Volvo V90 -tyyppiviat

Volvo V90:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volvo V90

Volvo V90:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Volvo V60, XC60, S/V90: Hydrauliikkayksikkö R10120: Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2020 ja 2021 V60, XC60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että hydrauliikkayksikön vikaantumisen vuoksi voi jarrujen hätäavustustoiminnot lakata toimimasta. Korjauksena hydrauliikkayksikön uusinta, aloituspäivä 17.9.2021,
    ajoneuvojen lukumäärä 10, Traficom.
  • Volvo S/V60, S/V90: Polttoainesäiliön ohjelmistopäivitys R10115:
    Kampanja koskee rajattua erää vuosimallin 2022 S/V60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että polttoainesäiliöstä voi loppua polttoaine huolimatta siitä, että mittariston mukaan polttoainetta tulisi vielä olla jäljellä. Korjauksena ohjelmiston päivitys. Aloituspäivä 3.8.2021; Traficom.
  • Volvo XC90, S/V90(L), XC60, S/V60(CC): Matalapainepolttoainepumpun sulake R10100:
    Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2019-2020 bensiini- ja hybrid-voimalinjalla varustettuja Volvo-autoja. Volvo Cars on todennut, että polttoainepumpun sulake voi palaa ja tästä johtuen polttoaineen syöttö voi katketa. Korjauksena sulakkeen uusinta. Aloituspäivä 3.6.2021, Traficom.
  • Volvo V60/V60CC, V90/V90CC, XC60, XC90: Ohjausyksikön kiinnitys R10068:
    Kampanja koskee rajattua erää V60/V60CC, V90/V90CC, XC60 ja XC90 -autoja (vuosimallia 2021). Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että SRS-ohjausyksikön kiinnityspulttien kireys voi olla väärä, mikä voi aiheuttaa vikailmoituksia ja järjestelmän toiminnan rajoitteita. Korjauksena kiinnityspulttien kiristys oikeaan kireyteen.
    Aloituspäivä 12.1.2021, Traficom.
  • V90: Turvatyynyn ohjauslaitteen toimintahäiriö: kun turvatyynyn häiriön merkkivalo syttyy ja ilmestyy häiriöteksti, turvatyyny ei välttämättä toimi onnettomuustilanteessa oikein. Valm. aika. 2021, ADAC 3/2021.
  • Lisäksi useita vanhoja korjauskehotuksia Traficom sivuilla.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016), Traficom
  • Uusi malli, ei vielä runsaasti tilastoja.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Volvo V90 ei ole mukana tiepalveluraportissa

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

V90 SPA (2016 ->)

  • Uudehko malli, ei vielä vikailmoituksia.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.