön kautta, myös esimerkiksi valojen kytkemistä, sivupeilien säätöjä ja hanskalokeron kantta. Mittariston tiedot näkyvät näytön yläosassa melko vaatimattoman kokoisina, varsinkin varoitukset lukulaseja vaativalla fontilla. Vaikka toimintojen etsiminen ja valikoiden selailu ei vielä muuten turhauttaisikaan, ärsytyskynnys ylittyy tarkkaavaisuusvahdin aloittaessa varoituspiippauksensa. Katseen jumittuminen jo pariksi sekunniksi näyttöruudun saloihin aiheuttaa huomautuksen kiinnittää huomio liikenteeseen. Äänivaroituksia tulee sen verran taajaan, että niihin lakkaa kiinnittämästä huomiota, se ei kai liene niiden tarkoitus. Volvo on näköjään harhautumassa periaatteistaan äärimmäisen turvallisuuden polulta. Ratin oikeanpuoleinen viiksi on vaihteenvalitsin, lisäksi siitä kytketään vakionopeudensäädin vetämällä vaihde D:lle toisen kerran. Sinänsä kätevää, kunhan sen keksii. Ikkunannostimet ovat keskikyynärnojassa, Volkswagen ID:n tapaan nappuloita on vain kaksi erillisellä valinnalla eteen tai taakse.Ripeä liikkeissäänHalvimman EX30:n moottori on takana, tehoa on pikkuautolle kunnioitettavat 200 kW ja suoritusarvot vastaavasti erittäin ripeät, luistonestolle on käyttöä kesäkelilläkin. Ajonvakautus puuttuu peliin pienellä viiveellä, mutta sitten sitäkin innokkaammin. Perusmallin 49 kWh:n rautafosfaattiakku (LFP) on edullisempi valmistaa ja paremmin latausta kestävä kuin isompi 65 kWh nikkelimangaanikoboltti-akku (NMC). Energiatiheys on LFP:llä kuitenkin huonompi, joten akun koosta riippumatta auton paino on kutakuinkin samoissa lukemissa. Talveen NMC kuitenkin sopinee paremmin ilmalämpöpumppunsa ansiosta, kylmyys nostaa kulutusta vähemmän. Kesäkelissä keskikulutus 17 kWh/100km vastaa ilmoitettua normikulutusta, sillä toimintamatkaksi 49 kWh:n akku riittää 280 kilometriin, talvella 200:kin voi tehdä tiukkaa. Pikalataustehoksi ilmoitetaan 130 kW, mutta kokeiltaessa 90 kW jäi maksimiksi lämpimälläkin akulla.Ajettavuudeltaan uutuus ei tunnu Volvolta. Neliskanttisen ohjauspyörän tarkoitus jää hämäräksi, ohjaus on turhan keveäksi ja tunnottomaksi tehostettu. Jousitus ja iskunvaimennuskaan eivät houkuttele teholukemaa vastaavaan urheilulliseen ajoon, mutta kyyti on mukavaa ja äänetöntä. suorituskyky mukavuus takatilat ajoasento ohjaus toimintamatka käyttökokemus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvo EX 30 Single Core SÄHKÖAUTO, takaveto 200 kW (272 hv) 343 Nm Akku brutto 51 kWh / netto 49 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 17,1 kWh / 100 km toimintamatka 280 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 233 mm Leveys 1 838 mm Korkeus 1 550 mm Akseliväli 2 650 mm Tavaratila 318 – 904 l (edessä 7 l) Omamassa 1 840 kg perävaunu 1000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 450 € koeajoauto 38 450 € Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – Den glider ut 6.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty? 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 31.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: tarkista rengaspaineet, pissapoika ja ohjelmistoversio – Volvo EX30 17.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: avaimetonta vai avaimellista arkea Volvo EX30:n kanssa? 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti