24.5.2018 Liikenne Ajokortin suorittaminen muuttuu heinäkuussa – huomioi tutkintorakenne! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakollisen opetuksen määrä vähenee, kuljettajantutkinnon merkitys kasvaa. Kesällä ajo-opetusta suorittavien kannattaa olla tarkkana tutkintorakenteen suhteen. Ajokorttikoulutuksen uudistukset tuovat tukun muutoksia niin ajokorttia jo suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista.Uudistuksessa pakollisen opetuksen määrä vähenee. Henkilöauton ajokortin suorittajalta vaaditaan jatkossa 4 tunnin mittainen ”ensimmäisen ajokortin koulutus”, 8 tunnin riskikoulutus ja 10 tunnin ajo-opetus. – Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenisi ja tutkinnon merkitys kasvaisi, kertoo Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen.Henkilöauton ajokortin suorittaminen muuttuu lisäksi yksivaiheiseksi eli kaikki opetus suoritetaan ennen kuljettajantutkintoa ja nykyisestä harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta luovutaan.Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinnon uudistus on ollut eduskunnassa hyväksyttävänä ja sen on tarkoitus edetä tasavallan presidentille vahvistettavaksi, jotta se voisi tulla voimaan heinäkuun alusta. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden ja henkilöauton ajokortin suorittamista. – Ajokorttiuudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa entistä yksilöllisemmät polut ajokortin hankkimiseksi. Oleellista ei ole, missä ja miten opetus on hankittu, vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen, Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi vuotta aikaa opetteluunAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näkee uudistuksessa paljon myönteistä. – Käytännössä opetuslupaopetuksessa tulee pääsääntöisesti ajettua huomattavasti tuota vähimmäismäärää (10 tuntia) enemmän, koska aikaa opetteluun on kaksi vuotta, Vesalainen erittelee.Juuri tämä on Vesalaisen mukaan opetuslupaopetuksen erityinen vahvuus. – Jos oppilaan kanssa ajetaan vaikka tunti viikossa, tekee se kahdessa vuodessa 104 tuntia – se on aika paljon enemmän kuin lain edellyttämä minimiopetusmäärä. Näin opetuslupaopetuksessa pystytään kustannustehokkaasti luomaan erinomaiset valmiudet auton turvalliseen kuljettamiseen liikenteessä kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina, vaihtelevissa liikenneympäristöissä.Tuire Simonen tuo esiin, että uudistetussa kuljettajantutkinnossa painotetaan aikaisempaa enemmän riskitilanteiden hallintaa ja osaamista kokonaisuutena.Poljinpakko vesittää aikeitaVesalainen pitää myönteisenä sitä, että uudistuksen myötä on mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Autoliiton näkemyksen mukaan tätä aietta merkittävästi vesittää lakiin jäänyt jarrupoljinpakko. Se edellyttää polkimen asentamista kaikkiin niihin autoihin, joilla opetuslupaoppilasta on tarkoitus opettaa. Poljinpakko lisää opetuksen kustannuksia. – Alun perin oli tarkoitus luopua myös opetusajoneuvon poljinvaatimuksesta, mikä olisi mahdollistanut sen, että nuori olisi voinut opetella ajamaan erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Näin opetusta voisi ajamisen perusteiden hahmotuttua joustavasti yhdistää helpommin arjen muihin matkoihin autosta riippumatta.Autoliitto on huomauttanut, ettei edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei ole tällaista poljinvaatimusta, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla.Riskiaiheina pimeys ja liukkausUusi riskientunnistamiskoulutus sisältää muun muassa liukkaalla ja pimeällä ajamisen koulutusta, joten niitä ei tarvitse sisällyttää varsinaiseen opetuslupaopetukseen.Riskientunnistamiskoulutukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opetuslupaopetuksen minimimäärä (10 tuntia ajo-opetusta ja tarvittava, yksilöllinen määrä teoriaopetusta) on annettu ennen koulutukseen tuloa.Teksti: Marko Jokela Lähde: Trafi, Autoliitto Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesällä ajokorttia suorittavan syytä olla tarkkana! Siirtymäsäännökset kestävät elokuulle asti. Kesän aikana ajokorttia suorittavien kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, milloin kuljettajantutkinto on tarkoitus suorittaa. Kesäkuun loppuun saakka tutkintoon tultaessa on oltava suoritettuna vanhan lain mukainen opetus, ja heinäkuun alusta alkaen teoria- ja ajokokeeseen tulijalta vaaditaan uuden lain mukainen koulutus. – Siirtymäajan helpotuksena heinä–elokuussa tutkintoon tulevat voivat halutessaan suorittaa nykyisen syventävän vaiheen opetuksen jo ennen kuljettajantutkintoa, kun heillä on perusvaiheen opetus suoritettuna. Tällä voi korvata uuden riskikoulutuksen tutkintoon tullessa. Tämä mahdollisuus syventävän vaiheen opetuksen saamiseen ennen tutkintoa on käytössä vain lain vahvistamisen ja voimaantulon välisenä aikana, Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen kertoo. Myös ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriakoulutus tieliikenteen perusteista tulee heinäkuun alusta alkaen pakolliseksi kaikille. Koulutusta ei kuitenkaan tarvitse käydä, jos kortin suorittaminen on aloitettu ennen uuden lainsäädännön voimaantuloa tai taskussa on jo jokin moottoriajoneuvon ajokortti. Ajokorttikoulutuksesta ja siirtymäajan käytännöistä tietoa Trafin verkkosivuilta: www.trafi.fi/ajokorttikoulutusuudistuu sekä Autoliitolta osoitteesta https://ajokoulu.autoliitto.fi/kuljettajaopetus-uudistuu Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa