Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti

Volvomme on esitellyt itsestään uusia puolia keskitalven maltillisissa pakkasissa.

Käyttötestin loppuvaiheessa saadut talvikokemukset ovat antaneet vielä uusia näkemyksiä Volvon pienen sähköauton ominaisuuksista.

Ohjelmistoversiossa 1.5 autoon lisättiin uusi lumihiutalemerkki myös akun ikonin yhteyteen. Symbolilla tarkoitetaan, että akun lämpötila on alle 0°C, eli akku on kylmä. –7°C lämpötilassa ajettaessa autolla kesti 32 minuuttia lämmittää akku yli 0°C, jolloin akku on latauksen osalta "haalea". Laturilla auto lämmitti lataustehosta päätellen reilut 10 minuuttia akkua ennen lataustehon merkittävää pompsahdusta.

32 minuutin aika haaleaksi on yhteensopiva myös sen kanssa, että laturille navigoitaessa auto ilmoittaa akun valmistelun alkavan tasan tuntia ennen laturille saapumista. Aika on hiukan pitkähkö, mutta ainakin sen suhteen auto on johdonmukainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lukkoja kuivaamassa

Aiemmin mainitsemamme tapaus, jossa EX30 kuljettajan oven lukko jäätyi yksinumeroisilla pakkasilla on saanut jatkoa. Toisen takaoven kenkkuiltua samalla tavalla edessä oli huoltokäynti, jossa mainittiin ensiavuksi lukkojen putsaaminen tehdasrasvoista. Huollon kokemusten perusteella auton lukot toimivat paremmin kuivina.

Varsinainen korjaus edellyttää kuitenkin lukkojen vaihtamista, joten nyt odotamme varaosien saapumista.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat