9.1.2024

Ajoneuvojen romutusmäärät laskussa 2023

Virallisten romutustodistustilastojen mukaan Suomessa romutettiin viime vuonna 69 991 ajoneuvoa. Määrä on ollut laskussa vuosina 2020-2021 toteutetun romutuspalkkiokampanjan jälkeen.

Vuonna 2023 romutettiin kaikkiaan 69 991 ajoneuvoa. Näistä tuottajavastuun alaisia oli 99 prosenttia eli 69 331 ajoneuvoa. Kokonaismäärä on 17 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022, jolloin kierrätykseen päätyi yhteensä 83 760 ajoneuvoa.

-Romutusmäärät ovat olleet viime vuosina tasaisessa kasvussa, mutta nyt määrät ovat kääntyneet laskuun huippuvuodesta 2021, jolloin valtion romutuspalkkiokampanjan siivittämänä tehtiin historiallinen ennätys, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Romutusmäärät perustuvat virallisiin romutustodistustilastoihin. Ajoneuvon romuttaminen (kierrättäminen) on luvanvaraista toimintaa ja ajoneuvon saa lainmukaisesti kierrätykseen ja samalla pois rekisteristä vain Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteiden kautta. Vain virallinen toimipiste voi antaa kuluttajalle romutustodistuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautojen akkujen kierrätys kasvussa

Sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätys kasvaa tasaisesti. Määrät ovat vielä kuitenkin vähäisiä, koska akut ovat uusia eivätkä ole vielä tulleet elinkaarensa päähän. Pääosin kierrätettävä akkumateriaali kertyy erikseen tai autojen mukana vaurioituneista akuista.

Uusi ajoneuvojen kiertotaloutta edistävä asetus valmisteilla

Ajoneuvojen kierrätyksen on tulevaisuudessa tarkoitus parantua heinäkuussa 2023 annetun asetusehdotuksen avulla. Keräysjärjestelmään kohdistuvien toimenpiteiden tehostaminen tulisi auttaa mm. tällä hetkellä järjestelmien ohi virtaavien ajoneuvojen keräystä ja asianmukaista kierrätystä. Tavoite on varmistaa strategisesti tärkeiden materiaalien talteenotto ja parantaa niiden kiertoa takaisin tuotannon raaka-aineeksi.

Voimaantullessaan asetus ei kieltäisi vanhoilla autoilla ajamista, mutta niiden ruostuttaminen metsän reunassa olisi nykyistä hankalampaa.

Kierrätettävästä autosta saadaan talteen arvokkaita materiaaleja ja ne voidaan käyttää vaikkapa uuden auton valmistuksessa. Kaiken kaikkiaan auton painosta kierrätetään 95 %. Voidaan siis sanoa, että oikein kierrätettynä ja käsiteltynä autosta menee käytännössä hyvin vähän hukkaan eli kaatopaikalle. Ennen kuin auto murskataan lopullisesti, siitä voidaan ottaa talteen myös käytettyjä osia, joita voidaan käyttää muissa autoissa varaosina. Uusien ajoneuvoluokkien edellyttäminen nykyisten henkilö- ja pakettiautojen lisäksi tuottajavastuun piiriin virallistaa ja varmistaa myös niiden asianmukaisen kierrätyksen. Ehdotuksen mukaan asetus koskisi kuorma- ja linja-autoja sekä L-luokkaa eli esim. moottoripyöriä ja mönkijöitä ja tulisi sovellettavaksi viisi vuotta asetuksen voimaantulosta.

Asetusehdotuksen mukaan ajoneuvokierrätyksen piiriin kuuluisivat tulevaisuudessa myös moottoripyörät.

-Asetuksen sisältö tarkentuu luonnollisesti valmistelun yhteydessä ja muutoksia esim. uusien ajoneuvoluokkien osalta lienee realistista odottaa vasta ensi vuosikymmenellä, arvioi Kenraali.

Tekoäly parantamaan ja kehittämään kiertotaloutta

Tuottajavastuu edellyttää kierrätysjärjestelmän seuraamista, tietojen keräämistä ja sen raportoimista viranomaiselle. Datan hyödyntäminen on tärkeää myös prosessien tehostamiseksi ja erilaisten lisäarvojen tuottamiseksi niin viranomaisille, tuottajille, kierrätysalan toimijoille kuin koko kiertotalousjärjestelmälle. Suomen Autokierrätys on ottamassa käyttöön tekoälypohjaisen digitaalisen palvelualustan, jolla koko järjestelmän vastuullisuutta voidaan kasvattaa, kehittää ja paremmin mitata. Myös kuluttajille tarjotaan entistä helpompi digitaalinen väylä saada auto kierrätykseen, kun se tulee elinkaarensa päähän. Tietoa ja analytiikkaa hyödynnetään uudelleenkäytön ja materiaalin talteenoton parantamiseksi. Tulevaisuudessa datatalouden ja kiertotalouden yhdistyminen takaa, että siitä saatavat hyödyt realisoituvat läpinäkyvämmin eri osapuolille ja datan avulla voidaan edistää esimerkiksi myös yhteiskunnan kannalta tärkeää harmaan talouden torjuntaa.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Moottorin arkisto ja Janne Huhtala; Lähde: Suomen Autokierrätyksen tiedote

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat