27.11.2020

Africa Twinin moottoriin perustuva uusi custom – Honda Rebel 1100

Honda Rebel 1100

Suomen myydyin custom-moottoripyörä Honda Rebel 500 saa yläpuolelleen 1 100-kuutioisen Rebelin. Suunnittelussa on lainattu pienemmän Rebelin ratkaisuja, mutta hieman isommassa mittakaavassa.

Rebel 500 oli viime vuonna Euroopan kolmanneksi myydyin custom-moottoripyörä, joten ei ihme että Honda lähti jalostamaan saman konseptin mukaista mallia myös yli 1 000-kuutioisten luokkaan. Rungon suunnittelussa on lainattu suoraan pikku-Rebelin linjoja, mutta esimerkiksi runkoputki on järeämpää. Samoin mittasuhteita - mm. akseliväli, istuinkorkeus ja tankin tilavuus - on hieman kasvatettu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoriin lisää massaa ja tukevampi alavääntö

Moottoriksi Honda valitsi Africa Twinin uudemman 1100-kuutioisen version. Vauhtipyörän massaa kasvatettiin 32 prosenttia, mutta muuten perusmoottori on pidetty iskutilavuutta ja puristussuhdetta myöten samana. Venttiilien nostoa ja ajoitusta on muokattu moottorin luonteen muuttamiseksi paremmin customiin sopivaksi. Lopputuloksena on 87 hevosvoiman teho ja vääntöä rivikakkonen tarjoaa 98 newtonmetriä.

Kierroslukumittarin punaraja on customiksi korkealla, noin 8 000 kierroksen kohdalla. Africa Twinin tapaan uuteen Rebeliinkin on tarjolla perinteisen manuaalivaihteiston ohella myös DCT-kaksoiskytkinvaihteisto.

Honda Rebel 1100

Riittävä avustinvalikoima

Sähköisen kaasukahvan, josta Honda käyttää nimeä Throttle by Wire, ansiosta elektroniikkapaketista on saatu suhteellisen kattava. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajo-ohjelmaa (Sport, Standard, Rain) ja lisäksi kuljettajan säädettävissä oleva Rider-ajo-ohjelma. Luistoneston säätö on kolmiportainen ja lisäksi pakettiin kuuluvat keulimisenesto, moottorijarrun säätö sekä vakionopeussäädin.

Sekä 43-millisissä etuteleskoopeissa että takapään stereojousituksessa voidaan säätää esijännitystä. Etujarruksi on valittu nelimäntäinen radiaalijarrusatula ja peräti 330-millinen levy, mutta vain yksin kappalein. Led-valot sekä pyöreä LCD-näyttö tuovat bobber-henkiseen ulkonäköön nykyaikaisuutta.

Honda Rebel 1100

Valmistajan mukaan iso Rebel sisältää kaksi persoonaa, rennon cruisailupyörän mutta hyvät ajo-ominaisuudet tekevät siitä tarvittaessa myös mainion yleismoottoripyörän. Kallistusvaraksi valmistaja ilmoittaa 35 astetta. Värivaihtoehtoja on kaksi: metallimusta ja metallipunainen.

Honda Rebel 1100

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 1 084 cc
Teho: 87 hv (64 kW) / 7 000 r/min
Vääntö: 98 Nm / 4 750 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 520 mm
Istuinkorkeus: 700 mm
Tankin tilavuus: 13,6 litraa
Paino tankattuna: 223 kg

Hinta: 14 990 € (DCT: 16 790 €)
Takuu: 4 vuotta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat