Volvo V70 -tyyppiviat

Volvo V70:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Volvo V70:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

Ei ilmoitettuja takaisinkutsuja kyseisellä ajankohdalla.

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Volvo S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60 Jäähdytysnesteen ilmausputki R10027: Kampanja koskee rajattua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vm. 2014–2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Korjauksena lisäilmausputken asennus jäähdytysjärjestelmään. Aloituspäivä 3.9.2020, Traficom.
  • S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60, Jäähdytysnesteen ilmausputki R10025:
    Kampanja koskee rajattua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vm. 2014–2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Korjauksena lisäilmausputken asennus jäähdytysjärjestelmään. Aloituspäivä 9.7.2020, Traficom.
  • Volvo S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60, Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – jäähdytysnesteen ilmausputki R10026, kampanjan tila: päätetty.
    Kampanja koskee rajatua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vm. 2014–2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen.
    Aloituspäivä 9.7.2020, Valmistumispäivä 29.9.2021, Traficom.
  • Volvo S80, V70/XC70, XC60, S/V60(CC) Turvavyön kiinnityspiste R10029:
    Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2008–2018 Volvo-autoja. Volvo Cars on todennut, että istuimen ulkoreunassa sijaitseva turvavyön joustava kiinnitysosa voi virheellisen käytön seurauksena vaurioitua ja turvavyön esikiristys törmäystilanteessa ei tällöin toimi suunnitellusti. Korjaustoimenpiteenä kiinnitysosan vaihto.
    Aloituspäivä 2.7.2020, Traficom.
  • V70: Onnettomuustilanteessa loukkaantumisvaara kuluneiden turvavöiden vuoksi. valm. aika 2006–2019, ADAC 7/2020.

Useita vanhoja korjauskehotuksia Traficom sivuilla, tässä vain osa niistä:

  • XC90 (16-), S80 (07-), V40 (13-), V90CC, XC70 (08-), S60CC, V60CC, V60(-18), S60 (11-), V70 (08-), V90(17-), XC60, V40CC, S90(17-): Vikakohde: Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – imusarja: Kampanjaan kuuluvien autojen imusarjaan voi karstoittumisen seurauksena sulaa ja pahimmassa tapauksessa, jos auton käyttöä edelleen jatketaan huolimatta auton moottorin toimintahäiriöistä ja vikailmoituksista, tämä voi aiheuttaa paikallisen palon konetilassa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 13 504 Kampanjan aloitus pvm: 27.6.2019, Traficom.
  • V70 (F), ym. Rajoitetussa määrässä kyseisiä ajoneuvoja saattaa moottoritilan polttoainejohtimissa esiintyä pieniä murtumia, jotka saattavat johtaa polttoainevuotoihin. Korjaamokäynti kestää n. 30 min. ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 1/2019.
  • V40, V40CC, V60, V60CC, S60, S60CC, XC60, V70, XC70, S80, XC90: Vikakohde: VED-Polttoainelinja: Mahdollisesti halkeamia polttoaineletkun sisäkerroksessa. Tämä voi paineistetun järjestelmän yhteydessä johtaa polttoainevuotoon moottoritilassa. Asiakkaan yleisimmin havaitsema oire on diesel-polttoaineen haju. Korjaustoimenpiteenä polttoaineletkun uusinta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4 129. Kampanjan aloitus pvm: 7.1.2019, Traficom.
  • V90 (P), ym. valm.aika: mallivuodet 2017–2019: Mainituissa ajoneuvosarjoissa saattaa esiintyä ohjelmaheikkouksia kommunikaatiomodulissa yhteydessä Volvo On Call- palvelun Telematic- toimintaan. Tällöin esim. onnettomuustilanteissa ei saada tietoa GPS -toiminnolla sijainnista. Kyseinen ohjelma pävitetään. Työ kestää n. 35 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 12/2018.
  • XC90, V90, V90CC, S90, XC60, V60, XC40 Vikakohde: VCM:n ohjelmisto: VCM:ään kytketyt toiminnot eivät ehkä toimi tarkoitetulla tavalla. Ajoneuvon käynnistyksen yhteydessä kuljettajan näyttöön voi tulla varoitusviestejä, joissa ilmoitetaan menetetyistä toiminnoista, mutta näin ei aina tapahdu. Korjauksena ohjelmistopäivitys. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1 719. Kampanjan aloitus pvm: 9.11.2018, Traficom.
  • Turvatyynyt: Rajoitetussa määrässä ajoneuvoja saattaa tapahtua, että turvatyynyjen sytytys kolaritilanteessa ei toimi, jolloin tyynyt aukeavat joko puutteellisesti tai ei lainkaan. Kyseisissä ajoneuvoissa vaihdetaan turvatyynyt. Mallivuosi 2017, ADAC 2/2017.
  • IC-turvavehon kiinnityspultit: Pää/hartiaturvatyynyn kiinnittävät ruuvit saattavat tuotantovirheen vuoksi murtua, löystyä, jonka seurauksena tyyny ei ole riittävän hyvin kiinnittynyt ja saattaa vaikuttaa tämän toimivuuteen onnettomuustilanteissa. Kiinnitys korjataan. Mallivuosi 2017, ADAC 3/2017.
  • IC-turvaverhon pidikkeen pultit: Kampanjaan kuuluvissa autoissa turvaverho (IC) saattaa suojata heikommin törmäystilanteessa johtuen IC:n pidikkeen murtuneista pulteista, Traficom 3/2017.
  • V90: Ilmastoinnin poistoletku: Kampanjaan kuuluvissa autoissa ilmastoinnin poistoletkua ei ole kiinnitetty oikein, Traficom 9/2017.
  • Pakosarjan tiiviste: Kampanjaan kuuluvissa autoissa moottorin lämpötila nousee jyrkästi, mistä seuraa moottorin jäähdytysnesteen vuotoa tai öljyn tihkumista, Traficom 10/2016.
  • ECM:n ja CEM:n päivitys: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Moottorin ohjainlaite voi käynnistyä uudelleen ajon aikana, mikä aiheuttaa häiriöitä moottorin ja sähköjärjestelmän toiminnassa. Auton korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2016.
  • Käynnistysmoottorin sulake: Kampanjaan kuuluvissa autoissa tietyissä stop/start-ajotilanteissa käynnistysmoottorin varoke voi ylikuormittua ja sen seurauksena vikaantua. Tällaisessa tilanteessa autolla ei voida ajaa, kun moottori on pysähtynyt, eikä järjestelmä varoita asiasta ennakolta, Traficom 2015.
  • Polttoainemittari: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2015.
  • ECM:n päivitys: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2015.
  • Sähkötoiminen pysäköintijarru päivitettävä. Se irrottaa jarrun liian nopeasti liikkeellelähdössä, mikä voi johtaa auton tarkoituksettomaan liikkumiseen, esimerkiksi mäkilähdössä. Sähkötoimisen pysäköintijarrun ohjelma on päivitettävä, ADAC 2015.
  • Seisontajarrun ohjelmisto: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, seisontajarru voi tietyissä olosuhteissa hellittää tahattomasti käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa autoissa, joissa on start/stop-toiminto. Korjaustoimenpiteenä ladataan uusi ohjelmisto PBM-yksikköön, Traficom 2015.
  • Mekaaninen hihnankiristin: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, apulaitehihna voi luiskahtaa pois hihnankiristimeltä. Tarkastetaan, onko autossa oleva hihnankiristin oikea. Jos väärä hihnankiristin on asennettu, vaihdetaan uusi hihnankiristin ja apulaitehihna, Traficom 2013. Apulaitehihnan nopea kuluminen ja rispaantuminen aiheuttaa sivuääniä ja hihnan luiskahtaessa irti seurauksena on apulaitteiden toimintahäiriöitä. Muun muassa ohjaustehostin lakkaa toimimasta, mikä lisää tarvittavaa ohjausvoimaa. Auto kannattaa pysäyttää turvalliseen paikkaan ensi tilassa, ADAC 2013.
  • Lasten-/vauvanistuin, Traficom 2012.
  • Ohjaustehostimen paluuputki, Traficom 2011.
  • Ohjaustehostimen pumppu, Traficom 2011.
  • Venttiilikotelo, Traficom 2011.
  • Tulipalovaara 1.6-dieselmallissa ohjaustehostimen nestevuodon takia, VOSA 2010.
  • Kannettavan Garmin nüvi 760 tai Garmin nüvi 765 -navigointilaitteen akku voi ylikuumentua, Traficom 2010.
  • Polttoaineputket, 5-syl. diesel, Traficom 2010.
  • Kellojousen johdinkimpun liitin, kuljettajan turvatyyny, Traficom 2010.
  • Pyörä voi irrota! Vakiomalliset pyöränruuvit ruostuvat nopeasti, koska niiden tuotannossa on tehty virhe ruuvien lämpökäsittelyssä. Ruostuneet pyöränruuvit voivat löystyä ja pyörä voi irrota! Pyöränruuvit tulee vaihtaa, VOSA 2010, KBA 2010.
  • Vakiomalliset pyöränruuvit. Kampanjaan kuuluvissa autoissa vakiomallisten pyöränruuvien kartiolevyä ei ole karkaistu eikä pintakäsitelty. Vaihdetaan kaikki vakiomalliset pyöränruuvit, Traficom 2010.
  • ECM-päivitys, Traficom 2010.
  • Jäähdyttimen letkun kiristin, Traficom 2010.
  • Dieselmoottorit hiukkassuodattimella: Moottorin käyntinopeus nousee eikä moottori sammu virta-avaimesta liian suuren moottoriöljymäärän vuoksi, erityisesti 2.4-dieselmoottori, KBA 2010, VOSA.
  • Dieselmoottorit hiukkassuodattimella: Mahdollinen moottorivaurio öljymäärän noustessa yli maksimin. Öljymäärä lisääntyy polttoainelaimenemisen vuoksi. Polttoainetta kertyy öljyn joukkoon hiukkassuodattimen puhdistusprosessin vuoksi. Ohjelmistopäivitys, jossa tulee ilmoitus näyttöruutuun liian korkeasta öljytasosta. Lisäksi tarra moottoritilaan muistuttamaan käyttäjää säännöllisestä öljymäärän tarkistamisesta, ADAC 2010.
  • ECM- ohjelmiston päivitys, 5-syl. diesel, öljymäärä, Traficom 2010.
  • Pallonivel, vaihteenvalitsimen vipu, Traficom 2010.
  • Rikkoutuva apulaitehihnan kiristin, Traficom 2010.
  • Polttoainepumppu, Traficom 2009.
  • Tulipalovaara polttonestetoimisella lisälämmittimellä, VOSA 2009.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2016), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2008), Traficom
  • Käyttöjarru (2015–2007), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2016, 2015), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2014, 2013, 2011–2008), Traficom
  • Taka-akselisto (2013–2009), Traficom
  • Etuakselisto (2012), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2011, 2007), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2007), Traficom
  • Kuluneet ja väljät etuakseliston ja ohjauslaitteiston nivelet, Saksa
  • Kuluneet raidetangonpäät, Saksa
  • Akselistot, pyöräntuenta, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Pakoputkisto, Saksa
  • Mallin erittäin suuri keskimääräinen ajomäärä (198 000 km 11-vuotiaana) keskiarvoautoon verrattuna lisää ohjauslaitteiden, akselistojen ja jarrujen vikamahdollisuuksia, Saksa
  • Pakokaasupäästötesti, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Volvo V70 ei mukana tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

V70 typ B, 2007–2016:

  • Runsaasti turboahdinvikoja 1.6-dieselissä (PSA Peugeot–Citroën-konsernin moottori), mutta uusimmissa malleissa viat vähentyneet.
  • Joissakin yksilöissä sähkölaitevikoja ja virtalukkovikoja
  • ADAC ilmoittaa (2008–2011-malleissa) viallisia polttonestepumppuja ja irronneita tai rutistuneita turboahtimen letkuja.

Merkittäviä takaisinkutsuja (korjauskehotuksia), muun muassa:

  • Takaisinkutsu 2009: Tuulilasinpyyhkimet saattavat käynnistyä itsestään.
  • Takaisinkutsu 2009: Viallinen takaiskuventtiili saattaa estää jarrutehostimen toiminnan.
  • Takaisinkutsu 2010: Moottorivaurio mahdollinen, koska moottoriöljyn sekaan pääsee dieselpolttonestettä.
  • Takaisinkutsu 2011: Ohjaustehostin lakkaa toimimasta.
  • Takaisinkutsu 2014: Apulaitteiden käyttöhihnan kiristin 5-sylinterisessä dieselmoottorissa.
  • Takaisinkutsu 2015: Sähkötoiminen pysäköintijarru voi vapautua liikkeellelähdössä liian aikaisin.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.