19.10.2016 Ajoneuvot 90 tonnia muovailuvahaa: Fordin muotoiluosaston vuosiaskartelut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automuotoilussa parasta kolmedeetä saa edelleen veistämällä täysikokoisen mallin muotoilusavesta. Autojen suunnittelussa jännittävin asia on muotoilusavi ja siitä veistetyt, hiotut ja muovatut täysikokoiset automallit. Vaikka tietokoneavusteinen suunnittelu sekä kolmiulotteiset skannaamis- ja tulostamistekniikat ovat siirtäneet muotoilutyötä pois pienoismallien ja täysikokoisten savimallien luota, käsityö ja fyysinen malli puolustavat paikkaansa edelleen.– Uudet teknologiat vaikuttavat meihin jatkuvasti, mutta kun haluamme tarkastella fyysisiä ominaisuuksia aikaisin suunnitteluprosessissa, palaamme saveen. Saven avulla voimme tehdä välittömiä arvioita ja antaa palautetta yhteishengessä, vielä kun malli on kesken, linjaa Fordin muotoilujohtaja Lloyd VandenBrink Fordin kuorma-autostudiolta Michiganin Dearbornista.Tietokonemallit ja pienoismallit ovat helpottaneet työtaakkaa, mutta täysikokoinen savimalli paljastaa usein ongelmia, joita pienennöksissä ei tule ajatelleeksi. Fordin mukaan esimerkiksi vyötärölinjan syvyysongelmat tai konepellin tehopullistukset ovat tällaisia seikkoja. Niinpä yhtiön suunnitteluprosessi alkaakin usein tietokoneella, jolla tehdyn suunnitelman mukaan luodaan savimalli jyrsimällä, valmiin mallin päätyessä 3D-skannattuna takaisin tietokoneelle.– Tietokoneet ovat enemmän yhden hengen workflowhun sopivia, savimallien ollessa enemmän yhteistyöhön sopivia. Ryhmäkeskustelu on hyvä työkalu konsensusta ja yhteispeliä haettaessa, ja savimalli toimii samalla tavalla muotoilussa. Kaikki voivat nähdä ja tutkia mahdollisuuksia yhdessä, joten on suurempi todennäköisyys luoda upea muoto, VandenBrink vertailee.Aivan tyhjästä täysikokoinen savimalli ei kuitenkaan synny. Esimerkiksi valmiin Raptor-avolavan savimalli painoi noin 878 kilogrammaa. Vielä suurempi oli siihen tarvittu työmäärä: neljän vuoden aikana muotoiluun käytettiin yhteensä 20 000 tuntia.Kokonaisuutena Fordilla kuluu vuodessa noin 90 tonnia muotoilusavea, mutta erikoisesta materiaalista kierrätetään vain osa. Viime vuosina savesta on kierrätetty noin 2,3 tonnia vuodessa. Vaikeaksi kierrättämisen tekee se, että esimerkiksi jyrsinnästä syntyvät hukkalastut täytyy kerätä suoraan keräysastiaan kierrätystä varten, sillä yksittäinenkin hiekanjyvä voi sotkea prosessin.Yhtiö onkin kehittänyt eteenpäin koneita, joilla nimenomaan Fordin käyttämä muotoilusavilaatu voidaan pilkkoa, puristaa ja lämmittää uudelleen käyttökelpoiseksi. Viiden vuoden aikana amerikkalaisvalmistaja on ponnisteluillaan saanut pidettyä yli 9 tonnia savea pois kaatopaikoilta.Ehkä suurin harha liittyy kuitenkin nimitykseen: autoteollisuudessa käytettävä muotoilusavi ei sisällä yhtään savea. Kyseessä on sekoitus vahoja ja täyteaineella varustettua öljyä. Keraamisesta savesta poiketen se ei siis sisällä myöskään vettä.Lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita