3.3.2016 Ajoneuvot Lamborghini Centenario – 770 hevosvoimaa shokkiarvoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sant'Agatasta kajahtaa Lamborghinin perustajan satavuotisten kunniaksi. Jos autotalliinsa mielii jotain sellaista, joka ravistelee hereille pysähtyneenäkin, lienee Geneven autonäyttelyn paras vaihtoehto Lamborghini Centenario. 20 coupen ja 20 roadsterin tuotantoerä tosin myytiin jo loppuun viileään 1,75 miljoonan euron kappalehintaan (ilman veroja), joten metsästys kannattaa aloittaa suoraan käytettyjen autojen nettikaupasta. Parin miljoonan vastineeksi saa auton, joka juhlistaa Lamborghinin perustajan, Ferruccio Lamborghinin, satavuotissyntymäpäivää. Muotoilultaan auto on siinä mielessä tyypillistä Lamborghinia, että auton visuaalinen ilme iskee silmille kuin sitruunahappo. Kiilamainen muoto on tuttu monista viime vuosien Lamboista, mutta Centenario pistää erityisesti takaosan ilmanohjainten mittasuhteet aivan uusiin sfääreihin. Inspiraatiota on haettu 1970-luvun kilpa-autoista, mutta valmistaja sanoo siipien ja ilmanottoaukkojen olevan autossa puhtaasti käytännön syistä. Samalla ne toimivat kuulemma muistutuksena Centenarion "aerodynaamisesta ylivertaisuudesta". Auto näyttääkin kulkevan noin miljoonaa pysähtyneenäkin. Ihan miljoonaan Centenario ei kuitenkaan yllä. Vapaasti hengittävä V12 on periaatteessa tuttu Aventadorista ja Aventador SV:stä, mutta teholukemana on Lamborghinille ennätyksellinen 770 hevosvoimaa. Mikäli moottorista ottaa kaiken irti, saavutetaan 100 km/h 2,8 sekunnissa, ja 23,5 sekunnin päästä lähdöstä ollaan jo 300 km/h nopeudessa. Huippunopeus on yli 350 kilometriä tunnissa. Kyseisissä nopeuksissa Centenarion naurettavan isot siivet tuottavat paljon kaivattua downforcea. Vakautta tuovat myös Lamborghinin ensimmäinen nelipyöräohjaus ja merkille klassinen neliveto. Täysin hiilikuidusta tehty korirakenne tarkoittaa massiiviselle autolle verrattain maltillista 1 520 kilogramman painoa. Ja mikäli tielle juoksee jänis, keraamiset jarrut kiskovat Centenarion pysähdyksiin 100 km/h nopeudesta vain 30 metrin matkalla. Jousituksessa on käytetty Lamborghinin magneettikentällä ohjattavia magnetoreologisia iskunvaimentimia, dynaamisen ohjauksen saadessa uuden kalibroinnin nelipyöräohjausta varten. Mielenkiintoisesti vaihdelaatikko on Lamborghinin oma ISR-vaihteisto, jossa lainataan kaksoiskytkinvaihteiston periaatteita, mutta toteutetaan ne yhdellä kytkimellä. Merkin nykyisen ISR-vaihteiston tyypillinen vaihtoaika on noin 50 millisekuntia. Painonsäästön lisäksi ISR-vaihteisto tuo merkin mukaan ajamiseen Lamborghinille sopivan tunnelatauksen. Lamborghinin väistyvä pääjohtaja Stephan Winkelmann kiittelee, että rajoitetun tuotantomäärän Centenario oli erinomainen tilaisuus suunnittelijoille ja insinööreille luoda jotain todella ainutkertaista. – Tämä on mitä sopivin kunnianosoitus Ferruccio Lamborghinille hänen juhlavuotenaan, kommentoi Winkelmann. Kyseessä on Winkelmannin viimeinen tuotejulkistus Lamborghinilla, uusien tehtävien odottaessa Audin quattro-osaston johdossa. Lähde ja kuvat: Lamborghini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt