Etusivu TyyppiviatVolvo S80 -tyyppiviat Volvo S80 -tyyppiviat Volvo S80:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo S80:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja S80 (AS), ym. valm.aika: ei ilmoitettu. Rajoitetussa määrässä kyseisiä ajoneuvoja saattaa moottoritilan polttoainejohtimissa esiintyä pieniä murtumia, jotka saattavat johtaa polttoainevuotoihin. Korjaamokäynti kestää n. 30 min. ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 01/2019. XC90 (16-), S80 (07-), V40 (13-), V90CC, XC70 (08-), S60CC, V60CC, V60(-18), S60 (11-), V70 (08-), V90(17-), XC60, V40CC, S90(17-): Vikakohde: Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – imusarja: Kampanjaan kuuluvien autojen imusarjaan voi karstoittumisen seurauksena sulaa ja pahimmassa tapauksessa, jos auton käyttöä edelleen jatketaan huolimatta auton moottorin toimintahäiriöistä ja vikailmoituksista, tämä voi aiheuttaa paikallisen palon konetilassa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 13 504 Kampanjan aloitus pvm: 27.06.2019, Traficom. S80: Pakosarjan tiiviste: Kampanjaan kuuluvissa autoissa moottorin lämpötila nousee jyrkästi, mistä seuraa moottorin jäähdytysnesteen vuotoa tai öljyn tihkumista, Traficom 10/2016. Käynnistysmoottorin sulake: Kampanjaan kuuluvissa autoissa tietyissä stop/start-ajotilanteissa käynnistysmoottorin varoke voi ylikuormittua ja sen seurauksena vikaantua. Tällaisessa tilanteessa autolla ei voida ajaa, kun moottori on pysähtynyt, eikä järjestelmä varoita asiasta ennakolta, Traficom 2015. Polttoainemittari: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2015. Sähkötoiminen pysäköintijarru irrottaa jarrun liian nopeasti liikkeellelähdössä, mikä voi johtaa auton tarkoituksettomaan liikkumiseen, esimerkiksi mäkilähdössä. Sähkötoimisen pysäköintijarrun ohjelma on päivitettävä, ADAC 2015. Seisontajarrun ohjelmisto: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, seisontajarru voi tietyissä olosuhteissa hellittää tahattomasti käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa autoissa, joissa on start/stop-toiminto. Korjaustoimenpiteenä ladataan uusi ohjelmisto PBM-yksikköön, Traficom 2015. 5-syl. diesel: Apulaitehihnan nopea kuluminen ja rispaantuminen aiheuttaa sivuääniä ja hihnan luiskahtaessa irti seurauksena on apulaitteiden toimintahäiriöitä. Muun muassa ohjaustehostin lakkaa toimimasta, mikä lisää tarvittavaa ohjausvoimaa. Auto kannattaa pysäyttää turvalliseen paikkaan ensi tilassa, ADAC 2013. Mekaaninen hihnankiristin: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, apulaitehihna voi luiskahtaa pois hihnankiristimeltä. Tarkastetaan, onko autossa oleva hihnankiristin oikea. Jos väärä hihnankiristin on asennettu, vaihdetaan uusi hihnankiristin ja apulaitehihna, Traficom 2013. Etuistuin, johtosarja, Traficom 2012. Ohjaustehostimen paluuputki, Traficom 2011. Ohjaustehostimen pumppu, Traficom 2011. Venttiilikotelo, Traficom 2011. Kannettavan Garmin nüvi 760 tai Garmin nüvi 765 -navigointilaitteen akku voi ylikuumentua, Traficom 2010. Polttoaineputket, 5-syl. diesel, Traficom 2010. Tulipalovaara 1.6-dieselmallissa ohjaustehostimen nestevuodon takia, VOSA 2010. Kellojousen johdinkimpun liitin, kuljettajan turvatyyny, Traficom 2010. Pyörä voi irrota! Vakiomalliset pyöränruuvit ruostuvat nopeasti, koska niiden tuotannossa on tehty virhe ruuvien lämpökäsittelyssä. Ruostuneet pyöränruuvit voivat löystyä ja pyörä voi irrota! Pyöränruuvit tulee vaihtaa, VOSA 2010, KBA 2010. Vakiomalliset pyöränruuvit. Kampanjaan kuuluvissa autoissa vakiomallisten pyöränruuvien kartiolevyä ei ole karkaistu eikä pintakäsitelty. Vaihdetaan kaikki vakiomalliset pyöränruuvit, Traficom 2010. ECM-päivitys, Traficom 2010. Jäähdyttimen letkun kiristin, Traficom 2010. Dieselmoottorit hiukkassuodattimella: Moottorin käyntinopeus nousee eikä moottori sammu virta-avaimesta liian suuren moottoriöljymäärän vuoksi, erityisesti 2.4-dieselmoottori, KBA 2010, VOSA. Dieselmoottorit hiukkassuodattimella: Mahdollinen moottorivaurio öljymäärän noustessa yli maksimin. Öljymäärä lisääntyy polttoainelaimenemisen vuoksi. Polttoainetta kertyy öljyn joukkoon hiukkassuodattimen puhdistusprosessin vuoksi. Ohjelmistopäivitys, jossa tulee ilmoitus näyttöruutuun liian korkeasta öljytasosta. Lisäksi tarra moottoritilaan muistuttamaan käyttäjää säännöllisestä öljymäärän tarkistamisesta, ADAC 2010. ECM-ohjelmiston päivitys, 5-syl. diesel, öljymäärä, Traficom 2010. Pallonivel, vaihteenvalitsimen vipu, Traficom 2010. Rikkoutuva apulaitehihnan kiristin, Traficom 2010. Polttoainepumppu, Traficom 2009. Moottorin sähkötoiminen tuuletin, Traficom 2005. Alatukivarren pallonivelen kiinnitysmutteri, Traficom 2004. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2016, 2014) Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2015, 2014, 2013, 2011, 2009), Traficom. Käyttöjarru (2012, 2010, 2007, 2006), Traficom. Ohjausnivelet ja -tangot (2010, 2008, 2007, 2006), Traficom. Taka-akselisto (2010) Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2010, 2008), Traficom. Renkaat ja vanteet (2010), Traficom. Seisontajarrun dynamometritesti (2008, 2007, 2006), Traficom. Ohjauslaitteet (2005, 2004, 2003, 1999,1998), A-Katsastus. Etuakselisto (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998), A-Katsastus. Seisontajarru (2004, 2002), A-Katsastus. Käyttöjarru (2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998), A-Katsastus. Pakokaasupäästöt (2001), A-Katsastus. Iskunvaimennus (2000), A-Katsastus. Ohjauslaitteet ja etuakselisto, väljyyttä nivelissä, Saksa. Vanhemmissa malleissa kuluneet jarrut, Saksa. S80:n tuloksia ei enää eriteltynä uusimmissa saksalaisissa katsastusraportissa, katso Volvo V70. S80 TS (1998-2006): Ohjauslaitteet ja etuakselisto, väljyyttä nivelissä, GTÜ. Vanhemmassa mallissa kuluneet jarrut ja haperot jarruletkut, GTÜ. S80:n tuloksia ei eriteltynä TÜV -katsastusraportissa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) (Ei uusimmassa ADAC-raportissa, ohessa ADAC 2014 -raportti, jossa tiedot vuoden 2013 tiepalvelutapahtumista, tilastossa Volvo S60/V70/S80 yhdistetty). Akkuongelmia (2012 asti). Jäähdytysnestevuotoja (erityisesti 2011). Laturi rikki (2010 asti). Turboahtimen letku irronnut (diesel 2010 asti). Moottorinohjauksen häiriö (diesel 2009 asti). Virtalukko jumittaa (usein 2008 asti). Turboahdin rikki (2008 asti). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ei tilastoa. Uusimmasta S80-mallista ei ole tietoja ADAC:n eikä Autobildin vikalistassa. Katso Volvo V70. S80 TS (1998-2006) Vain 9 yksittäistä vikaa ilmoitettu ADAC:ille, kaikki muut eri vikoja, paitsi kaksi automaattivaihteiston vikaa. S80 ei mukana Autobildin TÜV-raportissa. Ei tietoa Autobild-lehdelle ilmoitetuista vioista. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.