19.10.2016 Ajoneuvot 90 tonnia muovailuvahaa: Fordin muotoiluosaston vuosiaskartelut Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Automuotoilussa parasta kolmedeetä saa edelleen veistämällä täysikokoisen mallin muotoilusavesta. Autojen suunnittelussa jännittävin asia on muotoilusavi ja siitä veistetyt, hiotut ja muovatut täysikokoiset automallit. Vaikka tietokoneavusteinen suunnittelu sekä kolmiulotteiset skannaamis- ja tulostamistekniikat ovat siirtäneet muotoilutyötä pois pienoismallien ja täysikokoisten savimallien luota, käsityö ja fyysinen malli puolustavat paikkaansa edelleen. – Uudet teknologiat vaikuttavat meihin jatkuvasti, mutta kun haluamme tarkastella fyysisiä ominaisuuksia aikaisin suunnitteluprosessissa, palaamme saveen. Saven avulla voimme tehdä välittömiä arvioita ja antaa palautetta yhteishengessä, vielä kun malli on kesken, linjaa Fordin muotoilujohtaja Lloyd VandenBrink Fordin kuorma-autostudiolta Michiganin Dearbornista. Tietokonemallit ja pienoismallit ovat helpottaneet työtaakkaa, mutta täysikokoinen savimalli paljastaa usein ongelmia, joita pienennöksissä ei tule ajatelleeksi. Fordin mukaan esimerkiksi vyötärölinjan syvyysongelmat tai konepellin tehopullistukset ovat tällaisia seikkoja. Niinpä yhtiön suunnitteluprosessi alkaakin usein tietokoneella, jolla tehdyn suunnitelman mukaan luodaan savimalli jyrsimällä, valmiin mallin päätyessä 3D-skannattuna takaisin tietokoneelle. – Tietokoneet ovat enemmän yhden hengen workflowhun sopivia, savimallien ollessa enemmän yhteistyöhön sopivia. Ryhmäkeskustelu on hyvä työkalu konsensusta ja yhteispeliä haettaessa, ja savimalli toimii samalla tavalla muotoilussa. Kaikki voivat nähdä ja tutkia mahdollisuuksia yhdessä, joten on suurempi todennäköisyys luoda upea muoto, VandenBrink vertailee. Aivan tyhjästä täysikokoinen savimalli ei kuitenkaan synny. Esimerkiksi valmiin Raptor-avolavan savimalli painoi noin 878 kilogrammaa. Vielä suurempi oli siihen tarvittu työmäärä: neljän vuoden aikana muotoiluun käytettiin yhteensä 20 000 tuntia. Kokonaisuutena Fordilla kuluu vuodessa noin 90 tonnia muotoilusavea, mutta erikoisesta materiaalista kierrätetään vain osa. Viime vuosina savesta on kierrätetty noin 2,3 tonnia vuodessa. Vaikeaksi kierrättämisen tekee se, että esimerkiksi jyrsinnästä syntyvät hukkalastut täytyy kerätä suoraan keräysastiaan kierrätystä varten, sillä yksittäinenkin hiekanjyvä voi sotkea prosessin. Yhtiö onkin kehittänyt eteenpäin koneita, joilla nimenomaan Fordin käyttämä muotoilusavilaatu voidaan pilkkoa, puristaa ja lämmittää uudelleen käyttökelpoiseksi. Viiden vuoden aikana amerikkalaisvalmistaja on ponnisteluillaan saanut pidettyä yli 9 tonnia savea pois kaatopaikoilta. Ehkä suurin harha liittyy kuitenkin nimitykseen: autoteollisuudessa käytettävä muotoilusavi ei sisällä yhtään savea. Kyseessä on sekoitus vahoja ja täyteaineella varustettua öljyä. Keraamisesta savesta poiketen se ei siis sisällä myöskään vettä. Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan