Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti avain paristo

Elämä EX30 kanssa on koostunut alkutalvessa huurteesta ja paristoista, mutta toisen yksilön koeajo vihjasi kehitystä tapahtuneen.

Edellisessä käyttötestipäivityksessä käsittelimme auton ohjelmistoa. Versioon 1.4.4 tuolloin loikannut auto sai muutamia uusia ominaisuuksia, joista vimeisin koski liikennemerkkien parempaa näyttämistä mittaristossa. Merkkitiedot ovatkin nyt paremmin tilanteen tasalla yhtäaikaisten merkkien suhteen, joskin puutteitakin esiintyy. Myös merkkien koko mittaristossa voisi olla vieläkin suurempi, jotta merkin sisältöä ei tarvitsisi tihrustaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huurteista menoa

Päivitysten myötä on kuitenkin otettu myös takapakkia auton lämmityslaitteen toiminnassa. Osaa autoista vaivaa sitkeä taipumus huurtumiseen, joka saattaa iskeä esimerkiksi kesken maantieajon. Paras lääke on ollut ottaa lämmitys manuaalikäskytykseen ja laittaa lämpötilapyyntiin hiukan ylimääräistä. Ilmeisimmin kyseessä on uusimmissa ohjelmistoversioissa oleva bugi, jonka korjaaminen on käynnissä par'aikaa. Käyttäjäkokemusten perusteella ongelma vaivaa satunnaista joukkoa autoja.

Lisäksi EX30 on tismalleen muiden nykyautojen tapainen siinä, että parkkihalliin ajettaessa ikkunat ja ulkopeilit humahtavat huuruun kuin taikaiskusta. Kosketusnäytön huurteenpoistoja ei voi muuten käyttää, mikäli peruutusvaihde on kytkettynä. Tuulilasin osalta auton katosta löytyy SOS-painikkeen vierestä fyysinen painike huurteenpoistolle, mutta takalasin ja ulkopeilien osalta ei auta kuin vaihtaa ensin vaihdetta. Mielenkiintoinen rajoite.

Volvo EX30 käyttötesti aerokapselit
Vanteiden aerokapseleiden kiinnitys kannattaa tarkistaa renkaanvaihdon jälkeen.

Paristo tyhjänä

Noin joka toinen autosta käyty keskustelu koskee sen painikkeetonta avainta. Jopa uusimman ohjelmistoversion kanssa on täysin sattumanvaraista, miten auto reagoi avaimen lähestymiseen. Joskus kuljettajan ovenkahvaa saa nykiä lähes minuutin, samalla kun pitää avainta lähilukusensorin kohdassa. Erityisen varmasti auto mököttää, jos avain tulee ja menee auton lähellä edestakaisin, joten tulitikkurasia-avain kannattaa jättää sisälle lumitöiden ajaksi.

Lisäksi avaimesta tyhjeni paristo jo toistamiseen käyttötestin aikana. Onneksi AD Jari Saarentaus oli jättänyt varapariston suoraan auton hanskalokeroon, ja ovet sai auki älypuhelinsovelluksella.

EX30-käyttäjäkokemuksissa kerrotaan, että avain ei mene "nukkumaan", jos se on jatkuvasti auton lähellä, mikä voi joissain asumisratkaisuissa muodostua ongelmaksi. Ratkaisuna on tarjottu avaimen siirtämistä kauemmaksi autosta tai jopa peltirasiaan laittamista.

Joka tapauksessa tilanteen soisi olevan parempi.

Parempaan päin?

Vuoden Auto Suomessa -valintaprosessin yhteydessä koeajoimme myös maahantuojan esittelyauton, joka oli valmistunut verrattain hiljattain. Alustan toiminta erityisesti talvirenkailla sekä ohjelmiston monimutkaisimmat koukerot tuntuivat toimivan autoyksilössä paremmin, joten olisikohan EX30 kohdalla tapahtunut kehitystä myös kokoonpanossa. Ainakin ohjauspyörästä löytyi nyt selkeät rajat eri hipaisupainikkeille, mikä on pieni, mutta avulias parannus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat