Etusivu TyyppiviatVolvo XC60 -tyyppiviat Volvo XC60 -tyyppiviat Volvo XC60:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. XC60, XC90: Turboahdin. R10098. Kampanja koskee rajattua erää vuosimallin 2020 XC60 ja XC90-autoja. Volvo Cars on todennut, että turboahtimen vikaantumisen vuoksi voi moottori pysähtyä kesken ajamisen. Korjauksena turboahtimen uusinta. Aloitus 20.10.2021. S60, V60, S90, V90, XC60, XC90: ECM:n päivitys. Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2022–2022 S/V60, S/&V90, XC60 ja XC90-autoja. Volvo Cars on tutkimuksissaan todennut, että joissakin tapauksissa ECM:n ohjelmito voi aiheuttaa tilanteen, että polttomoottori ei käynnisty. Korjauksena ohjelmistopäivitys. Aloitus 2.11.2022. XC60: Ohjausvaihde. R10213. Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2019–2022 XC60-autoja. Volvo Cars on tutkimuksissaan todennut, että ohjausvaihteessa voi esiintyä jumitumista ohjausvaihteen sisäisen ongelman vuoksi. Korjauksena ohjausvaihteen uusinta. Valmistuminen 14.6.202. S/V60/V60CC, S/V90/V90CC, XC60, XC90, C/XC40: BCM2 ohjelmisto. R10217. Kampanja koskee rajattua erää vuosimallin 2023 S/V60/V60CC, S/V90/V90CC, XC60, XC90, C40, XC40 -autoja. Volvo Cars on tutkimuksissaan todennut, että BCM2 ohjainlaitteen ohjelmistovirheen vuoksi voi esiintyä vikatilanne, jossa jarrujen sähköiset tukitoiminnot kytkeytyvät pois käytöstä virheilmoituksen jälkeen. Korjauksena ohjelmistopäivitys. Aloitus 19.1.2023. V60, XC60, S/V90: Hydrauliikkayksikkö. R10120. Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2020 ja 2021 V60, XC60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että hydrauliikkayksikön vikaantumisen vuoksi voi jarrujen hätäavustustoiminnot lakata toimimasta. Korjauksena hydrauliikkayksikön uusinta. Valmistuminen 14.2.2022. Vanhempia takaisinkutsuja Volvo V60, XC60, S/V90: Hydrauliikkayksikkö R10120: Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2020 ja 2021 V60, XC60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että hydrauliikkayksikön vikaantumisen vuoksi voi jarrujen hätäavustustoiminnot lakata toimimasta. Korjauksena hydrauliikkayksikön uusinta, aloituspäivä 17.9.2021, ajoneuvojen lukumäärä 10, Traficom. Volvo XC90, S/V90(L), XC60, S/V60(CC): Matalapainepolttoainepumpun sulake R10100: Kampanja koskee rajattua erää vm. 2019–2020 bensiini- ja hybrid-voimalinjalla varustettuja Volvo-autoja. Volvo Cars on todennut, että polttoainepumpun sulake voi palaa ja tästä johtuen polttoaineen syöttö voi katketa. Korjauksena sulakkeen uusinta. Aloituspäivä 3.6.2021, Traficom. Volvo V60/V60CC, V90/V90CC, XC60, XC90: Ohjausyksikön kiinnitys R10068: Kampanja koskee rajattua erää V60/V60CC, V90/V90CC, XC60 ja XC90 -autoja (vm. 2021). Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että SRS-ohjausyksikön kiinnityspulttien kireys voi olla väärä, mikä voi aiheuttaa vikailmoituksia ja järjestelmän toiminnan rajoitteita. Korjauksena kiinnityspulttien kiristys oikeaan kireyteen. Aloituspäivä 12.1.2021, Traficom. S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60, Jäähdytysnesteen ilmausputki R10025: Kampanja koskee rajattua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vm. 2014–2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Korjauksena lisäilmausputken asennus jäähdytysjärjestelmään. Aloituspäivä 9.7.2020, Traficom. Volvo S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60, Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – jäähdytysnesteen ilmausputki R10026, KAMPANJAN TILA Päätetty: Kampanja koskee rajatuua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vm. 2014–2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen. Aloituspäivä 9.7.2020, Valmistumispäivä 29.9.2021, Traficom. Volvo S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60 Jäähdytysnesteen ilmausputki R10027: Kampanja koskee rajattua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vm. 2014–2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Korjauksena lisäilmausputken asennus jäähdytysjärjestelmään. Aloituspäivä 3.9.2020, Traficom. Volvo S80, V70/XC70, XC60, S/V60(CC) Turvavyön kiinnityspiste R10029: Kampanja koskee rajattua erää vm. 2008–2018 Volvo-autoja. Volvo Cars on todennut, että istuimen ulkoreunassa sijaitseva turvavyön joustava kiinnitysosa voi virheellisen käytön seurauksena vaurioitua ja turvavyön esikiristys törmäystilanteessa ei tällöin toimi suunnitellusti. Korjaustoimenpiteenä kiinnitysosan vaihto. Aloituspäivä 2.7.2020, Traficom. XC60: Turvatyynyn ohjauslaitteen toimintahäiriö: kun turvatyynyn häiriön merkkivalo syttyy ja ilmestyy häiriöteksti, turvatyyny ei välttämättä toimi onnettomuustilanteessa oikein. Valm. aika. 2021, ADAC 3/2021. Tuulilasinpyyhkimen varren kiinnitysmutteri R10044: Kampanja koskee rajatua erää Volvo XC60 -mallin autoja (vm. 2018–2020). Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että liian pieni kiristysmomentti voi johtaa mutterin irtoamiseen ja pyyhkimen varren siirtymiseen pois paikaltaan. Aloituspäivä 3.9.2020, Traficom. XC60 (U), valm.aika: 2018–2019. Rajoitetussa määrässä otsikon ajoneuvojen takaluukun ilmajousissa saattaa esiintyä häiriöitä erittäin kylmissä olosuhteissa. Ilmiön esiintyessä ilmenee häiritsevää melua tai toimintahäiriöitä. Alhaisissa lämpötiloissa saattaa syntyä ääritilanteissa loukkaantumisvaara. Ilmajouset tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan. Työ kestää n. 35 min. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 4/2019. XC60 (D), ym. valm.aika: ei ilmoitettu. Rajoitetussa määrässä kyseisiä ajoneuvoja saattaa moottoritilan polttoainejohtimissa esiintyä pieniä murtumia, jotka saattavat johtaa polttoainevuotoihin. Korjaamokäynti kestää n. 30 min., asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 1/2019. XC90 (16-), S80 (07-), V40 (13-), V90CC, XC70 (08-), S60CC, V60CC, V60(-18), S60 (11-), V70 (08-), V90(17-), XC60, V40CC, S90(17-): Vikakohde: Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – imusarja: Kampanjaan kuuluvien autojen imusarjaan voi karstoittumisen seurauksena sulaa ja pahimmassa tapauksessa, jos auton käyttöä edelleen jatketaan huolimatta auton moottorin toimintahäiriöistä ja vikailmoituksista, tämä voi aiheuttaa paikallisen palon konetilassa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 13 504 Kampanjan aloitus pvm: 27.6.2019, Traficom. XC60: Vikakohde: Takaluukku: Takaluukun avausmoottorit voivat tietyissä olosuhteissa jäätyä, mistä voi aiheutua ylimääräistä ääntä , toimintahäiriöitä tai avausmoottorin rikkoutuminen luukkua avatessa. Avausmoottorin rikkoutumisen yhteydessä komponentin sisäinen jousi voi päästä irtoamaan voimalla, mikä voi aiheuttaa henkilövahingon. Korjaustoimenpiteenä avausmoottoreiden uusinta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 3 227. Kampanjan aloitus pvm: 18.1.2019, Traficom. V40, V40CC, V60, V60CC, S60, S60CC, XC60, V70, XC70, S80, XC90: Vikakohde: VED-Polttoainelinja: Mahdollisesti halkeamia polttoaineletkun sisäkerroksessa. Tämä voi paineistetun järjestelmän yhteydessä johtaa polttoainevuotoon moottoritilassa. Asiakkaan yleisimmin havaitsema oire on diesel-polttoaineen haju. Korjaustoimenpiteenä polttoaineletkun uusinta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4 129. Kampanjan aloitus pvm: 7.1.2019, Traficom. XC60 (U), ym. valm.aika: vm. 2017–2019: Mainituissa ajoneuvosarjoissa saattaa esiintyä ohjelmaheikkouksia kommunikaatiomodulissa yhteydessä Volvo On Call- palvelun Telematic- toimintaan. Tällöin esim. onnettomuustilanteissa ei saada tietoa GPS -toiminnolla sijainnista. Kyseinen ohjelma pävitetään. Työ kestää n. 35 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 12/2018. XC90, V90, V90CC, S90, XC60, V60, XC40 Vikakohde: VCM:n ohjelmisto: VCM:ään kytketyt toiminnot eivät ehkä toimi tarkoitetulla tavalla. Ajoneuvon käynnistyksen yhteydessä kuljettajan näyttöön voi tulla varoitusviestejä, joissa ilmoitetaan menetetyistä toiminnoista, mutta näin ei aina tapahdu. Korjauksena ohjelmistopäivitys. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1 719. Kampanjan aloitus pvm: 9.11.2018, Traficom. Turvavyön lukko: Muutamissa ajoneuvoissa saattaa etumatkustajan turvavyön Country lukon kiinnityspultti olla puutteellisesti kiinnitetty, josta saattaa seurata vyön kytkemisvaikeuksia. Kyseissä ajoneuvoissa tarkastetaan turvavyön lukko ja tarvittaessa vaihdetaan. Työ kestää n. 45 min., ADAC 2/2017. Airbag: Kampanjaan kuuluvissa autoissa kuljettajan, matkustajan ja/tai istuimen turvatyynyt ei ehkä laukea tarkoitetulla tavalla johtuen täyttöpumpussa olevasta poikkeamasta, Traficom 12/2016. ECM:n ja CEM:n päivitys: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Moottorin ohjainlaite voi käynnistyä uudelleen ajon aikana, mikä aiheuttaa häiriöitä moottorin ja sähköjärjestelmän toiminnassa. Auton korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2016. Käynnistysmoottorin sulake: Kampanjaan kuuluvissa autoissa tietyissä stop/start-ajotilanteissa käynnistysmoottorin varoke voi ylikuormittua ja sen seurauksena vikaantua. Tällaisessa tilanteessa autolla ei voida ajaa, kun moottori on pysähtynyt, eikä järjestelmä varoita asiasta ennakolta, Traficom 2015. Polttoainemittari: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2015. ECM:n päivitys: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2015. Sähkötoiminen pysäköintijarru irrottaa jarrun liian nopeasti liikkeellelähdössä, mikä voi johtaa auton tarkoituksettomaan liikkumiseen, esimerkiksi mäkilähdössä. Sähkötoimisen pysäköintijarrun ohjelma on päivitettävä, ADAC 2015. Seisontajarrun ohjelmisto: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, seisontajarru voi tietyissä olosuhteissa hellittää tahattomasti käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa autoissa, joissa on start/stop-toiminto. Korjaustoimenpiteenä ladataan uusi ohjelmisto PBM-yksikköön, Traficom 2015 Mekaaninen hihnankiristin: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, apulaitehihna voi luiskahtaa pois hihnankiristimeltä. Tarkastetaan, onko autossa oleva hihnankiristin oikea. Jos väärä hihnankiristin on asennettu, vaihdetaan uusi hihnankiristin ja apulaitehihna, Traficom 2013. Apulaitehihnan nopea kuluminen ja rispaantuminen aiheuttavat sivuääniä ja hihnan luiskahtaessa irti seurauksena on apulaitteiden toimintahäiriöitä. Muun muassa ohjaustehostin lakkaa toimimasta, mikä lisää tarvittavaa ohjausvoimaa. Auto kannattaa pysäyttää turvalliseen paikkaan ensi tilassa, ADAC 2013. Johtosarja, etuistuin, Traficom 2012. Alustansuojaus, Traficom 2012. Lasten-/vauvanistuin, Traficom 2012. Pesunestesäiliön määräanturi, Traficom 2011. Venttiilikotelo, Traficom 2011. Apulaitehihnan kiristin, Traficom 2010, 2011. Turvaverho, Traficom 2010. Sähkötoimisen etuistuimen pysäytyskorvakkeet, Traficom 2010. Kannettavan Garmin nüvi -navigointilaitteen akku voi ylikuumentua, Traficom 2010. Polttonesteputket 5-syl. diesel, Traficom 2010. Pallonivel, vaihteenvalitsimen vipu, Traficom 2010. Moottorin käyntinopeuden putoaminen, Traficom 2010. Turvaverho, Traficom 2010. ECM diesel -päivitys, Traficom 2010. Moottorin öljymäärä, Traficom 2010. Polttoaineputkien kisko, Traficom 2009. Etuistuimien sivupaneelit, Traficom 2009. Hinaussilmukka edessä, Traficom 2009. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2019, 2016–2014, 2010, 2008), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2018), Traficom Käyttöjarru (2017, 2013–2009), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2015–2009), Traficom Renkaat ja vanteet (2015, 2013, 2011, 2009), Traficom Käyttöjarru (2015, 2014, 2013, 2011, 2010), Traficom Taka-akselisto (2016, 2013–2009), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2014, 2012), Traficom Lähivalo (2013), Traficom Akselistoissa voi olla vikoja jo 6–7-vuotiaista alkaen, Saksa Pitkittäisten tukivarsien kumilaakerit (puslat), Saksa Ohjauslaitteistossa, muun muassa raidetangonpäissä olkanivelissä voi olla vikoja jo 4–5-vuotiaista ja 70 000 kilometristä alkaen, Saksa Vetoakselien suojuskumien heikko kiinnitys saa aikaan vetoakselien nivelvaivoja, Saksa. Katkenneita jousia, Saksa Öljyvuotoja kaikissa vuosimalleissa, Saksa Jarrulevyt ja -palat kuluneet, mutta kestävät paremmin kuin raskaassa XC90:ssä, Saksa Pohjapellissä naarmuja maastoajon pohjakosketusten vuoksi, Saksa Pyöränkulmat pielessä, maastoajo rasittaa, Saksa Pohjapellin ruostesuojaus vaurioitunut maastoajon vuoksi, Saksa Yksi Volvo-merkin ja katumaasturiluokan parhaita malleja, varsin vähän vikoja suureen ajomäärään ja rankkaan maastokäyttöön verrattuna, ohjauslaitteisto ja voimalinjan öljyvuodot ovat heikkoja kohtia, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Moottorin apulaitteiden käyttöhihna (2010–2014). Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä (2014–2015). Akku (2014) Ilmamäärämittari (2012–2014). Moottori (2012). Turboahtimen imu- ja paineputket, välijäähdytin (2012). Polttonestepumppu (2010) Turbon letku, välijäähdytin (2010) Käyttäjien ilmoittamia vikoja U: Jarrulevyt kuluvat auton suuren massan vuoksi. Polttonesteenkulutus kasvaa merkittävästi suurissa nopeuksissa Saksan Autobahnilla korkean korin suuren ilmanvastuksen vuoksi. Käytetyt XC60-mallit kalliita Saksassa. Käytettyä ostettaessa on kiinnitettävä huomiota mahdollisiin öljyvuotoihin. D: Nykiviä automaattivaihteistoja, uusi ohjelmistopäivitys voi auttaa. Muutamia moottorivaurioita 151 kW (205 hv) -dieselissä. Kaupunkiajossa lyhyillä matkoilla moottoriöljyn sekaan pääsee polttoainetta dieseleissä, öljy siis laimenee polttoaineen vuoksi, takaisinkutsu 2010. Navigointilaite oikuttelee, päivitys auttaa. Pysäköintitutkan anturien herkkyys: Parkkitutkan luotettavuus kostealla kelillä huono, parkkitutka piipittää holtittomasti turhan takia. Takaisinkutsu 2010: irtoileva vaihdevivusto. Takaisinkutsu 2011: ohjaustehostimen häiriö, tehostus voi lakata. Takaisinkutsu 2014: apulaitehihnan kiristysmekanismi 5-sylinterisessä dieselmoottorissa. Takaisinkutsu 2015: sähkötoiminen pysäköintijarru vapautuu ennenaikaisesti esimerkiksi liikkeellelähdössä. Käytettyä ostaessa tarkistettava, että jakohihna ja apulaitteiden käyttöhihna on vaihdettu ohjeiden mukaan. Apulaitteiden hihnan kiristimessä ollut ongelmia. Turbon letkuja on irronnut. Aikaisemman mallin takaluukun hydrauliikka saattaa oikutella, sittemmin vaihdettu sähkötoimiseen. AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä hyvä tulos ilman vikoja arvosana 1 (asteikko 1=erinomainen, 5=huono). Öljyvuotoja. Koeajot – Volvo Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 5.1.2025 Koeajo Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 30.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX30 Single Core – Ennakkoluulojen vanki 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 17.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – Den glider ut 6.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty? 7.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance – hyvät pärjäävät aina 11.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 Recharge – Kaupunkimaasturi vetäisee liikkuvat taakse Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.