2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun auton hybridijärjestelmän vikaa korjattiin, auton omistajalle tuli monenlaisia kuluja, joiden maksajaa hän haki kuluttajariitalautakunnan kautta. Kun sähköautoon tai hybridiautoon tulee vikaa, korjauskustannukset voivat olla kalliit. Näin kävi seitsemän vuotta vanhalle Volkswagen Golf GTE Plug-in hybridille, kun sen ajoakustoon tuli vikaa.Kuluttaja osti keväällä 2022 Keski-Suomessa sijaitsevasta autoliikkeestä vuonna 2015 käyttöönotetun ladattavan hybridin. Auto maksoi 20 500 euroa ja sillä oli kaupantekohetkellä ajettu 109 000 kilometriä.Kuluttaja huomasi autolla ajettuaan, että auton ajoakustossa on vikaa. Hän oli ehtinyt ajamaan autolla vajaan vuoden aikana noin 10 000 kilometriä. Auto meni merkkihuoltoon korjattavaksi. Korjaus meni takuuseen, koska ajoakuston akkutakuu on 8 vuotta tai 180 000 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluttajan vaatimukset yli 1 000 euroaMutkia tuli kuitenkin matkaan, kun autolle alettiin hakea sopivaa korjausaikaa. Työ, ajoakuston irroittaminen sekä vaihtaminen vaati kahden sähkötekniikkaan erikoistuneen ajoneuvoasentajan läsnäoloa ja sopiva korjausaika oli tarjolla vasta usean viikon jälkeen siitä kun kuluttaja oli merkkikorjaamoon yhteydessä. Lopulta, noin kolmen kuukauden päästä kuluttajan reklamaatiosta sopiva korjausaika kuitenkin löytyi. Sen lisäksi korjaus kesti noin kuukauden verran. Korjauksen hintalappukin oli pitkä, 14 000 euroa.Kuluttaja ei ollut tyytyväinen siihen, että korjaus kesti. Lisäksi häntä ei miellyttänyt se, että hänelle tuli ylimääräisiä kuluja siitä, että Volkswagen Golf päätyi korjattavaksi ja korjausajan saaminen kesti. Kuluttaja päättikin viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.Korjausaikaa odottaessaan kuluttaja joutui käyttämään viallista autoa. Lisäksi hän joutui vaihtamaan autoon uuden 12 voltin akun, joka myös vikaantui eikä auto enää ladannut sitäkään. Uusi akku maksoi 100 euroa ja kuluttaja oli myös närkästynyt siitä, että sen noudosta aiheutui hänelle 50 euron kulut.Kuluttajaa harmitti myös se, hänelle syntyi auton viemisestä ja noutamisesta korjaamolle 36 euron matkakulut. Kuluttajan harmistusta lisäsi myös se, että hän oli joutunut viallisen auton vuoksi käyttämään myös julkista liikennettä sekä lainaamaan kavereiltaan autoja.Auton omistaja oli joutunut myös Volkkarin vikaantumisen vuoksi laittamaan toisen auton takaisin tieliikenteeseen, jotta hän pääsi liikkumaan. Tästä kuluttajalle aiheutui vajaan 80 euron kulut. Kaikkiaan kuluttajan kuluvaatimukset aiheutuneesta vaivasta keskisuomalaiselle auton myyjäliikkeelle olivat 1 068 euroa.Auton myyjä ei antanut vastaustaKuluttajan vaatimukset eivät loppuneet myöskään myyjäliikkeelle kohdistettuihin vaatimuksiin, vaan hän kohdisti vaatimuksensa vielä auton takuukorjauksen tehneelle merkkiliikkeelle. Merkkiliikkeeltä hän vaati auton vikaselvityksen kuluja, 388 euroa.Auton korjauksen tehnyt merkkiliike oli lätkäissyt kuluttajalle vikaselvityksestä 388 euron kulun. Merkkiliikkeen mukaan autossa oli todettu mahdollinen akkuperäinen vika, jonka varmistaminen olisi edellyttänyt akun irroittamista ja sen purkamista. Merkkiliikkeen mukaan kuluttaja vaati kuitenkin autoa käyttöönsä kesken tutkimuksen, jolloin kyseistä ylimääräistä työtä ei voitu sisällyttää takuuseen. Merkkiliike kertoi vastauksessaan kuluttajariitalautakunnalle, että normaali hinta takuuseen kuulumattomalle kyseiselle työlle olisi ollut 645 euroa, mutta asiakkaalta veloitettiin vain 388 euroa.Kuluttajariitalautakunta varasi tapauksessa auton myyneelle keskisuomalaiselle autoliikkeelle myös antaa vastauksensa asiassa. Autoliikkeen vastausta ei kuitenkaan kuulunut. Koska autoliike ei antanut asiassa vastausta, kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian oikeudenkäymiskaaren 12 luvun 13 § mukaan. Lausunnonpyytäjän vaatimukset hyväksytään siltä osin, kun ne eivät ole perusteettomat, jos vastapuoli ei anna asiassa vastausta.Lautakunta päätti, että kuluttajan vaatimusta ei pidä pitää selvästi perusteettomana lukuunottamatta kuluttajan 500 euron vaatimusta, joka koski julkisen liikenteen käyttämistä sekä kavereilta lainattuja autoja. Lautakunnan mukaan mikään kuluttajan antamassa asiakirjaselvityksessä ei viitannut siihen, että tällaisia kuluja olisi syntynyt. Muilta osin lautakunta hyväksyi kuluttajan vaatimuksen. Lautakunta siis suositti, että auton myynyt keskisuomalainen autoliike maksaa kuluttajalle 568 euroa.Merkkiliikkeen korjaamon vastuuta kuluttajariitalautakunta puolestaan arvioi kuluttajansuojalain 8 luvun säännösten perusteella. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että merkkiliike on selvittänyt takuukorjaukseen liittyviä tapahtumia esimerkiksi siten, että ainakin osa pitkittyneestä korjausajasta johtui kuluttajan omista toimenpiteistä.Lisäksi lautakunnalle muodostui käsitys, jonka mukaan merkkiliikkeen korjaamo on toiminut siltä edellyttävällä huolellisuudella sekä ammattitaidolla eikä kuluttajariitalautakunta havainnut sen toiminnassa virhettä. Korjaamon on uskottavasti kertonut joutuneensa tekemään kuluttajan vaatimuksesta ylimääräisiä toimenpiteitä. Sen vuoksi lautakunta ei suosittanut merkkiliikkeen maksamaan kuluttajalle hyvitystä vikaselvityksen teosta.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen