22.12.2019 Matkailu Afrikan kärjessä – Hyväntoivonniemellä Vasco da Gaman jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta mistä luonnonnähtävyys ja merenkulkijoiden merkkipaalu on saanut nimensä? Kapin niemimaan kärki eli Hyväntoivonniemi sijaitsee Etelä-Afrikassa noin 50 kilometriä Kapkaupungista etelään. Se on kiinnostava käyntikohde monessakin mielessä. Mutta mistä luonnonnähtävyys ja merenkulkijoiden merkkipaalu on saanut nimensä?Portugali oli 1400-luvulla kartoittanut Afrikan rannikkoa Henrik Purjehtijan johdolla. Kuningas Juhana II halusi selvityttää, päättyykö Afrikan manner vai jatkuuko se Terra Australis -mantereena, kuten jokin kartat esittivät.Kuningas valitsi tehtävään 37-vuotiaan löytöretkeilijä Bartolomeu Diasin. Uhkarohkean meriretken taustalla oli myös kaupallinen tarve – toive löytää kauppareitti Intiaan. Dias kiersi Afrikan mantereen kallioisen niemenkärjen ensimmäisenä eurooppalaisena vuonna 1488 ja antoi sille nimen Cabo das Tormentas eli myrskyjen niemi.Sittemmin Intian meritien etsimistä jatkoi portugalilainen tutkimusmatkailija Vasco da Gama, joka ensimmäisenä purjehti Euroopasta Afrikan ympäri Intiaan. Kuningas Juhana II nimesi niemenkärjen Hyväntoivonniemeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄärilaidat kiinnostavatMonen matkailijan elämyskartalla on nuppineula Etelä-Afrikan eteläisimmän kärjen eli Hyväntoivonniemen kohdalla. Ja se nuppineula on väärässä paikassa. Hyväntoivonniemi on nimittäin Afrikan lounaiskärki.Maantieteellisesti mantereen eteläisin piste on Cape Agulhas, täältä noin 150 kilometriä itäkaakkoon. Siellä on merivirtojen risteyskohta, jossa kohtaavat Atlantin kylmä merivirta ja Intian valtameren lämmin merivirta, mikä selittää seudun myrskyisyyttä.Cape Pointin laellaHyväntoivonniemestä hieman itään sijaitsee kallioinen Cape Pointin niemeke. Majakan kupeelle kiipeäminen käy kehnojalkaiseltakin, sillä pysäköintialueelta pääsee ylös myös köysiradalla. Ja kulkuväylä ylös on tasainen, aidat tanakat ja varoituskylttejä tiuhaan.Kyltit kertovat turhan kurottelun vaaroista, sillä ylhäällä tulee lähes aina navakasti, puuskat horjuttavat aikuistakin. Varoitustaulut muistuttavat myös arvaamattomista apinoista.Ylös pääsee myös lännempää ja jyrkänteen toiselta puolen. Polku ylös lähtee maahan juntatulta kyltiltä, joka kertoo tarkoin koordinaatein sijainnin. Se on 34 21 25 eteläistä ja 18 28 26 itäistä pituutta.Jyrkkä polku vie harhaanPolku kiemurtelee jyrkkänä ja kapeana, eikä se ole koko matkaltaan kovin selkeästi merkitty. Huoleton taivaltaja päätyy reitille, jossa etenemiselle on tarjolla niin kapea kallioreunus, että hirvittää. Alas on matkaa pitkälti toistasataa metriä.On palattava takaisin ja etsittävä kohta, josta olen harhautunut. Päätöstä helpottaa itsesuojeluvaiston lisäksi puuskittainen tuuli.Oikea reitti löytyy ja se vie ylös ja kauemmas kallion reunalta. Vielä portaikko huipulle, jonka jälkeen odottaa palkinto: esteettömät näkymät kauas ulapalle. Ja kamerat laulavat.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Matkailu Risteilemässä läntisellä Välimerellä – tältä näytti viikko Costa Pacifica -aluksella 12.2.2025 Matkailu Alvar Aallon arkkitehtuurista matkailutäky – peräti Unescon maailmanperintökohde? 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle