24.5.2018 Liikenne Ajokortin suorittaminen muuttuu heinäkuussa – huomioi tutkintorakenne! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakollisen opetuksen määrä vähenee, kuljettajantutkinnon merkitys kasvaa. Kesällä ajo-opetusta suorittavien kannattaa olla tarkkana tutkintorakenteen suhteen. Ajokorttikoulutuksen uudistukset tuovat tukun muutoksia niin ajokorttia jo suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista.Uudistuksessa pakollisen opetuksen määrä vähenee. Henkilöauton ajokortin suorittajalta vaaditaan jatkossa 4 tunnin mittainen ”ensimmäisen ajokortin koulutus”, 8 tunnin riskikoulutus ja 10 tunnin ajo-opetus. – Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenisi ja tutkinnon merkitys kasvaisi, kertoo Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen.Henkilöauton ajokortin suorittaminen muuttuu lisäksi yksivaiheiseksi eli kaikki opetus suoritetaan ennen kuljettajantutkintoa ja nykyisestä harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta luovutaan.Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinnon uudistus on ollut eduskunnassa hyväksyttävänä ja sen on tarkoitus edetä tasavallan presidentille vahvistettavaksi, jotta se voisi tulla voimaan heinäkuun alusta. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden ja henkilöauton ajokortin suorittamista. – Ajokorttiuudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa entistä yksilöllisemmät polut ajokortin hankkimiseksi. Oleellista ei ole, missä ja miten opetus on hankittu, vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen, Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi vuotta aikaa opetteluunAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näkee uudistuksessa paljon myönteistä. – Käytännössä opetuslupaopetuksessa tulee pääsääntöisesti ajettua huomattavasti tuota vähimmäismäärää (10 tuntia) enemmän, koska aikaa opetteluun on kaksi vuotta, Vesalainen erittelee.Juuri tämä on Vesalaisen mukaan opetuslupaopetuksen erityinen vahvuus. – Jos oppilaan kanssa ajetaan vaikka tunti viikossa, tekee se kahdessa vuodessa 104 tuntia – se on aika paljon enemmän kuin lain edellyttämä minimiopetusmäärä. Näin opetuslupaopetuksessa pystytään kustannustehokkaasti luomaan erinomaiset valmiudet auton turvalliseen kuljettamiseen liikenteessä kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina, vaihtelevissa liikenneympäristöissä.Tuire Simonen tuo esiin, että uudistetussa kuljettajantutkinnossa painotetaan aikaisempaa enemmän riskitilanteiden hallintaa ja osaamista kokonaisuutena.Poljinpakko vesittää aikeitaVesalainen pitää myönteisenä sitä, että uudistuksen myötä on mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Autoliiton näkemyksen mukaan tätä aietta merkittävästi vesittää lakiin jäänyt jarrupoljinpakko. Se edellyttää polkimen asentamista kaikkiin niihin autoihin, joilla opetuslupaoppilasta on tarkoitus opettaa. Poljinpakko lisää opetuksen kustannuksia. – Alun perin oli tarkoitus luopua myös opetusajoneuvon poljinvaatimuksesta, mikä olisi mahdollistanut sen, että nuori olisi voinut opetella ajamaan erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Näin opetusta voisi ajamisen perusteiden hahmotuttua joustavasti yhdistää helpommin arjen muihin matkoihin autosta riippumatta.Autoliitto on huomauttanut, ettei edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei ole tällaista poljinvaatimusta, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla.Riskiaiheina pimeys ja liukkausUusi riskientunnistamiskoulutus sisältää muun muassa liukkaalla ja pimeällä ajamisen koulutusta, joten niitä ei tarvitse sisällyttää varsinaiseen opetuslupaopetukseen.Riskientunnistamiskoulutukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opetuslupaopetuksen minimimäärä (10 tuntia ajo-opetusta ja tarvittava, yksilöllinen määrä teoriaopetusta) on annettu ennen koulutukseen tuloa.Teksti: Marko Jokela Lähde: Trafi, Autoliitto Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesällä ajokorttia suorittavan syytä olla tarkkana! Siirtymäsäännökset kestävät elokuulle asti. Kesän aikana ajokorttia suorittavien kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, milloin kuljettajantutkinto on tarkoitus suorittaa. Kesäkuun loppuun saakka tutkintoon tultaessa on oltava suoritettuna vanhan lain mukainen opetus, ja heinäkuun alusta alkaen teoria- ja ajokokeeseen tulijalta vaaditaan uuden lain mukainen koulutus. – Siirtymäajan helpotuksena heinä–elokuussa tutkintoon tulevat voivat halutessaan suorittaa nykyisen syventävän vaiheen opetuksen jo ennen kuljettajantutkintoa, kun heillä on perusvaiheen opetus suoritettuna. Tällä voi korvata uuden riskikoulutuksen tutkintoon tullessa. Tämä mahdollisuus syventävän vaiheen opetuksen saamiseen ennen tutkintoa on käytössä vain lain vahvistamisen ja voimaantulon välisenä aikana, Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen kertoo. Myös ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriakoulutus tieliikenteen perusteista tulee heinäkuun alusta alkaen pakolliseksi kaikille. Koulutusta ei kuitenkaan tarvitse käydä, jos kortin suorittaminen on aloitettu ennen uuden lainsäädännön voimaantuloa tai taskussa on jo jokin moottoriajoneuvon ajokortti. Ajokorttikoulutuksesta ja siirtymäajan käytännöistä tietoa Trafin verkkosivuilta: www.trafi.fi/ajokorttikoulutusuudistuu sekä Autoliitolta osoitteesta https://ajokoulu.autoliitto.fi/kuljettajaopetus-uudistuu Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”