15.11.2023 Uutinen Uusi Finnsirius-alus kyntää myötätuulessa – matkustajamäärät kasvoivat yli odotusten Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnlinesin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin uusi ja uudenlainen Finnsirius-alus on löytänyt matkustajansa kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Se oli Finnlines-varustamolle riski, joka näyttää kannattaneen. Uusi ja varustamolleen palvelukonseptiltaan täysin uudenlainen Superstar-luokan rahtimatkustajalaiva on iso satojen miljoonien eurojen investointi, jossa on aina riskinsä. Kaksi ensimmäistä liikennöintikuukautta kuitenkin osoittavat, että tähdistöstä nimensä saanut M/S Finnsirius tuikkii kirkkaana merenkulun tähtitaivaalla.Moottori osallistui Finnsiriuksen neitsytristeilylle, josta kerrottiin otsikolla Uuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin.Samaista syyskuista artikkelia varten Moottori pyysi varustamolta ennakkoarviota, miten uusi alus tulee vaikuttamaan reitin matkustajamääriin. Finnlines kuljettaa Naantalin-reitillä vuosittain noin 250 000 matkustajaa, johon kuuluvat myös rekkakuskit. Yhtiö kertoi tavoitteekseen kasvattaa matkustajamääriä ”ainakin kymmenyksellä vuodessa uusien alusten voimin”.Tuoreiden lukujen valossa näyttää vahvasti siltä, että ennakko-odotuksista ollaan jopa edellä, sillä matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Kuluneen kahden kuukauden aikana reitillä matkusti reilut 60 prosenttia enemmän matkustajia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhvenanmaalaiset löytäneet reitinLaivatulokkaan aloitettua liikennöinnin Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin yhdistävällä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä on käynyt ilmi, että myös ahvenanmaalaiset ovat löytäneet yhteydet ja matkustajamäärä Ahvenanmaalta niin manner-Suomeen kuin Ruotsiin on noussut huomattavasti.– Olen erittäin tyytyväinen Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen reittimme matkustajamäärien kehitykseen. Varsinkin Ahvenanmaan luvut ilahduttavat, sillä tuotamme luotettavia ja miellyttäviä kuljetuspalveluja. Haluamme myös olla vahva kumppani Ahvenanmaan matkailu- ja hotellialalle, Finnlinesin matkustajapalvelujen johtaja Marco Palmu kertoo.– Kahden ensimmäisen kuukauden perusteella on käynyt ilmi, että matkustajistamme noin puolet ovat olleet kanta-asiakkaita, mutta risteilyasiakkaista valtaosa on ollut uusia matkustajia yhtiöllemme, Palmu kertoo. Uudenlainen ruokamaailmaFinnsiriuksen ruokamaailma on nykyaikainen ja tarkoittaa monenlaisia ravintoloita, laadukkaita raaka-aineita ja ruokahävikin hallintaa.Moottorin aiemmassa artikkelissa kerrotaan tarkemmin, mitä tarkoittaa huippukokki Henri Alén yhteistyössä Finnlinesin keittiöpäällikkö Dan Grönvallin kanssa suunnittelemat Finnsiriuksen ruokailuvaihtoehdot.Laivayhtiön aiemmin teettämän asiakaskyselyn mukaan 60 prosenttia matkustajista piti kestävyyttä ja vastuullisuutta erittäin- tai melko tärkeänä perusteena matkapäätösten teossa, 40 prosentille vastuullisuus oli erittäin tärkeä tekijä.Keittiöpäällikkö Sami Mäkinen ja tarjoilija Riikka Mäkitalo valmistelevat Cargo Buffetia asiakkaiden tulla.Automatkailijalle järkevät aikataulutSuomalaisille Ruotsiin tai siitä edemmäs Eurooppaan omalla autolla suuntaavalle matkailijalle Naantali lähtösatamana tarjoaa otolliset aikataulut ja otollisen määränpääsataman.Merimatka kestää 8–9 tuntia. Alus irtoaa Naantalin sataman laiturista aamupäivällä joko kello 10.30 (torstai–sunnuntai) tai kello 11.45 (maanantai–keskiviikko).Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin valitsevat auton kanssa matkailevat pääsevät kätevästi jatkamaan matkaa määräsatamista jonottamatta, sillä perillä ollaan kaupunkikeskustojen ulkopuolella ja ruuhka-aikojen jälkeen. E18-valtaväylälle pääsee suoraan Kapellskärin satamasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Finncanopus tulee ensi vuonna Reitille tulee myös toinen uusi alus eli Finnsiriuksen sisarlaiva. Finncanopus aloittaa liikennöinnin samalla reitillä vuoden 2024 alussa. Palmu luettelee uusien alusten valtteja matkailijan näkökulmasta. Niitä ovat rauhallinen merimatka, luotettavat aikataulut ja tilava autokansi. Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus ovat enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja. Ropax-alusten pituus on 235 metriä ja lastikapasiteetti 5 200 kaistametriä. Alukset vetävät sisuksiinsa noin 200 henkilöautoa ja 300 kuorma-autoa matkaa kohden. Finnlines on ollut yli 75 vuoden ajan Suomen suurin tuonti- ja vientikuljettaja. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: FinnlinesLisää aiheestaUuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin Päivän kuva: Finnsirius Airiston tyvenessä Vuoden 2023 Ropax-laiva on valittu – voittajasta ei liene epäselvyyksiä M/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa