3.3.2016 Ajoneuvot Lamborghini Centenario – 770 hevosvoimaa shokkiarvoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sant'Agatasta kajahtaa Lamborghinin perustajan satavuotisten kunniaksi. Jos autotalliinsa mielii jotain sellaista, joka ravistelee hereille pysähtyneenäkin, lienee Geneven autonäyttelyn paras vaihtoehto Lamborghini Centenario. 20 coupen ja 20 roadsterin tuotantoerä tosin myytiin jo loppuun viileään 1,75 miljoonan euron kappalehintaan (ilman veroja), joten metsästys kannattaa aloittaa suoraan käytettyjen autojen nettikaupasta.Parin miljoonan vastineeksi saa auton, joka juhlistaa Lamborghinin perustajan, Ferruccio Lamborghinin, satavuotissyntymäpäivää. Muotoilultaan auto on siinä mielessä tyypillistä Lamborghinia, että auton visuaalinen ilme iskee silmille kuin sitruunahappo. Kiilamainen muoto on tuttu monista viime vuosien Lamboista, mutta Centenario pistää erityisesti takaosan ilmanohjainten mittasuhteet aivan uusiin sfääreihin. Inspiraatiota on haettu 1970-luvun kilpa-autoista, mutta valmistaja sanoo siipien ja ilmanottoaukkojen olevan autossa puhtaasti käytännön syistä. Samalla ne toimivat kuulemma muistutuksena Centenarion "aerodynaamisesta ylivertaisuudesta". Auto näyttääkin kulkevan noin miljoonaa pysähtyneenäkin.Ihan miljoonaan Centenario ei kuitenkaan yllä. Vapaasti hengittävä V12 on periaatteessa tuttu Aventadorista ja Aventador SV:stä, mutta teholukemana on Lamborghinille ennätyksellinen 770 hevosvoimaa. Mikäli moottorista ottaa kaiken irti, saavutetaan 100 km/h 2,8 sekunnissa, ja 23,5 sekunnin päästä lähdöstä ollaan jo 300 km/h nopeudessa. Huippunopeus on yli 350 kilometriä tunnissa. Kyseisissä nopeuksissa Centenarion naurettavan isot siivet tuottavat paljon kaivattua downforcea. Vakautta tuovat myös Lamborghinin ensimmäinen nelipyöräohjaus ja merkille klassinen neliveto.Täysin hiilikuidusta tehty korirakenne tarkoittaa massiiviselle autolle verrattain maltillista 1 520 kilogramman painoa. Ja mikäli tielle juoksee jänis, keraamiset jarrut kiskovat Centenarion pysähdyksiin 100 km/h nopeudesta vain 30 metrin matkalla. Jousituksessa on käytetty Lamborghinin magneettikentällä ohjattavia magnetoreologisia iskunvaimentimia, dynaamisen ohjauksen saadessa uuden kalibroinnin nelipyöräohjausta varten.Mielenkiintoisesti vaihdelaatikko on Lamborghinin oma ISR-vaihteisto, jossa lainataan kaksoiskytkinvaihteiston periaatteita, mutta toteutetaan ne yhdellä kytkimellä. Merkin nykyisen ISR-vaihteiston tyypillinen vaihtoaika on noin 50 millisekuntia. Painonsäästön lisäksi ISR-vaihteisto tuo merkin mukaan ajamiseen Lamborghinille sopivan tunnelatauksen.Lamborghinin väistyvä pääjohtaja Stephan Winkelmann kiittelee, että rajoitetun tuotantomäärän Centenario oli erinomainen tilaisuus suunnittelijoille ja insinööreille luoda jotain todella ainutkertaista.– Tämä on mitä sopivin kunnianosoitus Ferruccio Lamborghinille hänen juhlavuotenaan, kommentoi Winkelmann. Kyseessä on Winkelmannin viimeinen tuotejulkistus Lamborghinilla, uusien tehtävien odottaessa Audin quattro-osaston johdossa.Lähde ja kuvat: LamborghiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?