26.6.2023 Ajoneuvot ADACin uusin tiepalveluraportti 2023: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ADAC 2023 -tiepalveluraportin käsittely jatkuu. Tässä toisessa osiossa käsitellään pienemmän ja isomman keskiluokan autojen tuloksia. ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Jäseniä ADACilla on yli 21,4 miljoonaa (21 424 663 jäsentä vuoden 2022 lopussa), onhan Saksa Euroopan johtava automaa.Tunnettu ja luotettava ADAC-tiepalvelu on toiminut jo vuodesta 1954 alkaen. ADAC -tiepalveluraporttia automallien tielle pysäyttävistä on julkaistu vuosittain vuodesta 1967 alkaen.ADAC 2023 -tiepalveluraporttia käsittelevän jutun ensimmäisessä osassa on laaja selvitys tiepalveluraportin taustasta ja kokonaistuloksista. Tässä toisessa osiossa käsitellään pienemmän ja isomman keskiluokan autojen tuloksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin luet ADAC-vikatilastoaTiepalveluraportissa on listattu 155:n Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2022. Tuloksissa on otettu huomioon vain automallien tekniset viat, joiden vuoksi auto on simahtanut tien poskeen kesken matkan. Rengasvauriot sekä kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten esimerkiksi polttoaineen loppuminen, on jätetty pois tilastosta.Mukana olevien autojen ensirekisteröintivuodet ovat 2013-2020. Automallit on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Tulostaulukoissa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu kunkin mallin tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.Tulostaulukoissa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen kaikkein huonoin.Tilastossa vain suositut automallit, joista on saatu tilastollisesti merkittävä otos: Raportissa on vain sellaiset mallit, joita on ensirekisteröity vähintään 7 000 kappaletta kahtena eri vuotena. Tulokset on mainittu niistä käyttöönottovuosista, jolloin mallia on ensirekisteröity vähintään 5 000 kappaletta vuodessa.Ongelmana alimitoitetut käynnistysakutKun auton matka tyssää tien poskeen teknisen vian vuoksi, syypäänä ongelmiin on useimmiten käynnistysakun heikko varaustila. 43,2 prosenttia kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun. Akku on aina ollut suurin tielle simahtamisen syy ADACin ensimmäisestä tiepalveluraportista vuodesta 1967 alkaen.ADAC tiepalvelutilasto 2023 - Tulosten tarkastelua kokoluokittainPienempi keskiluokkaSähköautoista pienemmän keskiluokan Volkswagen ID.3 ja pikkuauto BMW i3 olivat nuorimman ikäryhmän (käyttöönottovuosi 2020) ja koko tutkimuksen vähävikaisimmat mallit. Niistä vain 0,2 autoa simahti 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti. Pienemmässä keskiluokassa BMW ja Audi menestyivät mainiosti useammalla mallilla ja useissa ikäryhmissä.Sähköautoista pienemmän keskiluokan Volkswagen ID.3 oli BMW i3:n ohella vähävikaisin malli.BMW 1-sarja on pienemmän keskiluokan paras ja vähävikaisin automalli ja samalla yksi koko raportin parhaista kaikissa ikäluokissa. BMW 1-sarja on kaikissa ikäryhmissä merkittävästi keskiarvoautoa luotettavampi. BMW:n menestystä tässä luokassa täydentävät hyvin myös BMW 2-sarja, X1 ja X2.Audi on myös vahvoilla, erityisesti Audi Q3, mutta myös Q2 ja A3. Hyvin sijoittuneita ja keskiarvoautoa luotettavampia useissa ikäryhmissä ovat aakkosjärjestyksessä Mini Countryman, Mercedes-Benz A-sarja ja B-sarja sekä GLA, Mitsubishi ASX, Seat Ateca ja Leon, Škoda Rapid, Volkswagen Golf, Beetle, T-Roc ja Tiquan sekä Volvo XC40.Pienemmän keskiluokan toista äärtä edustava heikoimpien lista yllättää: Toyota C-HR simahti useimmin! Koko raportissa Toyota C-HR oli toiseksi huonoin nuorimmassa ikäryhmässä ja kaikkein huonoin kahdessa seuraavassa ikäryhmässä. Syynä oli yksinomaan C-HR:n heikkolaatuiset akut, joiden varaustila heikkenee yllättäen ajotauon jälkeen.Toyota C-HR simahti useiten, syynä yksinomaan heikkolaatuiset akut.ADAC totesi muun muassa: ”Vaikka akku on niin sanottu kulutusosa, Saksassa Toyota on päättänyt korvata vikatapauksissa akkujen vaihdon parempiin jatkotakuun puitteissa. Vuoden 2022 alusta alkaen valmistaja on vaihtanut akkujen osahankkijan laadukkaampaan. Se ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tiepalveluraporttiin, jossa nuorin ikäryhmä on käyttöönottovuosi 2020.”Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosanan, samoin luotettavuuden perikuvana ollut Toyota Corolla käyttöönottovuodelta 2020, sen sijaan käyttöönottovuoden 2019 Corolla jätti tielle keskinkertaista useammin, simahtamisen syynä pelkästään akkujen kelvoton laatu. Toyotan akkujen osahankkija on tyrinyt pahasti, mikä muodostaa mainehaitan Toyotalle jo toisena vuotena peräkkäin. Muita syitä Toyotien simahtamiseen ei ole mainittu, vain akkuongelmat.Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosananUsein simahtavien joukossa on myös seuraavia malleja: Renault Kangoo, Scénic ja Mégane, Peugeot 308 käyttöönottovuodelta 2013-2015, Ford Kuga sekä Mercedes-Benz Citan, joka perustuu suurelta osin Renault Kangoon perusrakenteeseen. Mersu Citan jätti tielle lukuisten sähkölaitevikojen, polttonestepumpun vikojen ja akkuongelmien vuoksi.Isompi keskiluokkaSähköauto Tesla Model 3 on yksi luokkansa parhaista kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä. Kokonaisuutena tämäkin kokoluokka on BMW:n ja Audin juhlaa kaikissa ikäryhmissä.BMW X3 on luokkansa paras ja samalla koko tutkimuksen vähävikaisin erinomaisin tuloksin kaikissa ikäryhmissä. BMW:n menestystä isossa keskiluokassa täydentävät myös mainiosti pärjänneet BMW 3-sarja ja 4-sarja.Audi A4 on luokassaan kolmanneksi paras. Lisäksi Audi A5 ja Q5 saivat myös mairittelevia arvosanoja. Muita vähävikaisia luokassaan ovat Mercedes-Benz C-sarja, GLB, GLC ja GLK, Škoda Kodiaq ja Octavia, Volkswagen Passat ja Volvo XC60.Keskimääräistä useammin tielle jättäneet mallit automerkin mukaisessa aakkosjärjestyksessä: Iso tila-auto Ford S-Max (2016 -2018) simahti yleensä akkuongelmien vuoksi ja käyttöönottovuoden 2016 malli laturivikojen vuoksi. Ford Mondeo oli useissa ikäluokissa keskiarvoa heikompi akkuvikojen vuoksi.Ford S-Max jätti tielle yleensä akkuongelmien tai laturivikojen vuoksi.Opel Insignia oli yksi huonoimpia lukuisten akkuongelmien sekä turbon letkujen/putkien ja välijäähdyttimen vikojen vuoksi. Seat Alhambran vanhemmat ikäluokat kärsivät lukuisista akkuvioista, mutta kahdessa uusimmassa ikäluokassa Alhambran laatu on parantunut ollen keskiarvoautoa parempi.Toyota RAV4:n vuosimallit 2016-2020 jättivät usein tielle kelvottomien akkujen vuoksi. Toyota RAV4:n uudehkot vuosimallit 2019-2020 ovat luokassaan kaikkein vikaherkimmät ja koko raportissa heikoimpien joukossa. Surkeat akut ovat kova kolaus Toyotan aikaisemmin hyvälle laatumaineelle.Volkswagen Sharan -tila-auton vanhemmat ikäluokat kärsivät lukuisista akkuongelmista, mutta kahdessa uusimmassa ikäluokassa Sharanin laatu on parantunut ollen keskiarvoautoa parempi.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: ADAC, ADAC -tiepalveluraportti, KBA (Das Kraftfahrt-Bundesamt, Saksan ”ajoneuvohallintokeskus”) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon