5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rankkasateet voivat muuttaa tututkin tiet vaarallisiksi. Tielle kertyvät lammikot voivat aiheuttaa vakavia vaurioita ajoneuvoille. Kesän myrskyjen iskiessä autoilijoilta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta, sillä tielle muodostuvat vesilammikot voivat aiheuttaa vakavia vaurioita ajone uvoille ja pahimmillaan johtaa kalliisiin korjauksiin.Kovien sateiden aikana viemäriverkostot voivat ylikuormittua, ja vettä kertyy helposti siltojen alle, tunneleihin ja muihin maaston painanteisiin. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että syvään veteen ajaminen voi olla kohtalokasta.– Millään ajoneuvolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vettä pääsee moottoritilaan, jossa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä. Vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa kalliin moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita, Vesalainen varoittaa.Lisäksi kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa voi syntyä nopea lämpötilan vaihtelu, joka saattaa vaurioittaa moottoria.Nyrkkisääntö on selvä: jos veden pinta yltää auton pohjaan, paikkaa ei pidä ylittää. Tilannetta voi arvioida muiden ajoneuvojen avulla, mutta on hyvä muistaa, että eri autojen maavarat vaihtelevat. Myös vastaantulevat tai edellä ajavat autot voivat nostattaa aallokkoa, joka hetkellisesti nostaa vedenpintaa.– Ennen matalaankin lammikkoon ajoa vauhtia pitää joka tapauksessa hiljentää huomattavasti. Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä, Vesalainen painottaa.Moni ei myöskään tiedä, että veteen ajamisesta aiheutuneet tekniset viat eivät useimmiten kuulu vakuutusten piiriin. Korvauskäytännöt vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin, mutta pääsääntöisesti kyseessä on kuljettajan vastuulla oleva riski.Vesiliirto vaanii sateisilla teilläSateen aikana myös pääteiden ajourat täyttyvät vedellä, mikä lisää vesiliirron riskiä. Vesalaisen mukaan vesiliirron voi välttää parhaiten huolehtimalla renkaiden kunnosta, välttämällä ajamista vetisissä urissa ja säätämällä ajonopeus kelin mukaiseksi.Mikäli sade yltyy todella voimakkaaksi, on järkevintä pysähtyä turvalliseen paikkaan ja odottaa pahimman kuuron menevän ohi. Rankimmat sateet kestävät harvoin pitkään, mutta niiden aikana liikenteessä liikkuminen voi olla hengenvaarallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 4.7.2025 Liikenneturvallisuus Nuorten ja iäkkäiden liikennekäyttäytyminen herättää huolta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenneturvallisuus Uudet säännöt sähköisille liikkumisvälineille – nämä asiat jokaisen liikkujan on hyvä tietää 10.6.2025 Liikenneturvallisuus Tasoristeysturvallisuus parantunut ennätyksellisesti – onnettomuudet laskussa 9.6.2025 Liikenneturvallisuus Useimmat suomalaiset eivät tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – voi vaarantaa autoilun turvallisuuden Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen